Prawie dziewięć na dziesięć centrów nowoczesnych usług dla biznesu deklarowało w planach na ten rok wzrost zatrudnienia, przyznając jednocześnie, że duża część nowych miejsc pracy będzie przeznaczona dla doświadczonych pracowników - w tym głównie specjalistów od finansów i księgowości oraz IT.
Gdzie będą szukać tych doświadczonych kandydatów? Najczęściej u konkurencji- jak wskazuje opublikowana właśnie druga edycja raportu „Rotacja dobrowolna pracowników w Polsce"- wspólnego przedsięwzięcia firmy rekrutacyjnej Antal oraz Asseco Business Solutions i Grupy Nowy Styl. Raport jest wynikiem badania prawie 380 firm zatrudniających łącznie prawie 200 tys. osób, wśród których najwięcej problemów z rotacją kadr mają te z branży usług dla biznesu, konsultingu i kancelarie prawne.
W firmach doradczych i w kancelariach prawnych odeszło w minionym roku – z własnej inicjatywy- 21 proc. pracowników - ale jak zwracają uwagę eksperci Antal, dotyczy to głównie młodych ludzi z krótkim stażem na rynku pracy, którzy dopiero sprawdzają pracodawców.
10 ofert rocznie
Inaczej jest w centrach usług, gdzie rosnące w dwucyfrowym tempie zatrudnienie zwiększa konkurencję o pracowników. Tam skala dobrowolnych odejść wzrosła w zeszłym roku do 20 proc., czyli dwukrotnie w porównaniu z 2016 r., co ma głównie związek z rosnącym zatrudnieniem. Wprawdzie tempo tego wzrostu ostatnio słabnie, ale i tak- według danych branżowej organizacji ABSL - w nowoczesnych usługach dla biznesu przybyło w zeszłym roku 28 tys. pracowników. Z badań Antal wynika zaś, że specjaliści w centrach usług dostają średnio po 10 ofert pracy rocznie. Ci najlepsi kilka razy więcej...
W czołówce branż dotkniętych wysoką rotacją pracowników jest także szybko rosnąca w Polsce branża TSL, czyli logistyka (17 proc.) oraz IT (16 proc.), gdzie wprawdzie liczba kandydatów do pracy rośnie, ale o tych dobrych i doświadczonych konkurencja jest coraz ostrzejsza.