Więcej ekspresówek, autostrady wyhamowały

Do końca tego roku drogowcy zakończą m.in. budowę drogi ekspresowej z Łodzi do Wrocławia. Ale w 2015 r. nowe odcinki szybkich dróg będą włączane do ruchu dużo wolniej.

Publikacja: 21.08.2014 03:51

Więcej ekspresówek, autostrady wyhamowały

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz Marta Bogacz

Do końca tego roku sieć szybkich tras powiększy się jeszcze o niespełna 190 km dróg ekspresowych. Najbardziej wydłuży się ekspresówka mająca połączyć Łódź z Wrocławiem – o 74 km. Na nowe odcinki autostrad poczekamy jednak do przyszłego roku.

Ofensywę drogowcy zaplanowali na jesień. We wrześniu kierowcy dostaną jedynie dwa ponad 12-kilometrowe kawałki drogi S17 na Lubelszczyźnie oraz blisko 30 km S5 w rejonie Rawicza. Drogowych premier będzie znacznie więcej już w październiku. Do ruchu zostaną oddane trzy fragmenty drogi ekspresowej S8 od Walichnowów do Sieradza – w sumie ok. 40 km, kolejnych 13 km S17 oraz 34 km autostrady A4 pomiędzy Dębicą a Tarnowem. Na listopad zaplanowano otwarcie obwodnicy Hrubieszowa, obwodnicy Augustowa oraz 6 km ekspresówki między Mikuszowicami a Buczkowicami na trasie Bielsko-Biała–Żywiec. Z kolei w grudniu zakończy się budowa obwodnicy Bergłowa Kościelnego na drodze nr 61 oraz jeszcze jednego, prawie 34-kilometrowego odcinka S8 w rejonie Sieradz–Łask. – Pod koniec roku powinniśmy już przejechać gotową ekspresówką całą trasę między Łodzią a Wrocławiem – zapowiada Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA.

Chińczycy za burtą

Rozkręcają się duże przetargi na budowę dróg. Tylko w sierpniu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczęła końcowy etap postępowań na inwestycje warte około 10 mld zł.

Najważniejszą jest budowa 18,5-kilometrowego fragmentu południowej obwodnicy Warszawy wartej 6,7 mld zł. Podzielono ją na trzy kawałki: 4,6 km od węzła Puławska do węzła Przyczółkowa z tunelem pod Ursynowem, 6,5 km od Przyczółkowej do węzła Wał Miedzeszyński wraz z mostem przez Wisłę oraz 7,5 km od Wału do węzła Lubelska z budową estakad nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym. O kontrakty walczą 22 firmy i konsorcja. W pierwszym etapie przetargu, kiedy oceniano ich kondycję i potencjał, odpadli Chińczycy z Power Construction Corporation of China oraz Hiszpanie z OHL.

W tym miesiącu ruszyła także druga część przetargów na budowę obwodnicy Radomia, drogi ekspresowej S8 Radziejowice–Paszków oraz obwodnicy Góry Kalwarii. Wszystkie trzy inwestycje warte są łącznie 3 mld zł. Mają być gotowe w 2018 r. Ponadto w sierpniu uruchomiono pierwszy etap przetargów na budowę dwóch odcinków ekspresówki S3 z Legnicy do Bolkowa na Dolnym Śląsku oraz trzech odcinków S6 na Pomorzu Zachodnim między Goleniowem a Koszalinem.

Będzie chudy rok

W drugiej połowie roku dróg przybywa szybciej, bo do wakacji łączna długość uruchomionych szybkich tras sięgnęła niecałych 90 km. Z tego blisko dwie trzecie objęło trasy S3 i S8. Na tej pierwszej uruchomiony został odcinek pomiędzy Gorzowem Wielkopolskim a Międzyrzeczem. To ważna ekspresówka na zachodzie kraju, którą teraz można przejechać praktycznie bez zwalniania od Szczecina aż do autostrady A2. Z kolei na S8 zakończono budowę dwóch nowych kawałków: ponad 15-kilometrowego od węzła Rzgów do węzła Róża i 4,5-kilometrowego pomiędzy Różą a węzłem Dobroń.

O ile drogi ekspresowe wydłużają się szybciej, o tyle autostrady wyraźnie zwolniły. W pierwszej połowie roku A1 wydłużyła się o 7,5-kilometrowy kawałek z mostem w Mszanie oraz oddany na majówkę 19-kilometrowy fragment z Pikutkowa do Kowala.

W dodatku 2015 rok będzie dla kierowców wyjątkowo skąpy. Przybędzie 40 kilometrów A4 pomiędzy Rzeszowem a Jarosławem, obwodnica Leżajska, fragmenty ekspresówki S8 w Warszawie i 9,6 km drogi ekspresowej S69 z Buczkowic do Żywca. Wszystkiego zaledwie 71,4 km. – Inwestycje przyspieszą dopiero wtedy, gdy będą do dyspozycji pieniądze z nowej perspektywy budżetowej UE – uważa Zbigniew Kotlarek, prezes Polskiego Kongresu Drogowego.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora

a.wozniak@rp.pl

Do końca tego roku sieć szybkich tras powiększy się jeszcze o niespełna 190 km dróg ekspresowych. Najbardziej wydłuży się ekspresówka mająca połączyć Łódź z Wrocławiem – o 74 km. Na nowe odcinki autostrad poczekamy jednak do przyszłego roku.

Ofensywę drogowcy zaplanowali na jesień. We wrześniu kierowcy dostaną jedynie dwa ponad 12-kilometrowe kawałki drogi S17 na Lubelszczyźnie oraz blisko 30 km S5 w rejonie Rawicza. Drogowych premier będzie znacznie więcej już w październiku. Do ruchu zostaną oddane trzy fragmenty drogi ekspresowej S8 od Walichnowów do Sieradza – w sumie ok. 40 km, kolejnych 13 km S17 oraz 34 km autostrady A4 pomiędzy Dębicą a Tarnowem. Na listopad zaplanowano otwarcie obwodnicy Hrubieszowa, obwodnicy Augustowa oraz 6 km ekspresówki między Mikuszowicami a Buczkowicami na trasie Bielsko-Biała–Żywiec. Z kolei w grudniu zakończy się budowa obwodnicy Bergłowa Kościelnego na drodze nr 61 oraz jeszcze jednego, prawie 34-kilometrowego odcinka S8 w rejonie Sieradz–Łask. – Pod koniec roku powinniśmy już przejechać gotową ekspresówką całą trasę między Łodzią a Wrocławiem – zapowiada Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA.

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku