Reklama
Rozwiń
Reklama

GM i PSA wyprodukują wspólnie nowe auta

General Motors i PSA chcą zdystansować konkurencję wspólnymi projektami samochodów

Publikacja: 27.01.2013 12:56

Philippe Varin, prezes PSA i Stephen Girsky, wiceprezes General Motors na konferencji prasowej w Bru

Philippe Varin, prezes PSA i Stephen Girsky, wiceprezes General Motors na konferencji prasowej w Brukseli

Foto: Bloomberg

Amerykanie i Francuzi dopracowali szczegóły strategicznego sojuszu, który pozwoli im przetrwać kryzys. General Motors oraz PSA Peugeot Citroen będą wspólnie opracowywać i produkować samochody, razem będą także zaopatrywać swoje fabryki. Dzięki temu produkcja będzie tańsza, co pozwoli skutecznie stawić czoła konkurencji.

Dla Opla zbudowany zostanie minivan z segmentu C (auta kompaktowe), dla Peugeota – z tego samego segmentu crossover (auto osobowe lepiej przystosowane do jazdy w terenie, ale nie klasyczna terenówka). Dla obu marek powstaną także mniejsze minivany z segmentu B. Platformę dla tych pojazdów dostarczy koncern PSA. General Motors będzie z kolei kierować rozwojem minivanów z segmentu B dla obu producentów. Natomiast obydwa koncerny opracują wspólnie unowocześniona platformę dla nowej generacji małych aut elektrycznych.

Wspólna będzie także organizacja zakupów. W tej sprawie zawarto już ostateczną umowę. Wkrótce nowa struktura organizacyjna rozpocznie działalność. W etapie przejściowym, poprzedzającym początek działania organizacji, jeden z wysokich szczeblem pracowników GM zostanie mianowany kierownikiem ds. wdrożenia, a jego zadaniem będzie przygotowanie struktur nowej organizacji. Ten okres ma trwać minimum rok. Potem kierownik ds. wdrożenia zostanie zastąpiony wiceprezesem ds. zakupów i jego zastępcą, a każdą z tych funkcji będą sprawowali na zmianę przedstawiciele obu firm.

GM i PSA potwierdziły również plany dotyczące opracowania nowych projektów globalnych. Firmy badają już możliwości ekspancji na rozwijających się rynkach, jak Ameryka Łacińska i Rosja, które stanowią w tej chwili priorytet dla obu producentów. Ponadto obie firmy motoryzacyjne planują wspólne prace nad nową generacją małych, oszczędnych i mocnych trzycylindrowych silników benzynowych, opartych konstrukcjach PSA.

W ubiegłym roku zarówno europejska część General Motors jak i PSA odnotowały głębokie spadki w produkcji i sprzedaży samochodów. Citroen oraz Peugeot zmniejszyły sprzedaż o 12,9 proc., przeszło 13-procentowe redukcje liczby rejestracji odnotował General Motors.

Reklama
Reklama

W ubiegłym roku liczba rejestracji nowych aut w krajach UE stopniała o przeszło 8 proc. Według europejskiej organizacji producentów ACEA, od stycznia do grudnia zarejestrowano niecałe 12,1 mln nowych samochodów. To najniższy poziom od 1995 roku. W grudniu dołowały wszystkie duże rynki, z niemieckim włącznie, który zmalał o 16,4 proc.

Amerykanie i Francuzi dopracowali szczegóły strategicznego sojuszu, który pozwoli im przetrwać kryzys. General Motors oraz PSA Peugeot Citroen będą wspólnie opracowywać i produkować samochody, razem będą także zaopatrywać swoje fabryki. Dzięki temu produkcja będzie tańsza, co pozwoli skutecznie stawić czoła konkurencji.

Dla Opla zbudowany zostanie minivan z segmentu C (auta kompaktowe), dla Peugeota – z tego samego segmentu crossover (auto osobowe lepiej przystosowane do jazdy w terenie, ale nie klasyczna terenówka). Dla obu marek powstaną także mniejsze minivany z segmentu B. Platformę dla tych pojazdów dostarczy koncern PSA. General Motors będzie z kolei kierować rozwojem minivanów z segmentu B dla obu producentów. Natomiast obydwa koncerny opracują wspólnie unowocześniona platformę dla nowej generacji małych aut elektrycznych.

Reklama
Biznes
Afera korupcyjna na Ukrainie, tania energia, Pekin puszcza oko do Madrytu
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Biznes
Sebastian Kondracki: Bielik AI ma już milion pobrań. I w żadnym wypadku nie jest na sprzedaż
Patronat Rzeczpospolitej
Samodzielność to nowa waluta przyszłości
Biznes
Pożyczki z SAFE zagrożone, odwet Brukseli na Chinach i zwolnienie z relokacji
Materiał Promocyjny
Rynek europejski potrzebuje lepszych regulacji
Biznes
Afryka otwiera drzwi dla polskich firm. Rusza ekspansja
Materiał Promocyjny
Wiedza, która trafia w punkt. Prosto do Ciebie. Zamów już dziś!
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama