Reklama

Jaguar podjeżdża coraz bliżej

Polska nadal walczy o inwestycję Jaguara. W Ministerstwie Gospodarki odbyła się 6. runda negocjacji między właścicielem Jaguar Group, indyjskim koncernem TATA, i przedstawicielami rządu.

Publikacja: 06.07.2015 15:18

Rozmowy z indyjską firmą zapowiedział w ostatni piątek wicepremier- minister gospodarki, Janusz Piechociński. - To są negocjacje. Nie będzie żadnego komunikatu - powiedziała „Rzeczpospolitej" rzeczniczka resortu, Danuta Ryszkowska-Grabowska.

„Nie podjęliśmy jeszcze ostatecznej decyzji co do wyboru lokalizacji, a Europa jest dla nas atrakcyjną opcją,chociaż jest tylko jedną z rozważanych lokalizacji na świecie. W dalszym ciągu rozpatrujemy i oceniamy inne potencjalne możliwości w celu zwiększenia naszej bazy produkcyjnej" - napisał w oświadczeniu Jaguar Land Rover.

Nieoficjalnie wiadomo, że na liście potencjalnych lokalizacji zostały już tylko dwa kraje - Słowacja i Polska.

W przypadku naszego kraju oferta dotyczy legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, konkretnie działki w podstrefie Środa Śląska. Jako alternatywna możliwość oferowane jest legnickie lotnisko, a żeby zaoferować Jaguarowi taki wybór Urząd Lotnictwa Cywilnego wykreślił te tereny z lotniczego rejestru.

Legnicki ratusz także odmawia jakichkolwiek komentarzy.

Reklama
Reklama

Gra idzie o ogromne pieniądze - 1,85 mld dolarów, czyli ok 7 mld złotych. Ma tam zostać stworzonych 6 tysięcy miejsc pracy przy produkcji od 2019 roku 350 tys. aut rocznie. W tym celu firma poszukuje terenu o powierzchni 300-50 ha.

Grupa Jaguara produkuje oprócz luksusowych limuzyn także terenowe land rovery oraz SUVy range rovery, którymi jeździ m.in brytyjska rodzina królewska.

Teraz TATA, który od 5 lat nieustannie zwiększa produkcję aut, przymierza się do wprowadzenia na taśmy tańszego modelu limuzyny, Jaguara XE, oraz land rovera discovery sport. Dlatego jest mu potrzebna nowa fabryka.

Polska przebija Słowację pod względem kosztów pracy. W naszym kraju godzina  pracownika w przemyśle kosztuje 8,4 euro, w Czechach, które już odpadły z konkurencji - 9,1 euro, a na Słowacji, gdzie motoryzacja jest główną siłą napędową gospodarki, 10,57. Ten kraj ma jednak tę przewagę, że już wstąpił do strefy euro, więc ryzyko kursowe jest mniejsze, niż w Polsce.

Grupa Jaguara ma już na świecie 5 fabryk - 3 w Wlk. Brytanii oraz po jednej w Indiach i Chinach. W 2014 roku wyprodukowała w nich 462,7 tys. aut. W tym roku planuje premiery pięciu nowych modeli. Jak na razie największym motoryzacyjnym inwestorem w Polsce pozostaje Fiat Chrysler Automobiles (dawniej Fiat) z kwotą 11 mld zł.

Biznes
Chińskie auta jak szpiedzy, blokada Wenezueli i nowe sankcje USA na Rosję
Biznes
Chiński „szpieg” na kółkach. Czy chińskie samochody są bezpieczne?
Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama