Senat rozpatrzył wniosek rządu Dilmy Rousseff i zezwolił na pożyczenie do 39,88 mld koron od szwedzkiej agencji popierania eksportu SEK na te samoloty oraz dodatkowych 245,3 mln dolarów na uzbrojenie ich.
Brazylii mającej poważne kłopoty finansowe udało się wynegocjować lepsze warunki, obniżyć oprocentowanie głównego kredytu do 2,19 proc. z 2,54 uzgodnionych w ubiegłym roku. Oprocentowanie mniejszego kredytu ustalono na 3,56 proc. Brazylia ma 25 lat na spłatę, po 8 latach karencji. Mimo trudności gospodarczych zezwolenie na zapożyczenie się uzyskało poparcie partii opozycyjnych, które uznały zakup tych myśliwców za ważny strategicznie dla obronności kraju.
Pierwsze myśliwce Gripen NG powinny być dostarczone w 2019 r. Saab zamierza uruchomić w Brazylii linię montażową, która będzie je produkować do 2024 r. Partnerem Szwedów jest producent samolotów regionalnych Embraer.
Kontrakt przewiduje pełny transfer technologii i produkcję 15 samolotów w Brazylii.
Brazylia wybrała w grudniu 2013 samolot szwedzkiego Saaba, który konkurował z F-18 Super Hornet Boeinga i Rafale Dassault Aviation. W kwietniu Brazylijczycy podpisali ze Szwedami dodatkowy kontrakt na 245 mln dolarów o wyposażeniu myśliwców w broń pokładową.