GM i PSA wyprodukują wspólnie nowe auta

General Motors i PSA chcą zdystansować konkurencję wspólnymi projektami samochodów

Publikacja: 27.01.2013 12:56

Philippe Varin, prezes PSA i Stephen Girsky, wiceprezes General Motors na konferencji prasowej w Bru

Philippe Varin, prezes PSA i Stephen Girsky, wiceprezes General Motors na konferencji prasowej w Brukseli

Foto: Bloomberg

Amerykanie i Francuzi dopracowali szczegóły strategicznego sojuszu, który pozwoli im przetrwać kryzys. General Motors oraz PSA Peugeot Citroen będą wspólnie opracowywać i produkować samochody, razem będą także zaopatrywać swoje fabryki. Dzięki temu produkcja będzie tańsza, co pozwoli skutecznie stawić czoła konkurencji.

Dla Opla zbudowany zostanie minivan z segmentu C (auta kompaktowe), dla Peugeota – z tego samego segmentu crossover (auto osobowe lepiej przystosowane do jazdy w terenie, ale nie klasyczna terenówka). Dla obu marek powstaną także mniejsze minivany z segmentu B. Platformę dla tych pojazdów dostarczy koncern PSA. General Motors będzie z kolei kierować rozwojem minivanów z segmentu B dla obu producentów. Natomiast obydwa koncerny opracują wspólnie unowocześniona platformę dla nowej generacji małych aut elektrycznych.

Wspólna będzie także organizacja zakupów. W tej sprawie zawarto już ostateczną umowę. Wkrótce nowa struktura organizacyjna rozpocznie działalność. W etapie przejściowym, poprzedzającym początek działania organizacji, jeden z wysokich szczeblem pracowników GM zostanie mianowany kierownikiem ds. wdrożenia, a jego zadaniem będzie przygotowanie struktur nowej organizacji. Ten okres ma trwać minimum rok. Potem kierownik ds. wdrożenia zostanie zastąpiony wiceprezesem ds. zakupów i jego zastępcą, a każdą z tych funkcji będą sprawowali na zmianę przedstawiciele obu firm.

GM i PSA potwierdziły również plany dotyczące opracowania nowych projektów globalnych. Firmy badają już możliwości ekspancji na rozwijających się rynkach, jak Ameryka Łacińska i Rosja, które stanowią w tej chwili priorytet dla obu producentów. Ponadto obie firmy motoryzacyjne planują wspólne prace nad nową generacją małych, oszczędnych i mocnych trzycylindrowych silników benzynowych, opartych konstrukcjach PSA.

W ubiegłym roku zarówno europejska część General Motors jak i PSA odnotowały głębokie spadki w produkcji i sprzedaży samochodów. Citroen oraz Peugeot zmniejszyły sprzedaż o 12,9 proc., przeszło 13-procentowe redukcje liczby rejestracji odnotował General Motors.

W ubiegłym roku liczba rejestracji nowych aut w krajach UE stopniała o przeszło 8 proc. Według europejskiej organizacji producentów ACEA, od stycznia do grudnia zarejestrowano niecałe 12,1 mln nowych samochodów. To najniższy poziom od 1995 roku. W grudniu dołowały wszystkie duże rynki, z niemieckim włącznie, który zmalał o 16,4 proc.

Amerykanie i Francuzi dopracowali szczegóły strategicznego sojuszu, który pozwoli im przetrwać kryzys. General Motors oraz PSA Peugeot Citroen będą wspólnie opracowywać i produkować samochody, razem będą także zaopatrywać swoje fabryki. Dzięki temu produkcja będzie tańsza, co pozwoli skutecznie stawić czoła konkurencji.

Dla Opla zbudowany zostanie minivan z segmentu C (auta kompaktowe), dla Peugeota – z tego samego segmentu crossover (auto osobowe lepiej przystosowane do jazdy w terenie, ale nie klasyczna terenówka). Dla obu marek powstaną także mniejsze minivany z segmentu B. Platformę dla tych pojazdów dostarczy koncern PSA. General Motors będzie z kolei kierować rozwojem minivanów z segmentu B dla obu producentów. Natomiast obydwa koncerny opracują wspólnie unowocześniona platformę dla nowej generacji małych aut elektrycznych.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej