Rośnie sprzedaż aut z napędem hybrydowym

Rynek hybryd w Polsce wkrótce może szybko rosnąć. Najtańszą będzie można kupić już za ok. 60 tys. zł

Publikacja: 26.03.2012 02:38

Peugeot 508 RXH wejdzie na polski rynek w lipcu

Peugeot 508 RXH wejdzie na polski rynek w lipcu

Foto: peugeot

Przy­by­wa chęt­nych na za­kup aut z na­pę­dem hy­bry­do­wym. Ich sprze­daż na ryn­ku pol­skim wzro­sła pra­wie o po­ło­wę: we­dług In­sty­tu­tu Sa­mar w ubie­głym ro­ku za­re­je­stro­wa­no pra­wie 900 ta­kich aut, pod­czas gdy rok wcze­śniej nie­co po­nad 600. I choć hy­bry­dy to wciąż mar­gi­nes ryn­ku – ma­ją za­le­d­wie 0,3 proc. udzia­łu w ca­łej sprze­da­ży – to tem­po wzro­stu ro­śnie: w la­tach 2007 – 2009 re­je­stro­wa­no po nie­speł­na 300 sa­mo­cho­dów rocz­nie.

Na dro­gach naj­bar­dziej wi­docz­nym mo­de­lem jest To­yo­ta Prius, sprze­da­wa­na w Pol­sce od 2003 ro­ku. Na­byw­ca­mi są głów­nie klien­ci flo­to­wi, jak np. kor­po­ra­cje tak­sów­ko­we w War­sza­wie, Kra­ko­wie i we Wro­cła­wiu. In­ne spo­ty­ka­ne hy­bry­dy to mo­de­le Le­xu­sa, rza­dziej – Hon­dy czy Mer­ce­de­sa kla­sy S. Jed­nak o ile do tej po­ry au­to z na­pę­dem hy­bry­do­wym by­ło do­stęp­ne dla za­moż­niej­szych klien­tów – Prius kosz­tu­je po­nad 100 tys. zł – o tyle za dwa mie­sią­ce sy­tu­acja mo­że się zmie­nić. To­yo­ta wpro­wa­dzi do sprze­da­ży hy­bry­do­we­go Yari­sa, au­to z seg­men­tu sa­mo­cho­dów ma­łych, w ce­nie 60 – 65 tys. zł, po­rów­ny­wal­nej do ta­kie­go sa­me­go mo­de­lu z sil­ni­kiem Die­sla.

– Sto­imy przed re­wo­lu­cją – za­po­wia­da Ro­bert Mu­lar­czyk, rzecz­nik fir­my To­yo­ta Mo­tor Po­land. Bę­dzie to bo­wiem pierw­szy sa­mo­chód hy­bry­do­wy z tak ni­ską ce­ną. – Na po­cząt­ku więk­sze za­in­te­re­so­wa­nie tym au­tem bę­dzie wi­docz­ne po stro­nie przed­się­biorstw. Jed­nak z bie­giem cza­su bę­dzie ro­sła sprze­daż dla klien­tów in­dy­wi­du­al­nych – prze­wi­du­je Woj­ciech Drze­wiec­ki, pre­zes Sa­ma­ru.

Oko­ło po­ło­wy ro­ku spo­dzie­wa­na jest ko­lej­na pol­ska pre­mie­ra: tym ra­zem hy­bry­do­wych peu­ge­otów. Mo­de­le 3008 Hy­brid4 oraz 508 RXH bę­dą mia­ły sil­ni­ki Die­sla. W tym pierw­szym – au­cie z dwulitrowym 200-kon­nym die­slem i 37-kon­nym sil­ni­kiem elek­trycz­nym – uda­ło się ob­ni­żyć zu­ży­cie pa­li­wa o 35 proc. w po­rów­na­niu do po­dob­nych aut z sil­ni­ka­mi ben­zy­no­wy­mi.

– Plan sprze­da­ży na­szej mar­ki w cią­gu naj­bliż­szych sześciu mie­się­cy to po­nad 300 sa­mo­cho­dów – za­po­wia­da To­masz Chod­kie­wicz, dy­rek­tor han­dlo­wy Peu­ge­ot Pol­ska. Je­go zda­niem atu­tem tych sa­mo­cho­dów bę­dzie wy­so­ka ce­na od­sprze­da­ży po okre­sie ich eks­plo­ata­cji. – To dla więk­szo­ści przed­się­bior­ców pod­sta­wo­wy pa­ra­metr au­ta fir­mo­we­go – do­da­je Chod­kie­wicz.

Wpro­wa­dze­nie do sprze­da­ży hy­bry­do­we­go die­sla za­po­wia­da tak­że Mer­ce­des. Pod­czas sa­lo­nu w Ge­ne­wie mar­ka za­pre­zen­to­wa­ła hy­bry­dę w biz­ne­so­wej kla­sie E. Au­to o du­żych ga­ba­ry­tach ma – jak twier­dzi pro­du­cent – spa­lać za­le­d­wie 4,2 l ole­ju na­pę­do­we­go na 100 km.

W tym ro­ku więk­szość li­czą­cych się pro­du­cen­tów aut bę­dzie chcia­ła ofe­ro­wać pojazdy z na­pę­dem hy­bry­do­wym. – To ry­nek, któ­ry bę­dzie się co­raz szyb­ciej roz­wi­jał – twierdzi An­drzej Ha­la­re­wicz z fir­my ana­li­tycz­nej Ja­to Dy­na­mics. Do­tych­cza­so­wa glo­bal­na sprze­daż hy­bryd sa­mej To­yo­ty prze­kro­czy­ła w ub. r. 3 mln sztuk. Ale cel kon­cer­nu le­ży znacz­nie da­lej: doj­ście w naj­bliż­szych kil­ku la­tach do po­zio­mu pro­duk­cji mi­lio­na ta­kich aut rocz­nie. Po­pu­lar­ność hy­bryd bę­dzie tak­że zwięk­szać znacz­nie wol­niej­szy, niż za­kła­da­no, roz­wój ryn­ku aut w peł­ni elek­trycz­nych.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora a.wozniak@rp.pl

Rządowe wsparcie

Sa­mo­cho­dy hy­bry­do­we zu­ży­wa­ją mniej pa­li­wa, przy­czy­nia­jąc się do ob­ni­że­nia po­zio­mu emi­sji CO2. Ich licz­ba na dro­gach mo­gła­by wzro­snąć dzię­ki wspar­ciu sprze­da­ży ulga­mi dla po­jaz­dów eko­lo­gicz­nych. W Cze­chach po­jaz­dy hy­bry­do­we (po­dob­nie jak elek­trycz­ne i in­ne na­pę­dza­ne pa­li­wa­mi al­ter­na­tyw­ny­mi) są np. zwol­nio­ne z po­dat­ku dro­go­we­go.

Przy­by­wa chęt­nych na za­kup aut z na­pę­dem hy­bry­do­wym. Ich sprze­daż na ryn­ku pol­skim wzro­sła pra­wie o po­ło­wę: we­dług In­sty­tu­tu Sa­mar w ubie­głym ro­ku za­re­je­stro­wa­no pra­wie 900 ta­kich aut, pod­czas gdy rok wcze­śniej nie­co po­nad 600. I choć hy­bry­dy to wciąż mar­gi­nes ryn­ku – ma­ją za­le­d­wie 0,3 proc. udzia­łu w ca­łej sprze­da­ży – to tem­po wzro­stu ro­śnie: w la­tach 2007 – 2009 re­je­stro­wa­no po nie­speł­na 300 sa­mo­cho­dów rocz­nie.

Pozostało 88% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca