Wjechała chińska konkurencja

Ze stoiskiem pomiędzy luksusowym japońskim Infiniti, popularną koreańską KIĄ i Mercedesem, chiński Qoros ma znacznie więcej zwiedzających, niż gdyby ulokował się gdzieś obok aut Taty, czy w „w innej części Azji" na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie

Publikacja: 06.03.2013 10:37

Qoros, które produkcję technologicznie wspierają  znane firmy  międzynarodowe miał tutaj prawdziwą premierę. Z fanfarami, konfetti i przemówieniami szefów.

Sergio Marchionne, dyrektor generalny Fiata/Chryslera zapytany, czy obawia się takiej konkurencji, bez chwili wahania odpowiedział:— Boję się i to bardzo. Wiem,że w każdej chwili  może pojawić się poważna konkurencja i tak się właśnie stało.

Po kilku chińskich porażkach na rynku europejskim widać wyraźnie,że Qoros będzie miał czym powalczyć i to nie tylko ceną. Chińczycy pokazali Qorosa3 sedana oraz dwa modele koncepcyjne pokazujące dokąd firma zmierza. Poprzednie chińskie auta, jakie pojawiały się na największych światowych salonach samochodowych, najczęściej były toporne, nie do końca przemyślane. W przypadku Qorosa, to już całkiem nowa jakość,  z najnowszym systemem IT, który coraz częściej jest montowany także  w europejskich autach. Chińska „3" była testowana przez dwa lata, aby można było wyeliminować wszelkie niedoróbki. Auto znajdzie się na chińskim rynku w drugiej połowie tego roku, a pod koniec 2013, najprawdopodobniej w ostatnim kwartale pojawi się również w Europie. Kolejne modele mają pokazać się w odstępach półrocznych. Czyli drugiego Qorosa gotowego do wjazdu na rynek pewnie zobaczymy podczas jesiennego salonu samochodowego we Frankfurcie.

Auto produkowane jest w Changshu w Chinach, gdzie została zatrudniona grupa zagranicznych specjalistów i inżynierów, między innymi z Magana Steyr, Continentala, Microsofta i Harmana.

Szczególną uwagę producent przykłada do starannego wykończenia wnętrza. Siedzenia skórzane, już nie ma mowy o jakiejś tapicerce w misiaczki, jaką pokazywała jedna z chińskich firm podczas  salonu w Detroit  pięć lat temu. I potem zaginęła bez wieści.

Panele w autach Qorosa  zostały zastąpione przez ekran dotykowy, bo producent uznał,że mniej rozprasza podczas jazdy. Zaś komputer pokładowy nieustannie kontroluje stan auta podczas jazdy i w  razie jakichkolwiek nieprawidłowości sam „umawia" wizytę w serwisie.

teraz przed Qorosem najważniejsza próba - testy zderzeniowe tak w Chinach, jak i w Europie.

Qoros powstał w 2007 roku, jako joint venture z  Chery Automobile i Israel Corporation. W przyszłości, i to niedalekiej zamierza wprowadzić na rynek auta hybrydowe i elektryczne

Przedstawiciele  producenta są przekonani,że to chińskie podejście do europejskiego rynku nie jest przedwczesne, a jakością  są gotowi konkurować nawet z Lexusem.

Danuta Walewska z Genewy

Qoros, które produkcję technologicznie wspierają  znane firmy  międzynarodowe miał tutaj prawdziwą premierę. Z fanfarami, konfetti i przemówieniami szefów.

Sergio Marchionne, dyrektor generalny Fiata/Chryslera zapytany, czy obawia się takiej konkurencji, bez chwili wahania odpowiedział:— Boję się i to bardzo. Wiem,że w każdej chwili  może pojawić się poważna konkurencja i tak się właśnie stało.

Pozostało 84% artykułu
Biznes
Gapowicze w NATO. Które kraje nie wydają wymaganych 2 proc. na obronność?
Materiał Partnera
Naszym priorytetem jest audyt i działanie w interesie publicznym
Biznes
Potrzebny jest broker łączący naukę i biznes
Materiał Partnera
Dyrektywa CSRD zmieni warunki także dla mniejszych firm
Materiał Promocyjny
Fotowoltaika naturalnym partnerem auta elektrycznego
Biznes
„Dobrze kombinujecie!” Jak Rafał Brzoska ograł Ryanaira i Wizzaira
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje