W Islandii kobiety zajmują 48 proc. miejsc w parlamencie, co stanowi najwyższy procent na całym świecie. W Skandynawii udział kobiet i mężczyzn w życiu społecznym i gospodarczym jest wyrównany, jednak statystyki ogólnoświatowe przedstawiają się zupełnie inaczej.
Tylko kilka procent pań
W skali globalnej tylko 3 proc. kobiet zajmuje najwyższe stanowiska kierownicze, co może zaskakiwać choćby w obliczu badań zrealizowanych przez Zengera & Folkmana (celem tej organizacji założonej w 2003 r. jest m.in. rozwijanie umiejętności i kompetencji przywódczych).
W ramach trwających przez ponad dziesięć lat badań przeprowadzonych na 16 tysiącach liderów (z czego około 2?3 stanowili mężczyźni) analizowano 16 „kompetencji liderskich" i aż w dziesięciu z nich lepiej były postrzegane kobiety. Górowały nad płcią brzydką w przejmowaniu inicjatywy, nastawieniu na rezultaty, dążeniu do samorozwoju, dbaniu o rozwój podwładnych, inspirowaniu i motywowaniu czy budowaniu relacji w zespole. W takich kompetencjach jak rozwiązywanie problemów, przekonywanie, innowacyjność czy integrowanie pracowników kobiety osiągnęły podobne rezultaty jak mężczyźni.
Mocne strony kobiet
Co sprawia, że kobiety są tak skuteczne? Jakie cechy i umiejętności są kluczowe w odnoszeniu sukcesów? Z jakimi najpoważniejszymi wyzwaniami muszą się konfrontować kobiety stojące na czele organizacji i jak można rozwijać ich potencjał przywódczy?
O tym będą rozmawiać podczas krynickiego Forum Ekonomicznego między innymi Gordana Čomić, wiceprzewodnicząca Zgromadzenia Narodowego z Serbii, Kamila Gasiuk-Pihowicz, poseł na Sejm RP, Eszter Szabó, prezes Women Business Angels z Węgier, Joanna Pawlak, prezes zarządu, Wirtualna Polska Media, Wirtualna Polska SA, Hana Stelzerová, dyrektor Czeskiego Kobiecego Lobby, i Natalia Griszyna ze Związku Kobiet Rosji.