Popyt na e-zegarki w 2014 roku ma wynieść 22 mln sztuk

Zegarek przestał ?być zwykłym czasomierzem. ?Przyszedł czas ?na nową kategorię ?– smartwatch.

Publikacja: 04.09.2014 10:36

Smartwatch, czyli tzw. inteligentny zegarek, to gadżet, który ma zrewolucjonizować rynek urządzeń mobilnych zdominowany przez tablety i smartfony. Za produkcję takich e-zegarków wzięli się już potentaci branży elektroniki użytkowej, m.in. Samsung, LG, Sony, Asus czy Acer. Na odbywających się właśnie w Berlinie targach elektronicznych IFA firmy te pokażą nowości, które Polacy będą mogli założyć na nadgarstek jeszcze w tym roku.

Do rywalizacji lada moment włączy się też Apple. Według plotek koncern zaprezentuje swój e-zegarek już w przyszłym tygodniu, przy okazji premiery najnowszego iPhone'a.

Cuda na nadgarstku

Co właściwie taki smartwatch potrafi? Otóż połączy się z twoim telefonem i wyświetli ci informację, kto dzwoni, lub pokaże wiadomość SMS. Poza tym za jego pośrednictwem możesz korzystać z dostępu do mediów społecznościowych czy e-maila. Urządzenie zbada w razie potrzeby twoją kondycję, np. puls i liczbę wykonanych kroków. Niektóre e-zegarki pozwalają nawet zrobić zdjęcie, czy nagrać film.

W gruncie rzeczy jest to jednak pilot do twojego smartfona i sprzęt nierozerwalnie z nim związany. Dotąd była to wada. Teraz producenci idą krok dalej i proponują samodzielne urządzenia wyposażone we własne karty SIM, umożliwiające wykonywanie niezależnych połączeń telefonicznych.

W systemie operacyjnym inteligentnego zegarka pojawia się coraz więcej aplikacji, które mamy w smartfonach. W porównaniu ze starszym sprzętem tego typu nowe e-zegarki zaprezentowane przez Samsunga (model Gear S), LG (G Watch R) czy Sony (SmartWatch 3) wreszcie są ładne. Ich design nie przypomina już elektronicznych zegarków z lat 80.

Rozmawiaj z zegarkiem

Lepiej też jest pod względem technologicznym. Na szczególną uwagę zasługuje Gear S, który – jak dowiedzieliśmy się w polskim oddziale Samsunga – może trafić do sprzedaży w naszym kraju już w październiku.

Urządzenie wyróżnia się dwucalowym zakrzywionym wyświetlaczem Super AMOLED o rozdzielczości 480 x 360 pikseli, wodo- i pyłoszczelną obudową i atrakcyjnym designem. Zegarek wyposażono w dwurdzeniowy procesor ?1 GHz (512 MB pamięci RAM), 4 GB wewnętrznej pamięci, łączność 2G/3G, Bluetooth, Wi-Fi, GPS i złącze USB 2.0. Bogato wygląda też zestaw czujników, jakie znalazły się pod kopertą smartwatcha: akcelerometr, żyroskop, kompas, barometr, pulsometr, czujniki oświetlenia i UV. Wśród zalet jest też opcja pozwalająca na sterowanie funkcjami zegarka za pomocą głosu. Jedyny mankament to bateria. Akumulator pozwala na dwa dni pracy.

Pod tym względem lepiej prezentuje się G Watch R. Klasyczna koperta, której prekursorem w inteligentnych zegarkach jest Motorola, kryje akumulator o pojemności 410 mAh; pozwala on nawet na 30 minut działania na głębokości metra pod wodą. Zegarek LG został wyposażony w okrągły ekran P-OLED o rozdzielczości 320 x 320 pikseli. Sercem konstrukcji jest procesor Qualcomm Snapdragon 400 taktowany zegarem 1,2 GHz wspierany przez 512 MB pamięci RAM i 4 GB pamięci wewnętrznej. Wygląd tarczy możemy wybierać i zmieniać według własnych upodobań jednym przesunięciem palca. Skórzany pasek jest wymienny.

Elegancja i minimalizm

Dzisiaj swój nowy e-zegarek zaprezentuje Sony. Na razie wiadomo, że Smartwatch 3 ma oferować wyświetlacz o przekątnej 1,68 cala i rozdzielczości 320 x 320 pikseli. Ma być również wodoszczelny do dwóch metrów głębokości.

W czwartym kwartale dostępne będzie pierwsze urządzenie na rękę od firmy Acer. Opaska z jednocalowym ekranem to najmniejsze urządzenie dotykowe opracowane kiedykolwiek przez tajwański koncern. Design modelu Liquid Leap jest elegancki i minimalistyczny. Urządzenie nie ma przycisków. Wyświetlacz umieszczony jest w gumowej, hipoalergicznej bransoletce.

Czas czuwania zegarka to siedem dni. Wyposażony jest w funkcję powiadamiania o połączeniach telefonicznych i SMS. Wysyła też automatyczne przypomnienia o spotkaniach i wydarzeniach. Liquid Leap występuje w kolorze białym, czarnym, zielonym, różowym i pomarańczowym.

Boom dotarł do Europy

Ceny tych urządzeń nie są jeszcze znane. Na zakup poprzednich modeli inteligentnych zegarków trzeba wydać od 500 do nawet ponad 1200 zł. Jak na modny gadżet to sporo, ale urządzenie będzie funkcjonalne. Cena wydaje się więc do przełknięcia.

Grono użytkowników takiego sprzętu rośnie. Na świecie w ubiegłym roku kupiono ok. 10 mln urządzeń tego typu. Nie jest to wynik imponujący na tle sprzedaży komputerów PC (ok. 300 mln sztuk) czy smartfonów (ok. 1 mld sztuk). Jednak jak podkreśla Marina Koytcheva, szefowa działu analiz CCS Insight, na razie segment smartwatch znajduje się w wieku niemowlęcym.

Według prognoz firmy, popyt na e-zegarki w tym roku ma wynieść 22 mln sztuk. Szacuje się, że w 2015 r. sprzedaż sięgnie już 96 mln sztuk.

W ciągu czterech lat świat ma oszaleć na punkcie tych urządzeń. Zapotrzebowanie na e-zegarki wyniesie 135 mln sztuk.

Na razie boom wybuchł w USA, gdzie trafiło 40 proc. wszystkich sprzedanych smartwatchów. Eksperci twierdzą, że teraz gorączka ogarnie Europę, gdzie – jak pokazują prognozy firmy IDC – po 2016 r. popyt na taki sprzęt będzie większy niż w Stanach Zjednoczonych.

Smartwatch, czyli tzw. inteligentny zegarek, to gadżet, który ma zrewolucjonizować rynek urządzeń mobilnych zdominowany przez tablety i smartfony. Za produkcję takich e-zegarków wzięli się już potentaci branży elektroniki użytkowej, m.in. Samsung, LG, Sony, Asus czy Acer. Na odbywających się właśnie w Berlinie targach elektronicznych IFA firmy te pokażą nowości, które Polacy będą mogli założyć na nadgarstek jeszcze w tym roku.

Pozostało 91% artykułu
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji