Black Friday to dzień największych wyprzedaży w roku. Wówczas organizuje się liczne akcje promocyjne. Jak zrobić to legalnie i korzystnie?
„Kup produkt, a otrzymasz bonus" – to typowa sprzedaż premiowa. Zalety? Skutecznie wspiera sprzedaż, szybko się ją realizuje, a uczestnik kupujący określone produkty otrzymuje wskazaną przez organizatora w regulaminie nagrodę. Organizacja sprzedaży premiowej wymaga przygotowania bezpiecznego regulaminu. Trzeba uważać, aby w jego treści nie znalazły się zapisy abuzywne.
– Najczęściej stosowane przez przedsiębiorców zapisy abuzywne to np. „Organizator ma możliwość zmiany regulaminu, skrócenia czasu jego trwania, ma prawo zmienić katalog nagród, nie odpowiada za właściwości nagród" – wskazuje dr Beata Wentura-Dudek, ekspert akcji promocyjnych. Za tego rodzaju zapisy prezes UOKiK może ukarać przedsiębiorcę karą w wysokości do 10 proc. obrotu osiągniętego w poprzednim roku. Sprzedaż premiowa korzysta też ze zwolnienia podatkowego przy wydawaniu nagród – premii do 2000 zł z wartości danej nagrody.
„Kup i weź udział w losowaniu" to mechanizm loterii promocyjnej, bardzo lubianej przez uczestników ze względu na elementy hazardu. Aby zorganizować loterię promocyjną, należy na dwa miesiące przed jej rozpoczęciem złożyć wniosek do właściwej Izby Administracji Skarbowej w celu uzyskania zezwolenia na jej organizację. Organizator ma obowiązek zapewnić osobę nadzorującą loterię. Jednak za nieprzestrzeganie zasad zawartych w zatwierdzonym przez IAS regulaminie i właściwych regulacjach prawnych grożą wysokie kary finansowe oraz kontrola urzędu celno-skarbowego. Wartość nagrody zwolnionej od podatku w przypadku loterii promocyjnej to wartość nagrody do 2280 zł. Jeśli nagroda przekracza 2280 zł, organizator przed wydaniem takiej nagrody zobowiązany jest do pobrania 10 proc. wartości nagrody i odprowadzenia zaliczki do urzędu skarbowego.
Zdaniem eksperta najczęściej prowadzoną akcją jest sprzedaż premiowa – ze względu na szybkość jej realizacji i brak konieczności uzyskiwania zezwoleń. To dlatego, że nie ma w niej elementu losowości, lecz nagrody gwarantowane. To jest najszybsza metoda wsparcia sprzedaży i w tej chwili najkorzystniejsza pod względem podatkowym: organizatorowi przysługuje zwolnienie z podatku przy wydawaniu nagrody do 2000 zł dla osób fizycznych. Najczęstszy jednak błąd przedsiębiorców to złe konstruowanie regulaminów, które zawierają zapisy abuzywne, czy skracanie akcji po wyczerpaniu nagród. Co prawda można zawrzeć w regulaminie taki zapis, ale konsument, który wchodzi do sklepu, musi widzieć przed dokonaniem zakupu, czy te nagrody – premie są jeszcze dostępne. Oszukany konsument może zgłosić naruszenie do UOKiK, a przedsiębiorca może dostać dotkliwą karę finansową, nawet do 10 proc. zeszłorocznego obrotu.