Reklama
Rozwiń
Reklama

Big Data wciąż na fali wznoszącej

Za cztery lata wydatki firm na analitykę danych wzrosną do ponad 203 mld dolarów – wynika z prognoz IDC.

Publikacja: 07.11.2016 15:16

Raport tej firmy „Worldwide Semiannual Big Data and Analytics Spending Guide" wskazuje, że wartość globalnego rynku Big Data już w tym roku przekroczy próg 130,1 mld dol. W najbliższych latach będzie zaś rosnąć w tempie dwucyfrowym.

Globalny rynek danych rozwija się dziś w tempie niemal sześciokrotnie szybszym, niż cała branża IT. Koniunkturę napędzają zwłaszcza dwie branże: bankowość oraz przemysł. Zdaniem analityków firmy IDC motorem napędowym wzrostu wydatków na analitykę Big Data będą duże firmy, zatrudniające ponad 500 pracowników. W 2020 roku skala ich inwestycji w analitykę biznesową prognozowana jest na poziomie aż 154 mld dol., co stanowi około 75,8 proc. całego rynku. Pozostała część przypadnie w udziale małym i średnim firmom.

- Dostępność danych, pojawienie się technologii nowego typu oraz biznesowa transformacja, polegająca na stale rosnącym udziale danych w procesach biznesowych, sprzyjają rozwojowi całego tego rynku i usług w obszarze Big Data - mówi Dan Vesset, wiceszef działu analityki w IDC.

Firma przewiduje, że w tym roku rynek Big Data wzrośnie o 11,3 proc w porównaniu z rokiem ubiegłym. Wówczas globalne wydatki firm na analitykę danych wyniosły 122 mld dol.

- Średnie tempo wzrostu tego rynku do 2020 r. szacujemy na poziomie 11,7 proc. rocznie - dodaje Dan Vesset.

Reklama
Reklama

Największym odbiorcą Big Data będzie sektor bankowy. Na zakup tych rozwiązań banki mają przeznaczyć jeszcze w tym roku ponad 17 mld dol. Nie bez powodu - dzięki danym, bank ma nie tylko możliwość przeprowadzenia procesu scoringowego klienta w ciągu dosłownie kilku minut. Big Data pozwala też na zautomatyzowanie procesów bankowych i usprawnienie pracy samego banku.

- Jeszcze kilka lat temu osoby ubiegające się o kredyt musiały przedstawić w placówce banku mnóstwo dokumentów. Dzisiaj całym procesem zarządzają skomplikowane algorytmy, które analizują wiele różnych parametrów za nas, oszczędzając nasz czas - tłumaczy Piotr Prajsnar, prezes Cloud Technologies.

Podkreśla on, że profil internauty często dostarcza bankowcom cenniejszych informacji niż dokumenty o klientach zgromadzone w teczkach czy w bankowych systemach CRM.

- Dlatego kluczowe dla banku jest pozyskiwanie danych o swoim kliencie z wielu różnych źródeł. Nie tylko własnych, lecz również tych zewnętrznych. To zaś wymaga integracji bankowych CRM-ów z systemami klasy DMP, czyli Data Management Platforms, pozwalających branży bankowej na lepsze rozpoznanie potrzeb klienta - dodaje Piotr Prajsnar.

Duży popyt na technologie analityczne ze strony przemysłu. Do końca tego roku firmy zajmujące się produkcją.

- Firmy będą sukcesywnie wdrażać narzędzia analityczne, choćby po to, by skuteczniej przewidywać zakłócenia produkcji - twierdzi Andrzej Morawski, wiceprezes firmy BPSC, która zrealizowała do tej pory blisko 700 wdrożeń systemów ERP, m.in. w firmach produkcyjnych.

Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Biznes
Chińskie auta jak szpiedzy, blokada Wenezueli i nowe sankcje USA na Rosję
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama