Reklama

Nie każdy benefit pasuje pracownikowi

Wellbeing to zyskująca popularność idea, zakładająca kompleksowe podejście do potrzeb pracownika. Wiele firm ją stosuje, choć nawet o tym nie wie...

Publikacja: 17.11.2019 21:00

Nie każdy benefit pasuje pracownikowi

Foto: Adobe Stock

Praca wypełnia większą część naszego aktywnego życia, codziennie spędzamy tam średnio osiem godzin, a często się zdarza, że poświęcamy obowiązkom zawodowym nawet swój czas wolny. Nic dziwnego, że od tego, jak czujemy się w miejscu pracy, zależy nie tylko to, jak wydajnymi jesteśmy pracownikami, ale też jakie mamy samopoczucie.

Holistyczne podejście

Na takie wyzwania odpowiada idea wellbeingu, czyli dbałości pracodawcy o ogólny dobrostan pracownika. Chodzi o zaspokojenie nie tylko tak podstawowych potrzeb jak odpowiednie wynagrodzenie i wygodne stanowisko pracy, ale także o troskę o zdrowie zatrudnionych, ich rozwój zawodowy, ale także rozwój osobisty, choćby poprzez zwiększanie poczucia sensu wykonywanej pracy i poprawę relacji międzyludzkich.

Zaspokojenie tak szeroko pojętego zestawu wymagań wymaga kompleksowego podejścia ze strony firmy i działań na wielu frontach. Z jednej strony mogą być to różnego rodzaju materialne benefity, z drugiej – co jest równie ważne – różne niematerialne inicjatywy, takie jak choćby dbałość o dobrą atmosferę w pracy czy poczucie zaangażowania pracownika w rozwój firmy, nawet jeśli nie jest on jednym z jej szefów.

Nie znamy, ale wprowadzamy

Ciekawe, że w Polsce – jak wynika z szacunków agencji Well.hr – zaledwie 10–15 proc. specjalistów HR zna pojęcie wellbeing w pracy. Ale jednocześnie okazuje się, że różnego rodzaju benefity kojarzone z wellbeingiem są powszechnie obecne w polskich firmach – ok. 60 proc. pracodawców oferuje karty sportowe, a 55 proc. – prywatną opiekę medyczną. Z kolei z badań Hays Poland wynika, że przynajmniej jedno dodatkowe świadczenie otrzymuje aż 90 proc. pracowników.

Reklama
Reklama

– Stawiamy na rozwój naszych pracowników – podkreśla Jolanta Kępa, dyrektor ds. personalnych w firmie Danwood, która znalazła się wśród najlepszych w zestawieniu „Pracodawca »Rzeczpospolitej«", przygotowanym niedawno przez nasz dziennik. – Proponujemy bezpłatne szkolenia, inwestujemy w naukę języka obcego, co pomaga w rozwoju kariery zawodowej. Dbamy o dobre relacje w naszej firmie, organizujemy pikniki rodzinne, dofinansowujemy wypoczynek dzieci i współorganizujemy wyjazdy wypoczynkowe dla rodzin. Wspieramy też finansowo realizację prywatnych pasji naszych pracowników. W ubiegłym roku otworzyliśmy pierwszy w Białymstoku przyzakładowy żłobek , który zapewnia profesjonalną opiekę dzieciom pracowników – wylicza dyr. Kępa. – Oferujemy także możliwość znacznie wcześniejszego zakończenia dnia pracy. We wszystkich podejmowanych działaniach kierujemy się zasadą utrzymania równowagi między życiem prywatnym a zawodowym pracowników, która jest kluczem do długofalowego sukcesu całej firmy.

Zadbany, więc zadowolony

Długą listę różnego rodzaju programów mogą wyliczać też inni liderzy naszego zestawienia. W firmie DHL Global Forwarding standardy to m.in. opieka medyczna, ubezpieczenie na życie, karta Multisport, owoce w biurze, majówki rodzinne i bale karnawałowe. W tym roku firma utworzyła program PPE, by zwiększyć poczucie bezpieczeństwa finansowego pracowników co do ich przyszłości.

– Tylko pracownik naprawdę zaangażowany, mocno identyfikujący się z organizacją, jej celami oraz wartościami, zapewni rozwój naszej firmy – zaznacza Anna Glib, HR director w DHL Global Forwarding. I dodaje, że jednym z podstawowych celów firmy jest osiągnięcie takiego poziomu płac oraz benefitów, przy którym oferta konkurencji przestaje być dla naszych pracowników propozycją w jakimkolwiek wymiarze atrakcyjną.

Indywidualne podejście

Przykłady ciekawych programów, choćby w zakresie profilaktyki zdrowotnej czy tworzenia kreatywnej przestrzeni, można mnożyć. Inna sprawa, że jak zauważa w swoim „Raporcie płacowym 2019" agencja Hays Poland, nie wszystkie świadczenia pozapłacowe odpowiadają na potrzeby pracowników. Dobrym przykładem jest standardowa opieka medyczna, którą w swojej ofercie ma aż 65 proc. firm badanych przez Hays. Okazuje się jednak, że pracownicy zamiast pakietu standardowego wolą pakiet rozszerzony lub zindywidualizowany. Podobnie jest z kartami sportowymi, bo przecież nie każdy lubi spędzać wolny czas na siłowni czy basenie.

Interesujące rozwiązanie proponuje firma DPD Polska. – W tym roku wprowadziliśmy system kafeteryjny do obsługi benefitów pracowniczych – informuje Marta Westrych-Andrzejczyk, dyrektor personalna i członek zarządu DPD Polska. – To intuicyjna, samoobsługowa platforma, dzięki której użytkownik sam może wybrać benefity, takie jak dofinansowanie do karty sportowej, bilety do kina, vouchery na zakupy i inne. Z platformy pracownicy mogą korzystać, używając swoich smartfonów, komputerów lub rozlokowanych we wszystkich naszych oddziałach kiosków internetowych – wyjaśnia dyr. Westrych-Andrzejczyk.

opinia dla „rzeczpospolitej"

Arkadiusz Rochala, CEO Sodexo Benefits and Rewards Services Polska

Reklama
Reklama

Wellbeing to nie nowa moda czy fantazja. To konieczność, która może wzmocnić bądź storpedować biznes. Z raportów Instytutu Gallupa wynika, że w organizacjach dbających o dobrostan zatrudnionych rotacja spada nawet o 36 proc., a liczba zwolnień i nieobecności wywołanych chorobami o 41 proc. Absencja i rotacja generują koszty dla pracodawcy i zwiększają ryzyko utraconych korzyści, jeśli wakaty utrzymują się dłużej. To właśnie dbałość o wellbeing pozwala przeciwdziałać negatywnym skutkom przeciążenia pracowników i zwiększa ich produktywność. Co ważne, dobrostan pracowników to nie tylko „owocowe piątki" czy karta sportowa. Wellbeing powinien być wpisany w kulturę organizacji i wspierać pracowników w pięciu istotnych obszarach: bezpieczeństwa finansowego, kariery, zdrowia, zaangażowania społecznego i bliskich relacji. Dla pracodawców wciąż stanowi to wyzwanie, zwłaszcza że pracownicy oczekują indywidualnego podejścia. Rynek benefitów się zmienia i dopasowuje do oczekiwań odbiorców. W ofercie Sodexo pojawiła się właśnie aplikacja Andjoy, która pozwala zadbać o trzy z pięciu wspomnianych obszarów, uwzględniając indywidualne potrzeby pracowników.

Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama