W połowie października Polski Standard Płatności, właściciel systemu BLIK, podpisał umowę z Mastercardem, dzięki której za pomocą BLIK-a klienci będą mogli zbliżeniowo płacić za granicą. Teraz zagraniczna ekspansja BLIK-A dotyczy e-commerce. PSP podpisał umowę z PPRO (globalną platformą oferującą rozwiązania płatnicze między innymi dla agentów rozliczeniowych) o uczestnictwo w systemie BLIK. Dzięki temu, agenci rozliczeniowi i partnerzy PPRO, będą udostępniać płatności BLIK-iem sklepom internetowym na całym świecie. To kluczowy krok w budowaniu masowej akceptacji BLIKA w globalnym ecommerce.

Dzięki współpracy z PPRO, wszyscy agenci rozliczeniowi, którzy korzystają z jego rozwiązań na lokalnych rynkach, będą mogli udostępnić swoim klientom – sklepom internetowym – płatności polskim systemem. – To dla nas przełomowa współpraca w zakresie upowszechniania możliwości wykorzystania BLIKA przy zakupach w zagranicznych sklepach internetowych. Dzięki umowie z PPRO, wielu agentów rozliczeniowych uzyska dostęp do polskiego systemu płatności i zaoferuje je swoim klientom – mówi Monika Król, wiceprezes PSP. Jest to również ważny krok, który uatrakcyjni ofertę BLIKA dla zagranicznych banków. –Od dłuższego czasu obserwujemy zwiększone zainteresowanie globalnych operatorów płatności potencjalną współpracą z nami. Sukces BLIKA od początku był monitorowany przez zagranicznych agentów rozliczeniowych, dlatego jestem przekonana, że ta współpraca zaowocuje jeszcze szerszą siecią akceptacji w eCommerce – dodaje.

Partnerska współpraca zostaje podjęta w momencie, kiedy wymiana handlowa zyskuje na znaczeniu w wymiarze transgranicznym. Klienci szukają towarów oraz niższych cen poza swoimi rodzimymi rynkami. Firma badawcza Forrester prognozuje, że do 2022 roku 20 proc. handlu elektronicznego detalicznego będzie prowadzona w wymiarze transgranicznym. Podczas gdy handel elektroniczny rozwija się w wymiarze ogólnoświatowym, płatności coraz częściej realizowane są w wymiarze lokalnym – przekonuje PSP.

O ile BLIK jest rzadko wykorzystywany do płacenia w sklepach tradycyjnych, gdzie dominują transakcje zbliżeniowe za pomocą kart czy urządzeń mobilnych, to staje się coraz popularniejszym sposobem płatności e-commerce w Polsce. Według danych Narodowego Banku Polskiego już od trzech kwartałów powiększa swoją przewagę w tym zakresie nad płatnościami kartą. Dzięki współpracy z PPRO użytkownicy BLIKA będą mogli korzystać z niego w sklepach internetowych na całym świecie.

– Rosnąca popularność płatności typu „push" to efekt dążenia klientów do większej kontroli nad swoimi finansami i prywatnością, a z drugiej strony – akceptantów do ograniczania kosztów i ryzyka procesu akceptacji płatności. Bezpośrednia integracja z polskim systemem płatności mobilnych usprawni obsługę płatności dla użytkowników końcowych, czyli klientów oraz akceptantów, a także przyczyni się do wzrostu wolumenu sprzedaży – mówi Jack Ehlers, dyrektor działu produktu, sieci płatności oraz rozwoju w PPRO.