Finiszują opóźnione budowy na A1

Pechowy most w Mszanie jest już po pierwszych testach obciążeniowych. Odcinek Kowal – Włocławek będzie gotowy w maju.

Publikacja: 25.03.2014 07:37

Testy obciążeniowe na moście w Mszanie

Testy obciążeniowe na moście w Mszanie

Foto: GDDKiA

Finiszuje budowa mostu w Mszanie – gigantycznego bubla na przygranicznym odcinku autostrady A1. W ubiegłym tygodniu przeprowadzono na nim pierwsze próby obciążeniowe – na most wjechało 60 ciężarówek, każda o wadze ponad 40 ton. Kolejne testy zostaną wykonane pod koniec prac, już po ułożeniu nawierzchni asfaltowej i pełnym wyposażeniu obiektu w bariery ochronne, oświetlenie itp.

- Przewidujemy dopuszczenie mostu do ruchu przed wakacjami – zapowiada rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Jan Krynicki.

Potężne opóźnienie

Pierwszy termin, gdy budowa 18-kilometrowego odcinka autostrady ze Świerklan do Gorzyczek wraz z mostem miała być  gotowa, wyznaczony był  na początek... 2010 roku. To oznacza, że cała inwestycja będzie miała gigantyczne opóźnienie: 4,5 roku.

Budowę realizuje teraz firma Intercor z Zawiercia, która przejęła most w ubiegłym roku po austriackiej firmie Alpine Bau. Most miał być architektonicznym cackiem: najdłuższy wiszący most w Polsce z czterema przęsłami i aż trzema pylonami, na których rozwieszone są liny podtrzymujące, tzw. wanty. W Polsce drugiego takiego obiektu próżno szukać. Podobnych w Europie jest tylko kilka.

Przeszło 400 metrów długości czyni go dłuższym od przerzuconego przez Wisłę mostu w ciągu A1 pod Grudziądzem. Jest także od niego szerszy - ma ponad 42 metry.

Alpine Bau, która od listopada 2007 roku budowała odcinek od Świerklan do Gorzyczek, od początku miała problemy. Cały kontrakt wstrzymano w 2009 roku z powodu przewlekania się prac, ale nowy przetarg, rozpisany w 2010 roku, znowu wygrali Austriacy.

Grząska inwestycja

Z mostem nie mogli jednak sobie poradzić. Twierdzili, że projekt jest zły, podczas budowy piętrzyły się problemy.

Najpierw okazało się, że okolica jest grząska i trzeba wzmacniać grunt wbijanymi palami. Kosztowało to blisko 40 mln zł. Po wykonaniu jezdni wyszło na jaw, że podczas napinania wantów beton zaczyna się kruszyć.

W 2011 r. nadzór budowlany wstrzymał roboty w obawie przed katastrofą budowlaną. Alpine Bau miała realizować program naprawczy, ale po przepychankach z GDDKiA w maju 2013 r. zeszła z  budowy. Niedługo później GDDKiA wypowiedziała umowę z Austriakami. Ci ostatni splajtowali.

Intercor finiszuje teraz z robotami,  konstrukcję obiektu trzeba było dodatkowo wzmacniać. Po oddaniu mostu i 7,5-kilometrowego odcinka do ruchu autostradą będzie można przejechać od granicy do Pyrzowic.

Potem nastąpi długa przerwa: na odcinki do Częstochowy (w sumie 57 kilometrów) dopiero ruszyły przetargi, a ich budowa potrwa do 33 miesięcy.

O fragmencie trasy od Częstochowy do Piotrkowa Trybunalskiego niewiele wiadomo.

Pomiędzy Piotrkowem a Tuszynem jest kawałek autostrady zrobiony jeszcze przed laty, ale następny gotowy odcinek zaczyna się w Strykowie i biegnie do Kowala.

40-kilometrowy odcinek Tuszyn–Stryków podzielony został na trzy odcinki. Trwa przetarg, rozstrzygnięcie zapadnie w sierpniu.

Finisz pod Kowalem

Pomiędzy Kowalem a węzłem Włocławek-Zachód trwają jeszcze roboty. To ostatni, brakujący fragment autostrady w województwie kujawsko-pomorskim. Prace na przeszło 19 kilometrach przedłużyły się o trzy miesiące - odcinek miał być gotowy wiosną. „Zawiniła" jednak sytuacja na wiadukcie nad rzeką Lubieńką pod Włocławkiem. Konsorcjum stworzone przez spółkę Salini Polska obarcza winą poprzednich wykonawców, wyrzuconych w ubiegłym roku z placu budowy.

Teraz oficjalny termin oddania trasy przypada na koniec pierwszej połowy roku. Jednak nieoficjalnie w GDDKiA mówi się, że trasa może zostać otwarta jeszcze w maju, a nawet w pierwszej dekadzie tego miesiąca.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku