Alfa przyspiesza, Jeep opóźnia

W ostatnim roku Fiat Chrysler Automobiles opóźnił lifting albo premiery kilkunastu modeli w Ameryce Płn. To może opóźnić inwestycje warte miliardy dolarów.

Aktualizacja: 02.06.2015 11:11 Publikacja: 02.06.2015 10:53

Alfa przyspiesza, Jeep opóźnia

Foto: Bloomberg

Sergio Marchionne odracza plany dotyczące nowych produktów, bo szuka nowego partnera. Twierdzi, że konsolidacja w sektorze motoryzacji jest nieuchronna, bo firmy marnują kapitał na zazębiające się silniki i pojazdy.

Według 5 osób znających plany tej siódmej na świecie grupy samochodowej, FCA odroczyła odnowienie w Ameryce Płn. pickupa Ram 1500 i sportowo-użytkowego Jeepa Wranglera. Na obie te kategorie samochodów przypada ponad połowa zysku brutto tej firmy. Jednocześnie FCA przyspiesza prace nad innymi pojazdami. Marka Alfa Romeo może otrzymać więcej modeli szybciej niż początkowo zakładano — twierdzą kooperanci.

Nowe modele były zasadniczą częścią 5-letniego planu zainwestowania 50 mld dolarów, jaki Marchionne przedstawił inwestorom w maju 2014, prowadzącego do zwiększenia sprzedaży do 7 mln pojazdów w 2018 z 4,75 mln obecnie. Od czasu przedstawienia tego planu, FCA odroczyła co najmniej 12 premier marek Jeep, Ram Dodge, Chrysler i Maserati, w niektórych przypadkach o rok i więcej.

Dostawcy podzespołów podają kilka możliwych powodów tych odroczeń, m.in. zmiany w ostatniej chwili wyglądu i napędu. FCA odmówiła skomentowania konkretnych opóźnień. Plan produktów przedstawiony inwestorom w 2014 r. był „pięcioletnią migawką naszych planów" — oświadczyła. „Te plany muszą być elastyczne i płynne, z możliwością dodawania pewnych pojazdów, wysuwania niektórych do przodu i wydłużania cyklu życia innych. Podchodzimy do tych programów na zasadzie każdego pojazdu pojedynczo" — czytamy w oświadczeniu grupy.

Premierę Jeepa Wranglera po liftingu zaplanowano teraz na lipiec 2017. FCA mówiła rok temu, że produkcja nowej wersji zacznie się na początku 2017 r. Marchionne powiedział 2 tygodnie temu, że nie zdecydował jeszcze, gdzie nowy Wrangler będzie powstawać. Teraz montują go w Toledo, Ohio.

Reklama
Reklama

Szef FCA stwierdził też, że nową linię Grand Cherokee, jednego z najbardziej dochodowych modeli, odroczono na pewien czas, aby inżynierowie mogli całkowicie zmienić podstawowe elementy pojazdu. - Ma korzystać z architektury większej i droższej pochodnej nazywanej Grand Wagoner, która ma konkurować z luksusowymi SUV-ami w rodzaju Range Rover — powiedział.

Na spotkaniu z inwestorami w 2014 r. kierownictwo FCA zapowiadało, że nowy Grand Cherokee pojawi się na jesieni 2017, a nowy Grand Wagoner rok później. Według informatorów agencji Reutera, premiera pierwszego modelu może opóźnić się nawet do roku, a drugiego jeszcze bardziej.

Inne modele też

FCA odroczyła również planowaną premierę nowego kompaktowego Jeepa, który ma zastąpić Patriota i Compass. Jego produkcja miała ruszyć wiosną 2016, ale została przesunięta o 6 miesięcy. Grupa odroczyła pełne przeprojektowanie Darta i krzyżówki Dodge Journey, zaplanowanych na połowę 2016 r. Zamiast tego oba modele zostaną poddane mniejszym zmianom, a całkowite nie nastąpią wcześniej niż w 2019-2020 r.

Biznes
Polskie start-upy bez pieniędzy, odbudowa Ukrainy i współpraca Paryża z Londynem
Biznes
Pepco więcej sprzedaje i rusza ze skupem akcji
Biznes
102 przypadki konfiskaty prywatnych majątków w Rosji. Miliardy dolarów na wojnę
Biznes
Największy atak na Ukrainę, InPost z kolejnym przejęciem, Polska celem hakerów
Biznes
Czy grozi nam cybernetyczna kapitulacja? Wojna w internecie się nasila
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama