Jeśli w 2014 r. automatów paczkowych było zaledwie 1,1 tys., to w połowie tego roku tylko InPost miał ich już 13 tys., a tygodniowo uruchamiał 100. Do końca 2022 r. 2 tys. automatów paczkowych chce postawić Poczta Polska, własną sieć uruchamia Orlen. Pojawiają się już pierwsze automaty do odbierania paczek AliExpress.

Eksperci dowodzą, że rozpowszechnienie automatów paczkowych pomaga w rozwoju zrównoważonego transportu i ogranicza wpływ emisji na środowisko. Według raportu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR „Automaty przesyłkowe. Zielone rozwiązanie dla ostatniej mili" emisje CO2 związane z dostawą do automatu w przeliczeniu na jedną paczkę są w większości przypadków od 3 do 20 razy mniejsze w porównaniu z kurierami rozwożącymi przesyłki samochodami. Jeden pojazd dostawczy jest w stanie w ciągu dnia dostarczyć do automatu przesyłkowego 13 razy więcej paczek niż kurier do domu.

Zdaniem ekspertów TOR likwidacja jednego automatu w danej części miasta mogłaby doprowadzić do pojawienia się nawet 13 dodatkowych pojazdów dostawczych, często zatrzymujących się w niekorzystnych dla płynności ruchu miejskiego lokalizacjach. Tymczasem 12 dodatkowych kurierów dostarczających przesyłki do domów w mieście wystarczy, by zniwelować efekty wymiany autobusu miejskiego z tradycyjnym napędem na elektryczny.

Tymczasem pojazdy elektryczne mogą być dodatkowym wsparciem korzystnego wpływu automatów paczkowych na środowisko – jeśli będą do nich dostarczać przesyłki. Taki sposób obsługi ma być najlepszym rozwiązaniem dla masowej logistyki miejskiej. – Automaty przesyłkowe muszą stać się częścią miejskiej infrastruktury. Natomiast współpraca z firmami oferującymi te urządzenia powinna stać się stałym zadaniem miejskich samorządów – przekonują autorzy raportu ZDG TOR.

O ile pandemia radykalnie zwiększyła popyt na usługi kurierskie, o tyle wzrost obrotów nie rozwiązał problemów branży. Według Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor wśród firm kurierskich zaległości ma 1242 aktywnych zawieszonych i zamkniętych firm na łączną kwotę niemal 63 mln zł. – Martwi fakt, że problem ma prawie co dziewiąty podmiot. Pomimo upływu czasu i sprzyjających warunków to się nie zmienia – mówi Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor.