Do końca tego roku sieć szybkich tras powiększy się jeszcze o niespełna 190 km dróg ekspresowych. Najbardziej wydłuży się ekspresówka mająca połączyć Łódź z Wrocławiem – o 74 km. Na nowe odcinki autostrad poczekamy jednak do przyszłego roku.
Ofensywę drogowcy zaplanowali na jesień. We wrześniu kierowcy dostaną jedynie dwa ponad 12-kilometrowe kawałki drogi S17 na Lubelszczyźnie oraz blisko 30 km S5 w rejonie Rawicza. Drogowych premier będzie znacznie więcej już w październiku. Do ruchu zostaną oddane trzy fragmenty drogi ekspresowej S8 od Walichnowów do Sieradza – w sumie ok. 40 km, kolejnych 13 km S17 oraz 34 km autostrady A4 pomiędzy Dębicą a Tarnowem. Na listopad zaplanowano otwarcie obwodnicy Hrubieszowa, obwodnicy Augustowa oraz 6 km ekspresówki między Mikuszowicami a Buczkowicami na trasie Bielsko-Biała–Żywiec. Z kolei w grudniu zakończy się budowa obwodnicy Bergłowa Kościelnego na drodze nr 61 oraz jeszcze jednego, prawie 34-kilometrowego odcinka S8 w rejonie Sieradz–Łask. – Pod koniec roku powinniśmy już przejechać gotową ekspresówką całą trasę między Łodzią a Wrocławiem – zapowiada Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA.
Chińczycy za burtą
Rozkręcają się duże przetargi na budowę dróg. Tylko w sierpniu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczęła końcowy etap postępowań na inwestycje warte około 10 mld zł.
Najważniejszą jest budowa 18,5-kilometrowego fragmentu południowej obwodnicy Warszawy wartej 6,7 mld zł. Podzielono ją na trzy kawałki: 4,6 km od węzła Puławska do węzła Przyczółkowa z tunelem pod Ursynowem, 6,5 km od Przyczółkowej do węzła Wał Miedzeszyński wraz z mostem przez Wisłę oraz 7,5 km od Wału do węzła Lubelska z budową estakad nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym. O kontrakty walczą 22 firmy i konsorcja. W pierwszym etapie przetargu, kiedy oceniano ich kondycję i potencjał, odpadli Chińczycy z Power Construction Corporation of China oraz Hiszpanie z OHL.
W tym miesiącu ruszyła także druga część przetargów na budowę obwodnicy Radomia, drogi ekspresowej S8 Radziejowice–Paszków oraz obwodnicy Góry Kalwarii. Wszystkie trzy inwestycje warte są łącznie 3 mld zł. Mają być gotowe w 2018 r. Ponadto w sierpniu uruchomiono pierwszy etap przetargów na budowę dwóch odcinków ekspresówki S3 z Legnicy do Bolkowa na Dolnym Śląsku oraz trzech odcinków S6 na Pomorzu Zachodnim między Goleniowem a Koszalinem.