Wśród małych rośnie optymizm

Kancelaria odszkodowawcza Votum zawiadamia, że jej ubiegłoroczne wyniki są lepsze, niż pierwotnie sądziła.

Aktualizacja: 04.02.2015 13:51 Publikacja: 04.02.2015 13:26

Wśród małych rośnie optymizm

Foto: Fotorzepa/Marta Bogacz

Polskie firmy nie ustają we wdrażaniu innowacji. Najbardziej cieszy to, że robią to także małe i całkiem małe foremki. Pekao SA od pięciu lat sprawdza, jak to wygląda w Polsce w przypadku właśnie takich firm. Okazuje się, że pobito pięcioletni rekord - Wskaźnik Koniunktury Mikro i Małych Firm wskazuje, że w ubiegłym roku aż jedna czwarta firm wdrożyła innowacje produktowe, a 13 proc. z nich procesowe.

Opublikowane właśnie wyniki mówią o wzroście wskaźnika o 3 punkty do poziomu 96,4 punktu. Ustalono go na podstawie wywiadów z 7 tys. przedsiębiorców. Raport nie ukrywa, że dwa lata temu nastroje właścicieli polskich przedsiębiorstw ni były najlepsze, ale od ubiegłego roku sytuacja zaczęła się poprawiać. - Kondycja najmniejszych firm mierzona Ogólnym Wskaźnikiem Koniunktury Mikro i Małych Firm systematycznie wzrasta – czytamy w opracowaniu. – Obecnie wskaźnik osiągnął wartość 96,4 punktu, co oznacza wzrost o 3 punkty w stosunku do 2013 roku i o 7 punktów do roku 2012. To najwyższy poziom wskaźnika, który jest syntetyczną miarą nastrojów polskiego małego biznesu.

Grzegorz Piwowar, wiceprezes zarządu Banku Pekao twierdzi w komentarzu do raportu, że po raz kolejny widzimy wyraźną poprawę nastrojów wśród mikro i małych przedsiębiorców. Optymistyczna ocena perspektyw na 2015 rok, to dobry prognostyk dla gospodarki. - Co istotne, lepsze nastroje są notowane we wszystkich badanych przez nas branżach oraz w każdym z województw - zaznacza. - Cieszy również, że polskie małe firmy coraz lepiej radzą sobie na rynkach zagranicznych i rozwijają działalność eksportową – mówi Wskaźnik koniunktury osiągnął najwyższe wartości we wszystkich branżach: produkcyjnej, usługowej, handlowej i budowlanej. Najwyższe oceny za ubiegły rok wystawiły produkcja i budownictwo (99 pkt.), na kolejnym miejscu znalazła się branża usługowa (97 pkt.), a najniższą wartość wskaźnika odnotowano w handlu (93 pkt.).

Raport wskazuje także , że 2014 rok był też niezły dla eksporterów. 13 proc. ankietowanych przedsiębiorstw (w tym 12 proc. mikro i 33 proc. małych firm) prowadziło w okresie ostatnich 12 miesięcy działalność eksportową. Dodatkowo, eksporterzy najwyżej w historii badania oceniali przychody z eksportu (104 pkt.).

Wskaźnik dostępności finansowania zewnętrznego osiągnął poziom 100 pkt. Nie ma większych różnic w dostępie do finansowania pomiędzy branżami, jak również mikro i małymi przedsiębiorstwami. W ubiegłym roku 24 proc. mikro i małych firm korzystało z finansowania zewnętrznego działalności bieżącej, przy czym odsetek małych firm wykorzystujących kredyt wzrósł w ciągu roku o 5 punktów – z 47 proc. do 52 proc.

W roku 2014 projekty inwestycyjne realizowało 40 proc. mikro i małych firm. Pozytywnym aspektem jest wzrost wydatków inwestycyjnych (14 proc. inwestycji miało wartość większą niż 100 tys. złotych) oraz deklaracje firm dotyczące dalszego zwiększania nakładów w roku 2015 r.

Raport definiuje tez bariery rozwoju mikro i małych firm, przy czym zaznacza, że są one podobne do wskazanych w poprzednim roku. W pierwszym badaniu z roku 2012 średnia wartość wszystkich badanych barier wyniosła 2,90 (w skali od 1 (brak bariery) do 5 (bardzo ważna bariera), w ubiegłym roku spadła do 2,79, a obecnie obniżyła się do 2,75. Wśród najważniejszych barier przedsiębiorcy wymieniają wysokość podatków, koszty pracy i obciążenia biurokratyczne.

Co roku, tematem specjalnym Raportu są zagadnienia istotne z punktu widzenia całej gospodarki. Tym razem, są to innowacje w mikro i małych firmach.

Piwowar uważa, że utrzymanie tempa rozwoju gospodarczego będzie w najbliższych latach coraz mocniej uzależnione od wzrostu innowacyjności polskich przedsiębiorstw. Obecnie, jak wskazuje raport, dla 6 proc. firm innowacje stanowią główne źródło przewagi konkurencyjnej. Połączenie przedsiębiorczości ze środkami unijnymi stwarza warunki do wzrostu konkurencyjności i stopniowego przechodzenia w kierunku gospodarki opartej na wiedzy.

Wsparciem dla wzrostu innowacyjności mikro i małych firm mogą być fundusze unijne na lata 2014-2020. Dla przedsiębiorców przewidziane jest około 20 mld euro, z czego około 10 mld euro na wspieranie innowacji. Na razie, zainteresowanie tymi środkami deklaruje 15 proc. ankietowanych, a 26 proc. jeszcze nie podjęło ostatecznej decyzji.

Spośród tych firm, które chcą w przyszłości korzystać ze środków unijnych większość (79 proc.) chciałaby wykorzystać pomoc na zakup środków trwałych umożliwiających wdrożenie innowacji produktowych lub procesowych. 12 proc. firm chciałoby przeznaczyć środki unijne na prowadzenie prac badawczo-rozwojowych.

51 proc. właścicieli firm wskazało na instytucje finansowe, jako te podmioty, które w największym stopniu mogą wspierać działalność innowacyjną prowadzoną w firmach.

Emanuele Cacciatore, dyrektor zarządzający Departamentem Klienta Biznesowego Banku Pekao w podsumowaniu do raportu pisze: - Instytucje finansowe, w tym banki, są ważnym partnerem przedsiębiorstw w realizowaniu inwestycji i innowacji, w tym także ze środków europejskich. Bank Pekao uczestniczy od lat w programach kredytowych i gwarancyjnych europejskich instytucji finansowych, m.in. Europejskiego Funduszu Inwestycyjnego. Dzięki tej współpracy możemy już od kilku lat proponować preferencyjne finansowanie innowacyjnych projektów polskich przedsiębiorstw. To przykład zwrotnych instrumentów finansowych, które łączą środki europejskie oraz środki bankowe, zapewniając firmom lepszy dostęp do finansowania.

Biznes
Donald Trump rozważa sprzedaż czerwonej Tesli – symbolu poparcia dla Elona Muska
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Biznes
Oligarchowie - Unia Europejska: 0-5. Nie będzie zdejmowania sankcji
Biznes
Gigantyczne przejęcie w telekomunikacji. Hurtownik światłowodowy na zakupach
Biznes
Trump rozmawia z Xi, nowa pomoc dla Ukrainy i rekordowe inwestycje w energię
Biznes
Czy należy zakazać reklamy alkoholu? Eksperci są zgodni