Reklama

Wyprodukowano ostatni legendarny myśliwiec. To koniec epoki

Chiński producent samolotów Guizhou Aircraft Industry Corporation wyprodukował 22 marca ostatnie dwa egzemplarze samolotu szkolno-treningowego JJ-7A, opracowanego w Chinach jako kopia MiG-21U.

Publikacja: 30.03.2017 17:04

Wyprodukowano ostatni legendarny myśliwiec. To koniec epoki

Foto: wikimedia commns

Wiadomość z chińskiej fabryki oznacza, że kończy się historia legendarnej rodziny samolotów MiG-21.

Według informacji chińskich mediów, ostatnim wyprodukowanym samolotem JJ-7A była maszyna o numerze 3827. Weszła ona do służby w jednostce szkolnej z Zhangye w prowincji Gansu w północno-zachodnich Chinach. Pierwszy lot JJ-7 odbył się 5 lipca 1985 roku.

 

Służba w ponad 30 krajach

Samoloty rodziny MIG-21 produkowano rekordowo długo. Wytwarzano je 58 lat, od 1959 do 2017 roku, w Związku Radzieckim oraz na licencji w Czechosłowacji i Indiach. W planach było uruchomienie produkcji licencyjnej w Polsce pod oznaczeniem Lim-7.

Reklama
Reklama

W ZSRR produkcję samolotów MIG-21 zakończono w 1986 roku.

Używało go ponad 30 państw: m.in. Finlandia, państwa afrykańskie, kraje Układu Warszawskiego, a po jego rozpadzie także Chorwacja i Republika Federalna Niemiec. Dziś pozostaje na wyposażeniu sił powietrznych Syrii, Indii, Rumunii, Korei Północnej, Kuby czy państw afrykańskich. Używany jest głównie do szkolenia początkujących pilotów.

MIG-21 z powodu sylwetki nazywany był wśród pilotów ołówkiem lub bałałajką. W latach 60. uważany za bardzo nowoczesny i niebezpieczny dla zachodnich maszyn.

Chińczycy samolot skopiowali

W Chinach MIG-21 był produkowany jako J-7 (F-7 w wersji eksportowej). Była to kopia, Związek Radziecki nigdy nie przekazał Pekinowi technologii. Jako wzór do jej budowy posłużył Chińczykom MiG-21US pozyskany w 1979 od Egiptu.

Chińczycy wiele lat nie ujawniali wielkości produkcji swoich wersji MiG-21. Prasa donosiła, że zakończono ją po realizacji zamówienia dla Bangladeszu, który w 2013 roku odebrał szesnaście J-7BGI. Okazało się jednak, że nadal wytwarzano wersje szkolno-treningowe JJ-7 i FT-7.

Łącznie wyprodukowano blisko 15 tys. samolotów rodziny MiG-21. Szacuje się, że łączna produkcja chińskich klonów i wariantów tego samolotu sięgnęła 2500 egzemplarzy.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama