Airbus planuje konstruować i budować w Polsce drony

Lotniczy gigant Airbus Group w tym roku zdecyduje o budowie w Polsce korporacyjnego centrum budowy dronów do zastosowań cywilnych i wojskowych.

Publikacja: 14.01.2015 15:47

Airbus planuje konstruować i budować w Polsce drony

Foto: Bloomberg

Planuje też w oparciu o doświadczenia polskich konstrukcji, rozwijać u nas linę lżejszych samolotów użytkowych, dla agrolotnictwa i celów gaśniczych.

Domingo Urena –Raso, szef działu samolotów bojowych, Airbus Defence and Space, twierdzi, że koncern planuje w ścisłej współpracy z polskimi ośrodkami badawczymi, politechnikami i spółkami , które mają już w tej dziedzinie dorobek, rozwinąć w najbliższych latach w Polsce ośrodek projektowania i budowy bezzałogowych statków powietrznych o udźwigu do 500 kg i uniwersalnym zastosowaniu.

Kadrowy i technologiczny potencjał

– Oceniamy bardzo wysoko potencjał przyszłych polskich naukowych i przemysłowych partnerów Airbusa w tym przedsięwzięciu, dlatego jesteśmy pewni sukcesu - mówi Domingo Urena –Raso. Szef Airbus Defence and Space podkreśla , że drony, które koncern chciałby budować w kraju, będą musiały mieć certyfikaty i dopuszczenia do korzystania z cywilnych korytarzy transportu powietrznego i bezpiecznego wykonywania misji, m.in. nad miastami.

Airbus analizuje też regionalny i światowy rynek pod względem zapotrzebowania na lżejsze samoloty użytkowe, bo w Polsce zamierza rozwinąć produkcję skrzydlatego sprzętu do usług rolniczych i pożarniczych. - Doświadczenia z produkcji polskich Wilg czy Kruków, nadal eksploatowanych w wielu krajach i umiejętności kadry technicznej, inżynierskiej – to potencjał , który chcemy wykorzystać - mówi prezes Urena Raso.

Skrzydlate Okęcie

O tych i innych planach inwestycyjnych firm z grupy Airbus mówili w środę w Warszawie szefowie koncernu. Konferencję „Wizja przyszłości europejskiego przemysłu lotniczo – obronnego", zorganizowały Polsko Niemiecka Izba Przemysłowo Handlowa i Francusko Polska Izba Gospodarcza.

Airbus już drugą dekadę jest właścicielem zatrudniającej 850 fachowców firmy na warszawskim Okęciu, spółka startowała z załogą liczącą niespełna 400 osób i rocznymi przychodami sięgającymi 15 mln dol. W ostatnich latach zakłady szybko się rozwijają , w zeszłym roku ich obroty przekroczyły 61 mln euro - to trzy razy więcej niż jeszcze na początku tej dekady.

Na razie stołeczna spółka PZL /Airbus Defence and Space - militarny komponent potentata światowej awiacji, produkuje na Okęciu elementy kadłubów do cywilnych airbusów A 350 i A 330 neo. W warszawskiej firmie robiona jest też prawie połowa elementów potrzebnych do montażu średnich transportowców C-295 Casa – włącznie kluczowymi strukturami kadłuba i skrzydeł.

Hiszpański oddział Airbusa urządził w Warszawie centrum doskonałości produkujące niemal kompletne okablowanie do nowych transportowców casa i wiązki elektryczne dla kilku cywilnych airbusów.

Europejskie centrum serwisowe casy

PZL Okęcie pozostaje też macierzystym gniazdem wojskowych treningowych, turobośmigłowych Orlików ( w armii służy 28 maszyn) i rozwija teraz najnowsze wersje tych samolotów – TC II Garmin, przymierzanych właśnie do podstawowego szkolenia polskich, bojowych pilotów. – Najnowsza wersja testowanej teraz awioniki, zaprojektowanej przez Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych , to najbardziej zaawansowane cyfrowe wyposażenie w treningowych maszynach tej klasy w Europie – nie kryje satysfakcji dyrektor ITWL Ryszard Szczepanik.

Zakłady Airbusa na Okęciu to nie tylko firma produkcyjna – ale wielkie centrum remontowe średnich samolotów transportowych C-295 Casa, bardzo intensywnie eksploatowanych przez polskie Siły Powietrzne. W przyszłości właśnie warszawskie Okęcie będzie rozbudowane do roli regionalnego centrum serwisowego transportowców C-295 dla sprzętu z całej Europy Centralnej i Północnej. Airbus Defence and Space , zamierza drugi taki ośrodek, dla reszty świata, utrzymać jeszcze tylko w hiszpańskiej, macierzystej Sewilli – zapowiadają szefowie koncernu. Sprawa jest ważna, bo zakłady w Sewilli już opuściło 120 gotowych maszyn, a portfel zamówień przekroczył już, jak się szacuje, kolejne 140 transportowców.

Biznes
Ekonomiści: na AI wydajemy mniej od toczącej wojnę Ukrainy
Biznes
Chiny wyciągają rękę do USA przed rozmowami. Program Orka opóźniony
Biznes
Letnie wakacje priorytetem. Dokąd pojadą Polacy na urlop i jakie mają obawy?
Biznes
Donald Trump rozważa sprzedaż czerwonej Tesli – symbolu poparcia dla Elona Muska
Biznes
Oligarchowie - Unia Europejska: 0-5. Nie będzie zdejmowania sankcji