Piątkowy szturm konsumentów na okazje

Promocje z okazji Czarnego Piątku przygotowała większość firm. Czy klienci to zauważą?

Aktualizacja: 23.11.2018 05:58 Publikacja: 22.11.2018 20:00

Piątkowy szturm konsumentów na okazje

Foto: Adobe Stock

Czarny Piątek jest przez branżę handlową świętowany na nieznaną wcześniej skalę. Według badania TNS dla eBay w tegorocznej akcji weźmie udział 6,7 mln Polaków, którzy średnio wydadzą po 340 zł. W sumie zatem będzie to już 2,3 mld zł, zatem handlowcy mają o co walczyć. O ile w 2017 roku z promocji przygotowanych na ten dzień skorzystało 18 proc. Polaków, o tyle w tym roku planuje to już co czwarty – wynika z badania dla banku Santander.

Czytaj także: UOKiK radzi jak nie dać się oszukać w Black Friday i Cyber Monday

– Rosnąca popularność wyprzedaży z okazji Black Friday w Polsce wpisuje się w dynamiczny rozwój e-handlu w naszym kraju. Według danych PayPala Polacy nie tylko coraz chętniej kupują online (83 proc. badanych w ciągu ostatnich 12 miesięcy co najmniej raz nabyło coś online), ale też szukają promocji – mówi Marcin Glogowski, general manager firmy PayPal Central and Eastern Europe. – W zeszłym roku częstotliwość e-zakupów w Czarny Piątek wzrosła w naszym kraju o 55 proc. w stosunku do roku 2016. Była pod znakiem mody: sprzedano pięć razy więcej produktów tej kategorii niż zazwyczaj – dodaje.

Jak będzie w tym roku? – Black Friday i Cyber Monday zamieniają się na Allegro w Black Week. Przez cały tydzień od 19 do 26 listopada można skorzystać z ponad 100 tys. promocyjnych ofert, z cenami obniżonymi z okazji Black Week – podaje największy sprzedawca internetowy.

Specjalne czarne weekendy z masą promocji odbędą się choćby w sieciach Kaufland czy Biedronka. Po raz pierwszy akcja ma taką skalę w polskim handlu, zarówno stacjonarnym, jak i internetowym.

– Polski konsument zdążył przyzwyczaić się do promocji i wyprzedaży. Gdybyśmy mieli oceniać racjonalność kupujących na bazie naszego badania, nie ulegamy łatwo okazjom – mówi Arkadiusz Panek, dyrektor departamentu kart kredytowych Santander Consumer Banku. – To dobra wiadomość dla budżetów domowych w przededniu sezonu świątecznych zakupów i następujących po nich wyprzedaży – dodaje.

Z badania banku wynika, że konsumenci planują w ten dzień głównie zakupy ubrań, butów oraz różnego sprzętu elektronicznego.

– Dla 25 proc. polskich kupujących Black Friday to okazja do częstszych zakupów w zagranicznych e-sklepach. Polacy szukają tam ubrań (60 proc.), zabawek i akcesoriów hobbystycznych (50 proc.), biżuterii/zegarków (50 proc.), a także elektroniki (48 proc.) – mówi Marcin Głogowski.

Jednocześnie najwięcej pieniędzy wydajemy na podróże i transport (średnio 1863 zł) oraz elektronikę (1176 zł). Zagraniczne kraje, w których najczęściej kupujemy online, to Chiny, Niemcy, Wielka Brytania, Stany Zjednoczone oraz Hongkong.

Czarny Piątek jest przez branżę handlową świętowany na nieznaną wcześniej skalę. Według badania TNS dla eBay w tegorocznej akcji weźmie udział 6,7 mln Polaków, którzy średnio wydadzą po 340 zł. W sumie zatem będzie to już 2,3 mld zł, zatem handlowcy mają o co walczyć. O ile w 2017 roku z promocji przygotowanych na ten dzień skorzystało 18 proc. Polaków, o tyle w tym roku planuje to już co czwarty – wynika z badania dla banku Santander.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Biden chce uderzyć w Chiny. Wzywa do potrojenia ceł na metale
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Handel
Pęka handel Chin z Rosją. Kreml po prośbie w Pekinie
Handel
Drożyzna zmienia gusta konsumentów w Polsce. Cena ma znaczenie
Handel
Polacy pokochali diamenty. Jubilerzy zacierają ręce
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Handel
Koniec z alkoholem na stacjach benzynowych? Premier Tusk rozważa ten pomysł