fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biznes

Skuteczna reklama na ekranie

Billboardy są najpopularniejszym sposobem reklamowania się miast
Dziennik Wschodni
Rodzime miasta i gminy używają coraz bardziej efektywnych sposobów promocji. Chętnie stawiają też na nowatorskie formy reklamy, np. promocję w filmach i serialach czy literaturze
Do niedawna Kraków i Wrocław były stawiane za wzór miast, dla których promocja była ważnym elementem polityki prowadzonej przez ratusz. Dziś wiele innych samorządów podąża tym szlakiem. Wśród miast są nie tylko te duże, jak Łódź, Szczecin, Rzeszów, Gdańsk czy Lublin, ale też nieco mniejsze, np. Sieradz. Nie brakuje też skutecznie promujących się regionów (wyróżniają się Śląsk, Mazowsze czy Małopolska).
Z roku na rok rosną też wydatki na ten cel. Największe budżety, rzędu kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu milionów złotych, mają największe miasta. – Bardzo szybko samorządy nadrabiają stracony czas. Marki miast dobiją do poziomu marek biznesowych pod względem strategii – uważa Grzegorz Jarosz, dyrektor zarządzający Strawberry Branded Content Strategies.
Eksperci przyznają, że niemałą rolę odgrywa fakt, że młode osoby, mające często doświadczenie w biznesie, doszły do steru w biurach promocji. I m.in. z tego może wynikać fakt, że samorządy wykorzystują coraz nowsze metody do poprawiania wizerunku. Przykładem jest tzw. city placement, czyli promowanie miast i regionów m.in. w filmach, serialach czy literaturze, popularny za granicą i przyciągający turystów. – Wzrost atrakcyjności Madery, w której toczyła się akcja serialu „Teraz albo nigdy”, pokazuje siłę takiej promocji – mówi Grzegorz Jarosz.
Bydgoszcz jako pierwsza zapłaciła TVP, by zaistnieć w serialu „Egzamin z życia”. Decyzji nie żałuje. – O naszym mieście się mówi. Zaczęło być inaczej postrzegane – mówi Maciej Grześkowiak, wiceprezydent Bydgoszczy.
O taki rodzaj promocji zadbał też Sandomierz, w którym toczy się akcja serialu „Ojciec Mateusz”, oraz Wrocław obecny w „Tancerzach”. – Każdy odcinek dofinansowaliśmy kwotą 50 tys. zł. Odbiorcy filmu to nasza grupa docelowa, aby do niej dotrzeć poprzez reklamę, musielibyśmy wydać dużo więcej – tłumaczy decyzję Paweł Romaszkan, szef promocji Wrocławia. Stolica Dolnego Śląska chce być postrzegana jako miasto młodych osób i stąd pomysł na zaangażowanie w finansowanie serialu.
Jacek Karolak, dyrektor ds. innowacji grupy Starcom Mediavest, uważa, że samorządy za mało wykorzystują Internet. – Nie wychodzą jeszcze poza stronę i proste banery. Tylko nieliczni zadbali choćby o odpowiednie pozycjonowanie strony samorządu w wyszukiwarkach – mówi Karolak.
W opinii Janusza Malinowskiego, szefa firmy Ströer w Polsce, nie wystarczą ładne budynki czy muzea, by przyciągnąć turystów do polskich miast. – Takich miast jak Kraków jest dużo więcej w Europie. Dziś najważniejsza jest atmosfera – mówi. A atmosferę buduje się przez różnego typu wydarzenia, głównie sportowe i kulturalne. I do tego takie, które odbywają się cyklicznie, jak np. międzynarodowy turniej tenisowy kobiet Warsaw Open w Warszawie, Heineken Open’er Festival w Gdyni czy międzynarodowy festiwal tańca w Bytomiu. – Kultura stanowi bardzo istotny element rozwoju miast w Unii Europejskiej. Inwestorzy stawiają kulturę już na czwartym miejscu, obok lokalizacji czy infrastruktury – mówi Krzysztof Candrowicz, dyrektor Łódź Art Center.
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA