fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Konsumenci

Regulaminy sklepów internetowych pod lupą UOKiK

W Internecie można łatwo wprowadzić klienta w błąd
Rośnie liczba skarg dotyczących zakupów przez Internet i poza lokalem firmy. W 2010 r. do rzeczników praw konsumentów wpłynęło 24,8 tys. skarg, a w ubiegłym roku już prawie 33,3 tys. Konsumenci skarżyli się m.in. na niezrozumiałe wzorce umów, brak informacji o prawie odstąpienia od zakupu w ciągu dziesięciu dni, brak regulaminu e-sklepu. Zdarzało się fałszowanie podpisów na umowach czy niewysyłanie zamówionego towaru.
Obecnie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi około dziesięciu postępowań w sprawie zakupów na odległość. 1 czerwca prezes UOKiK wszczęła postępowanie przeciwko firmie kosmetycznej Yves Rocher. Zarzuty dotyczą regulaminu sklepu internetowego.
– Po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego prezes UOKiK stwierdziła, że na stronie internetowej brakuje obowiązkowych informacji na temat miejsca i sposobu składania reklamacji, co może utrudniać konsumentom dochodzenie swoich praw – informuje Agnieszka Majchrzak z biura prasowego UOKiK. Ponadto wystawiane konsumentom potwierdzenia zawarcia umów nie zawierają wymaganych przez prawo danych dotyczących m.in. organu, który zarejestrował działalność gospodarczą tego przedsiębiorcy, i numeru, pod którym to nastąpiło, terminu i kosztu dostawy towaru.
W ciągu dziesięciu dni wolno odstąpić od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem
Kolejne postępowanie w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów toczy się przeciwko firmie Steam System Service Sorek Filip w Sosnowcu. Na kilku stronach internetowych można znaleźć ofertę zakupu elektronicznego poradnika o pozyskiwaniu dotacji unijnych na założenie firmy. Większą czcionką w kolorze czerwonym została wyeksponowana informacja, że kod dostępu do poradnika kosztuje jedynie 1 zł plus VAT, podczas gdy rzeczywista cena, podana małą czcionką w niewyróżniający się sposób, wynosiła 50 zł (61,50 zł z VAT). Oferowany poradnik rzekomo stworzyło ponad 100 specjalistów z dziedziny UE, jak sugeruje informacja na stronach internetowych, podczas gdy w rzeczywistości jego autorem jest przedsiębiorca prowadzący te strony.
Prezes UOKiK wszczęła również postępowanie przeciwko spółce Apart. Zarzuty dotyczą postanowień zawartych w regulaminie sklepu internetowego, które mogą być niedozwolone.
– Przykład praktyki, którą kwestionujemy w tym postępowaniu, to zamieszczenie w regulaminie korzystania ze sklepu internetowego niedozwolonego postanowienia – mówi Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy UOKiK. Wynika z niego, że różnice w wyglądzie towarów wynikające z ustawień sprzętu komputerowego (np. kolor, proporcja wyrobu) nie są podstawą do reklamacji zakupionego towaru.
Pod lupą UOKiK znalazła się ponadto spółka Energetyczne Centrum z Radomia, która zajmuje się sprzedażą energii elektrycznej poprzez akwizytorów. Klienci, którzy podpisali z tą firmą umowę, nie otrzymywali formularza oświadczenia o odstąpieniu od umowy, chociaż mają takie prawo, ponieważ zawierali ją poza lokalem przedsiębiorstwa. We wzorcu umownym spółka zastrzegła prawo do pobierania dodatkowych opłat za opóźnienia w płatności. UOKiK bada, czy praktyki Energetycznego Centrum były niezgodne z prawem.
Przedsiębiorca, który stosuje niedozwolone praktyki, musi się liczyć z karą finansową w wysokości do 10 proc. przychodu.
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA