Wyniki T-Mobile Polska w 2014 roku: przychody spadły o 6 proc.

Publikacja: 26.02.2015 06:53

O 5,8 proc. do 1,492 mld euro spadły w 2014 roku przychody sieci komórkowej T-Mobile Polska (bez GTS Poland) – wynika z danych zaprezentowanych przez Deutsche Telekom, właściciela komórkowej sieci. Niemal w równym stopniu obniżyły się przy tym wpływy ze sprzedaży w segmencie klientów indywidualnych, jak i przedsiębiorstwom (odpowiednio o 8,9 proc. i 8,1 proc.).

Wpływy z opłat za usługi mobilne spadły o blisko 10,3 proc. do 1 ,094 mld euro.

W samym IV kw. ub.r. spadek przychodów był mniejszy i wyniósł 2,8 proc. do 389 mln euro. Z usług jednak o 11 proc. do 266 mln euro.

Przychody roczne obniżyły się przy zachowaniu jednak średniego ARPU na poziomie 6 euro dzięki stabilizacji w segmencie telefonów na kartę. W ostatnim kwartale przychód z karty pre-paid skoczył T-Mobile Polska o 100 proc. rok do roku do 2 euro (8,4 zł).

EBITDA obniżyła się mniej, bo o 3,3 proc. do 579 mln euro (5 mln euro to czynnik jednorazowo ja podwyższający), co sprawia, że marża EBITDA polskiej spółki poprawiła się i wyniosła 38,8 proc.

W przeliczeniu na polską walutę zmiany były podobne. Łączne przychody T-Mobile Polska w 2014 r. spadły o 6 proc. do 6,23 mld zł, EBITDA o 4 proc. do 2,42 mld zł.  Wpływy w segmencie klientów indywidualnych były o 9 proc. niższe niż w 2013 r. i zamknęły się sumą 3,68 mld euro. W segmencie biznesowym obniżyły się w takim samym stopniu do 2,08 mld zł.

ARPU z karty SIM w T-Mobile Polska wyniosło w 2014 r. 25,1 zł, obniżając się o 1 proc. rok do roku. W segmencie kontraktowym obniżyło się o 9 proc. do 45,9 zł.

IV kwartał ub.r. przyniósł T-Mobile Polska spadek łącznej liczby aktywnych kart SIM o 27 tys. do 15,702 mln. Odbyło się to głównie za sprawą ubytku w segmencie klientów abonamentowych, których grono skurczyło się o 68 tys. do 6,823 mln.

Natomiast kart SIM w segmencie pre-paid przybyło w tym czasie: przyrost wyniósł 41 tys. kart SIM (do 8,878 mln) i zniwelował tym samym część ubytku w segmencie post-paid.

Czwarty kwartał ub.r. był okresem, w którym T-Mobile Polska mocno ograniczył koszty pozyskiwania i utrzymania klientów. Wskaźniki SAC i SRC spadły odpowiednio o 58,3 i 81,8 proc. W całym roku były one niższe o odpowiednio 50 i 25 proc. niż w roku 2013 r. Ubiegłoroczne SAC i SRC to odpowiednio 37,6 zł i 75,2 zł.

O 10 proc. do 140 minut wzrosła średnia długość rozmów prowadzonych przez użytkowników sieci. Klienci kontraktowi wydzwaniali miesięcznie 269 minut, o 12 proc. więcej niż w 2013 r.  Mimo to, wpływy z rozmów stanowią coraz mniejszą część ARPU. Usługi inne niż głosowe odpowiadały w ub.r. już za 37 proc. ARPU (w IV kw. – 38 proc.).

Biznes
Jakie prezenty dostał ostatnio król Karol? Oficjalny rejestr podarków
Materiał Promocyjny
VI Krajowe Dni Pola Bratoszewice 2025
Biznes
Taylor Swift odkupiła prawa do swoich pierwszych sześciu płyt
Biznes
Zielona transformacja MŚP. Jak zapewnić sobie zysk, przewagę konkurencyjną i dostęp do finansowania?
Biznes
Polska armia kupuje amunicję. Nowy kontrakt zbrojeniowy wart setki milionów
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Biznes
Liechtenstein pułapką na oligarchów. Uciekli ludzie, którym powierzyli majątki
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont