Reklama

Finiszują opóźnione budowy na A1

Pechowy most w Mszanie jest już po pierwszych testach obciążeniowych. Odcinek Kowal – Włocławek będzie gotowy w maju.

Publikacja: 25.03.2014 07:37

Testy obciążeniowe na moście w Mszanie

Testy obciążeniowe na moście w Mszanie

Foto: GDDKiA

Finiszuje budowa mostu w Mszanie – gigantycznego bubla na przygranicznym odcinku autostrady A1. W ubiegłym tygodniu przeprowadzono na nim pierwsze próby obciążeniowe – na most wjechało 60 ciężarówek, każda o wadze ponad 40 ton. Kolejne testy zostaną wykonane pod koniec prac, już po ułożeniu nawierzchni asfaltowej i pełnym wyposażeniu obiektu w bariery ochronne, oświetlenie itp.

- Przewidujemy dopuszczenie mostu do ruchu przed wakacjami – zapowiada rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Jan Krynicki.

Potężne opóźnienie

Pierwszy termin, gdy budowa 18-kilometrowego odcinka autostrady ze Świerklan do Gorzyczek wraz z mostem miała być  gotowa, wyznaczony był  na początek... 2010 roku. To oznacza, że cała inwestycja będzie miała gigantyczne opóźnienie: 4,5 roku.

Budowę realizuje teraz firma Intercor z Zawiercia, która przejęła most w ubiegłym roku po austriackiej firmie Alpine Bau. Most miał być architektonicznym cackiem: najdłuższy wiszący most w Polsce z czterema przęsłami i aż trzema pylonami, na których rozwieszone są liny podtrzymujące, tzw. wanty. W Polsce drugiego takiego obiektu próżno szukać. Podobnych w Europie jest tylko kilka.

Przeszło 400 metrów długości czyni go dłuższym od przerzuconego przez Wisłę mostu w ciągu A1 pod Grudziądzem. Jest także od niego szerszy - ma ponad 42 metry.

Reklama
Reklama

Alpine Bau, która od listopada 2007 roku budowała odcinek od Świerklan do Gorzyczek, od początku miała problemy. Cały kontrakt wstrzymano w 2009 roku z powodu przewlekania się prac, ale nowy przetarg, rozpisany w 2010 roku, znowu wygrali Austriacy.

Grząska inwestycja

Z mostem nie mogli jednak sobie poradzić. Twierdzili, że projekt jest zły, podczas budowy piętrzyły się problemy.

Najpierw okazało się, że okolica jest grząska i trzeba wzmacniać grunt wbijanymi palami. Kosztowało to blisko 40 mln zł. Po wykonaniu jezdni wyszło na jaw, że podczas napinania wantów beton zaczyna się kruszyć.

W 2011 r. nadzór budowlany wstrzymał roboty w obawie przed katastrofą budowlaną. Alpine Bau miała realizować program naprawczy, ale po przepychankach z GDDKiA w maju 2013 r. zeszła z  budowy. Niedługo później GDDKiA wypowiedziała umowę z Austriakami. Ci ostatni splajtowali.

Intercor finiszuje teraz z robotami,  konstrukcję obiektu trzeba było dodatkowo wzmacniać. Po oddaniu mostu i 7,5-kilometrowego odcinka do ruchu autostradą będzie można przejechać od granicy do Pyrzowic.

Potem nastąpi długa przerwa: na odcinki do Częstochowy (w sumie 57 kilometrów) dopiero ruszyły przetargi, a ich budowa potrwa do 33 miesięcy.

Reklama
Reklama

O fragmencie trasy od Częstochowy do Piotrkowa Trybunalskiego niewiele wiadomo.

Pomiędzy Piotrkowem a Tuszynem jest kawałek autostrady zrobiony jeszcze przed laty, ale następny gotowy odcinek zaczyna się w Strykowie i biegnie do Kowala.

40-kilometrowy odcinek Tuszyn–Stryków podzielony został na trzy odcinki. Trwa przetarg, rozstrzygnięcie zapadnie w sierpniu.

Finisz pod Kowalem

Pomiędzy Kowalem a węzłem Włocławek-Zachód trwają jeszcze roboty. To ostatni, brakujący fragment autostrady w województwie kujawsko-pomorskim. Prace na przeszło 19 kilometrach przedłużyły się o trzy miesiące - odcinek miał być gotowy wiosną. „Zawiniła" jednak sytuacja na wiadukcie nad rzeką Lubieńką pod Włocławkiem. Konsorcjum stworzone przez spółkę Salini Polska obarcza winą poprzednich wykonawców, wyrzuconych w ubiegłym roku z placu budowy.

Teraz oficjalny termin oddania trasy przypada na koniec pierwszej połowy roku. Jednak nieoficjalnie w GDDKiA mówi się, że trasa może zostać otwarta jeszcze w maju, a nawet w pierwszej dekadzie tego miesiąca.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora

Reklama
Reklama
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Biznes
UE przedłuży życie samochodów spalinowych
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama