Reklama
Rozwiń
Reklama

Szczegóły ugody Volkswagena w USA

Sędzia Charles Breyer zaaprobował ugodę Volkswagena z władzami federalnymi stanu Kalifornia i właścicielami 475 tys. samochodów z 2-litrowymi dieslami.

Aktualizacja: 26.10.2016 10:47 Publikacja: 26.10.2016 10:38

Szczegóły ugody Volkswagena w USA

Foto: Wikimedia

Ugoda dotyczy modeli Beetle, Golf Jetta, Passat i Audi A3 z 2-litrowymi silnikami Diesla z lat modelowych 2009-15. Może objąć do 490 tys. osób, bo niektóre samochody miały po kilku właścicieli.

Rzeczniczka VW, Jeannine Ginivan podała, że skup wadliwych pojazdów, zacznie się w połowie listopada. Firma zatrudniła do tego 900 osób, po jednej w każdym salonie. Udział w programie skupu zgłosiło dotąd niemal 340 tys. posiadaczy, ok. 3500 nie jest zainteresowane. Właściciele mają do września 2018 czas na załatwienie formalności o odsprzedaniu pojazdów. VW musi do czerwca 2019 naprawić albo skupić 85 proc. z 475 tys. samochodów, inaczej poniesie dodatkowe koszty. Jeśli nie uzyska zgody na ich naprawę, będzie musiał złomować je.

Sędzia odrzucił zastrzeżenia właścicieli do zbyt niskich rekompensat i stwierdził, że są adekwatne i uczciwe. - „Ze względu na przedłużający się spór prawny znacznie korzystniejsze jest natychmiastowe rozwiązanie go” - napisał w uzasadnieniu swej decyzji.

Prezes grupy VW, Matthias Müller stwierdził, że decyzja sędziego jest „istotnym etapem dla nas na drodze likwidacji problemu, jaki spowodowaliśmy jakiś czas temu”. Szef grupy VW w Ameryce, Hinrich Woebcken zobowiązał się zrealizować warunki ugody „możliwie najpłynniej”.

Duże koszty

VW zgodził się dotąd zapłacić 16,5 mld dolarów - 10,033 mld w skupie aut i tytułem rekompensat, 4,7 mld na poprawę jakości emisji spalin i czyste technologie, 1,21 mld odszkodowania 652 dealerom w USA i 600 mln 44 stanom na pokrycie roszczeń.

Reklama
Reklama

To największa suma w postępowaniu cywilnym, jaką zapłaci na świecie firma samochodowa. Jest ogromna, ale daleko jej do 246 mld dolarów ugody koncernów tytoniowych z władzami 46 stanów USA z 1998 r. czy 53 mld, jakie BP zgodził się zapłacić za skutki wycieku ropy w 2010 r. w Zatoce Meksykańskiej.

Grupę czekają jednak dalsze miliardy dolarów kosztów związanych z naprawą/wykupem 85 tys. samochodów z 3-litrowymi silnikami, grzywnami resortu sprawiedliwości USA za naruszenie upraw o czystym powietrzu, procesów sądowych w co najmniej 16 stanach. Niemcy prowadzą intensywne rozmowy o kompensatach dla posiadaczy aut 3-litrowych, porozumienia jeszcze nie ma. 3 listopada VW ma poinformować sąd o statusie tych pojazdów.

Biznes
Amerykanie już nie kupią najnowszych chińskich dronów. „Niedopuszczalne ryzyko”
Biznes
Droższa Wigilia, chińskie cła i przeludnione mieszkania w Polsce
Biznes
Spotykamy naukę z biznesem
Biznes
Europa, czyli spokojna przystań
Biznes
Co zadecyduje o losach świata w 2026 roku
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama