Reklama

W biznesie cenne są rekomendacje

Dobra opinia wystawiona przez kontrahenta może pomóc w znalezieniu partnera na kolejnym rynku.

Publikacja: 31.07.2017 21:14

Budowanie sieci kontaktów jest kluczowe w rozwoju biznesu

Budowanie sieci kontaktów jest kluczowe w rozwoju biznesu

Foto: Fotolia

Sprawne pozyskiwanie wiarygodnych partnerów handlowych to jeden z warunków powodzenia zagranicznej ekspansji. Jednym ze sposobów na znalezienia nowego kontrahenta są rekomendacje wystawiane przez firmy, z którymi już wcześniej udało się nawiązać współpracę. Takie rozwiązanie pozwala oszczędzać czas, zapewnia bezpieczeństwo, a zarazem daje możliwość poszerzenia nie tylko rynków zbytu, ale także zbudowania szerszej oferty i wprowadzenia na rynek nowych produktów.

– Większość naszych kontrahentów została pozyskana dzięki rekomendacjom – przyznaje Aleksandra Ilnicka-Łoza, wiceprezes i dyrektor sprzedaży w Grupie Nomax, produkującej dla przemysłu mięsnego siatki do wędlin i osłonki tekstylne. Firma dostarcza swoje produkty na rynek polski, a także na przeszło 40 rynków zagranicznych Europy, Azji, obu Ameryk i Australii. Według Anny Domagały, dyrektora sprzedaży zagranicznej, rekomendacje okazały się najszybszym i najbardziej efektywnym sposobem zbudowania bazy odbiorców Grupy Nomax. Dobrym przykładem tego rodzaju działań było pozyskanie dużej grupy producenckiej na rynku włoskim poprzez kontrahenta w Austrii. – Nasz austriacki dystrybutor poznał nas z osobą kierującą zakupami, co pozwoliło nam rozwinąć współpracę, a także wprowadzić do sprzedaży nowy produkt. Dzięki rekomendacjom mieliśmy wszelkie potrzebne informacje, aby rozszerzyć działalność – mówi Domagała.

Na rekomendacjach buduje swoje zagraniczne kontakty działająca w branży tworzyw sztucznych firma Polytrade. – Tą metodą zdobywamy 90 proc. nowych kontrahentów. Przesyłając ofertę, powołujemy się na źródło referencji – przyznaje Piotr Litak, dyrektor zarządzający Polytrade.

Rekomendacje mogą się okazać szczególnie przydatne na słabo rozpoznanych rynkach. Zwłaszcza tam, gdzie trudno zgromadzić dane w oparciu o internet lub poprzez instytucje zajmujące się zbieraniem i przekazywaniem informacji gospodarczych.

Korzystna wymiana

Jak podkreśla Aleksander Korsak z Departamentu Rozwoju Strategii i Współpracy Międzynarodowej Banku Zachodniego WBK, wiele ze spotkań Programu Rozwoju Eksportu dotyczy konkretnych kierunków eksportowych, dlatego pojawiają się na nich przedstawiciele firm, których interesują podobne zagadnienia. Część firm w jakiś sposób zna dany rynek, część ma doświadczenia na innych. – Nieraz zdarzyło się, że my przekazywaliśmy swoją wiedzę i know-how, ale i jedni klienci podpowiadali drugim: czego w konkretnym kraju należy unikać, na co zwracać uwagę. Firmy polecają sobie czasem podwykonawców, a wymiana informacji między przedsiębiorcami to też ważna część PRE – mówi Korsak.

Reklama
Reklama

Zdaniem przedstawicieli BZ WBK niektórzy eksporterzy nadal zbyt rzadko wykorzystują rekomendacje w ekspansji zagranicznej do kolejnych krajów. Tymczasem dobra opinia wystawiona przez znanego partnera w innym kraju może bardzo pomóc w znalezieniu partnera na kolejnym rynku. – Warto wykorzystywać to narzędzie. Nie ma przecież lepszej reklamy niż opinie dotychczasowych klientów przekazane potencjalnym – dodaje Korsak.

Opór niechętnych

Jednak nie wszyscy są skłonni do rekomendowania dotychczasowym kontrahentom nowych partnerów. Jak twierdzi Wojciech Piasecki, właściciel firmy Bifix produkującej herbaty, ostra konkurencja na rynku sprawia, że firmy nie chcą się dzielić informacjami. – Nasi potencjalni odbiorcy niechętne dają kontakty do innych przedsiębiorców. Chcą utrzymać monopol na współpracę – mówi Piasecki.

W takiej sytuacji trzeba rozglądać się za nowymi partnerami samemu. Jeździć na targi, przeszukiwać internet. Innym ze sposobów jest skorzystanie z bazy danych specjalistycznych portali należących np. do międzynarodowych banków. Przykładowo na portalu SantanderTrade.com w sekcji „Counterparts" (kontrahenci) znajdują się informacje o przedsiębiorstwach na danym rynku w wybranej branży oraz ogłoszenia o ponad 1 mln przetargów z całego świata i kilkudziesięciu tysiącach targów. Z kolei sekcja „Markets" (rynki) zawiera informacje o blisko 190 krajach, w tym dane makroekonomiczne, demograficzne oraz analizy eksportu i importu.

Program Rozwoju Eksportu to inicjatywa Banku Zachodniego WBK, realizowana wraz z partnerami merytorycznymi: Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE), Bisnode, i KPMG. Celem programu jest wsparcie polskich eksporterów w prowadzeniu biznesu międzynarodowego.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama