Dom mediowy Starcom i Agora, do której należą m.in. „Gazeta Wyborcza" i kina Helios, podsumowały pierwsze półrocze i podały nowe szacunki dla reklamowego rynku w Polsce na ten rok.
Według Starcomu w całym 2019 r. reklamodawcy zostawią w mediach o 3–3,5 proc. więcej niż w roku 2018. Zarząd Agory obniżył swoje założenia z początku roku mówiące o wzroście w przedziale 2,5–4,5 proc. i uważa teraz, że możemy mieć do czynienia ze wzrostem w przedziale 1,5–3,5 proc.
– Początek roku przyniósł spodziewaną korektę dynamicznego wzrostu z 2018 r. Pierwszy kwartał to stagnacja na rynku, ale drugi przyniósł już wzrost wydatków reklamowych o 2,2 proc., czyli o 56 mln zł. Biorąc pod uwagę rekordowe zwyżki w poprzednim roku, jest to dobry wynik. Całe półrocze zakończyliśmy wzrostem o 1,2 proc. w porównaniu z I półroczem 2018 r. – mówi Magda Kolenkiewicz, dyrektor generalna Starcomu. – Na resztę roku patrzymy z optymizmem. Wydatki reklamodawców w I półroczu wzrosły mimo braku dużego wydarzenia sportowego (przed rokiem był mundial – red.). Trwa dobra passa polskiej gospodarki, a od lipca ruszyła rozszerzona formuła programu Rodzina 500+. Prognozujemy, że rynek reklamy w Polsce zakończy 2019 r. wzrostem w przedziale od 3,0 do 3,5 proc. – dodaje Kolenkiewicz.
Agora, która korzysta m.in. z szacunków Starcomu, przygotowując swoje wyliczenia, obniżyła widełkowe prognozy dla telewizji (z 2–4 proc. do 0,5–2 proc. wzrostu) i radia (z 2–4 proc. do 1–3 proc.), a podniosła dla reklamy w kinach (z 1–3 proc. do 3,5 proc.).
Najszybciej rosnącym medium za sprawą Facebooka i Google'a będzie znowu internet (+5–8 proc. w skali roku). Według IAB Polska i PwC w I kwartale medium to pierwszy raz zanotowało w Polsce wyższe wpływy niż telewizja.