fbTrack

NASA odkryła planetę jak z "Gwiezdnych Wojen"

NASA
Odkryta właśnie przez NASA dzięki Teleskopowi Keplera planeta o nazwie Kepler-1647b krąży wokół dwóch gwiazd niczym Tatooine, planeta, na której mieszkał bohater "Gwiezdnych Wojen" Luke Skywalker.

Planeta Kepler-1647b znajduje się 3,7 tys. lat świetlnych od Ziemi, a jej wiek jest zbliżony do wieku naszej planety (ma ok. 4,4 miliarda lat). Jest jednak większa od Ziemi - rozmiarami przypomina Jowisza i podobnie jak Jowisz jest tzw. gazowym olbrzymem.

Gwiazdy, wokół których krąży nowo odkryta planeta są podobne do naszego Słońca, przy czym jedna z nich jest większa od drugiej. Odległość planety od gwiazd sprawia, że teoretycznie mogłoby istnieć na niej życie, jednak w praktyce jest to mało prawdopodobne - gazowe olbrzymy nie mają stałej powierzchni i są zbudowane głównie z gazu lub lodu. Mimo to teoretycznie na planecie może pojawić się woda w stanie ciekłym, co jest warunkiem koniecznym do pojawienia się życia w takiej formie, w jakiej istnieje ono na Ziemi.

Kepler-1647b nie jest pierwszą odkrytą przez NASA planetą orbitującą wokół dwóch gwiazd (znamy 11 takich planet), jest jednak największym tego typu ciałem niebieskim odkrytym w kosmosie. Rok na tej planecie trwa 1107 dni - tyle czasu zajmuje jej pełne okrążenie dwóch gwiazd.

Źródło: Forbes, CNN