Reklama

Rośnie sprzedaż aut z napędem hybrydowym

Rynek hybryd w Polsce wkrótce może szybko rosnąć. Najtańszą będzie można kupić już za ok. 60 tys. zł

Publikacja: 26.03.2012 02:38

Peugeot 508 RXH wejdzie na polski rynek w lipcu

Peugeot 508 RXH wejdzie na polski rynek w lipcu

Foto: peugeot

Przy­by­wa chęt­nych na za­kup aut z na­pę­dem hy­bry­do­wym. Ich sprze­daż na ryn­ku pol­skim wzro­sła pra­wie o po­ło­wę: we­dług In­sty­tu­tu Sa­mar w ubie­głym ro­ku za­re­je­stro­wa­no pra­wie 900 ta­kich aut, pod­czas gdy rok wcze­śniej nie­co po­nad 600. I choć hy­bry­dy to wciąż mar­gi­nes ryn­ku – ma­ją za­le­d­wie 0,3 proc. udzia­łu w ca­łej sprze­da­ży – to tem­po wzro­stu ro­śnie: w la­tach 2007 – 2009 re­je­stro­wa­no po nie­speł­na 300 sa­mo­cho­dów rocz­nie.

Na dro­gach naj­bar­dziej wi­docz­nym mo­de­lem jest To­yo­ta Prius, sprze­da­wa­na w Pol­sce od 2003 ro­ku. Na­byw­ca­mi są głów­nie klien­ci flo­to­wi, jak np. kor­po­ra­cje tak­sów­ko­we w War­sza­wie, Kra­ko­wie i we Wro­cła­wiu. In­ne spo­ty­ka­ne hy­bry­dy to mo­de­le Le­xu­sa, rza­dziej – Hon­dy czy Mer­ce­de­sa kla­sy S. Jed­nak o ile do tej po­ry au­to z na­pę­dem hy­bry­do­wym by­ło do­stęp­ne dla za­moż­niej­szych klien­tów – Prius kosz­tu­je po­nad 100 tys. zł – o tyle za dwa mie­sią­ce sy­tu­acja mo­że się zmie­nić. To­yo­ta wpro­wa­dzi do sprze­da­ży hy­bry­do­we­go Yari­sa, au­to z seg­men­tu sa­mo­cho­dów ma­łych, w ce­nie 60 – 65 tys. zł, po­rów­ny­wal­nej do ta­kie­go sa­me­go mo­de­lu z sil­ni­kiem Die­sla.

– Sto­imy przed re­wo­lu­cją – za­po­wia­da Ro­bert Mu­lar­czyk, rzecz­nik fir­my To­yo­ta Mo­tor Po­land. Bę­dzie to bo­wiem pierw­szy sa­mo­chód hy­bry­do­wy z tak ni­ską ce­ną. – Na po­cząt­ku więk­sze za­in­te­re­so­wa­nie tym au­tem bę­dzie wi­docz­ne po stro­nie przed­się­biorstw. Jed­nak z bie­giem cza­su bę­dzie ro­sła sprze­daż dla klien­tów in­dy­wi­du­al­nych – prze­wi­du­je Woj­ciech Drze­wiec­ki, pre­zes Sa­ma­ru.

Oko­ło po­ło­wy ro­ku spo­dzie­wa­na jest ko­lej­na pol­ska pre­mie­ra: tym ra­zem hy­bry­do­wych peu­ge­otów. Mo­de­le 3008 Hy­brid4 oraz 508 RXH bę­dą mia­ły sil­ni­ki Die­sla. W tym pierw­szym – au­cie z dwulitrowym 200-kon­nym die­slem i 37-kon­nym sil­ni­kiem elek­trycz­nym – uda­ło się ob­ni­żyć zu­ży­cie pa­li­wa o 35 proc. w po­rów­na­niu do po­dob­nych aut z sil­ni­ka­mi ben­zy­no­wy­mi.

– Plan sprze­da­ży na­szej mar­ki w cią­gu naj­bliż­szych sześciu mie­się­cy to po­nad 300 sa­mo­cho­dów – za­po­wia­da To­masz Chod­kie­wicz, dy­rek­tor han­dlo­wy Peu­ge­ot Pol­ska. Je­go zda­niem atu­tem tych sa­mo­cho­dów bę­dzie wy­so­ka ce­na od­sprze­da­ży po okre­sie ich eks­plo­ata­cji. – To dla więk­szo­ści przed­się­bior­ców pod­sta­wo­wy pa­ra­metr au­ta fir­mo­we­go – do­da­je Chod­kie­wicz.

Reklama
Reklama

Wpro­wa­dze­nie do sprze­da­ży hy­bry­do­we­go die­sla za­po­wia­da tak­że Mer­ce­des. Pod­czas sa­lo­nu w Ge­ne­wie mar­ka za­pre­zen­to­wa­ła hy­bry­dę w biz­ne­so­wej kla­sie E. Au­to o du­żych ga­ba­ry­tach ma – jak twier­dzi pro­du­cent – spa­lać za­le­d­wie 4,2 l ole­ju na­pę­do­we­go na 100 km.

W tym ro­ku więk­szość li­czą­cych się pro­du­cen­tów aut bę­dzie chcia­ła ofe­ro­wać pojazdy z na­pę­dem hy­bry­do­wym. – To ry­nek, któ­ry bę­dzie się co­raz szyb­ciej roz­wi­jał – twierdzi An­drzej Ha­la­re­wicz z fir­my ana­li­tycz­nej Ja­to Dy­na­mics. Do­tych­cza­so­wa glo­bal­na sprze­daż hy­bryd sa­mej To­yo­ty prze­kro­czy­ła w ub. r. 3 mln sztuk. Ale cel kon­cer­nu le­ży znacz­nie da­lej: doj­ście w naj­bliż­szych kil­ku la­tach do po­zio­mu pro­duk­cji mi­lio­na ta­kich aut rocz­nie. Po­pu­lar­ność hy­bryd bę­dzie tak­że zwięk­szać znacz­nie wol­niej­szy, niż za­kła­da­no, roz­wój ryn­ku aut w peł­ni elek­trycz­nych.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora a.wozniak@rp.pl

Rządowe wsparcie

Sa­mo­cho­dy hy­bry­do­we zu­ży­wa­ją mniej pa­li­wa, przy­czy­nia­jąc się do ob­ni­że­nia po­zio­mu emi­sji CO2. Ich licz­ba na dro­gach mo­gła­by wzro­snąć dzię­ki wspar­ciu sprze­da­ży ulga­mi dla po­jaz­dów eko­lo­gicz­nych. W Cze­chach po­jaz­dy hy­bry­do­we (po­dob­nie jak elek­trycz­ne i in­ne na­pę­dza­ne pa­li­wa­mi al­ter­na­tyw­ny­mi) są np. zwol­nio­ne z po­dat­ku dro­go­we­go.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama