Reklama

Samochody firmowe kosztują za dużo

Cel jest prosty: obniżyć koszty utrzymania pojazdów, ograniczyć zużycie paliwa, zmniejszyć wypadkowość i uzyskać korzystne stawki ubezpieczeniowe

Publikacja: 11.09.2015 01:00

Ograniczenie liczby szkód w firmowej flocie pojazdów znacznie redukuje koszty jej ubezpieczenia. Konieczne jest jednak właściwe zarządzanie. Z pomocą przychodzą systemy telematyczne.

Zastosowanie telematyki pozwala znacznie obniżyć koszty obsługi flot samochodowych i zwiększyć poziom bezpieczeństwa przez ograniczenie liczby wypadków i kolizji. Zdaniem ekspertów prawda o rywalizacji między firmami ubezpieczeniowymi obsługującymi floty samochodowe jest taka, że walczą o klientów wyłącznie ceną. Nie oferują produktów szytych na miarę. Ciekawym rozwiązaniem, które wprowadza nową jakość na rynek, jest telematyka, czyli połączenie rozwiązań telekomunikacyjnych, informatycznych i informacyjnych. Najważniejszą funkcją systemów stworzonych w oparciu o telematykę jest operowanie informacją. Dotyczy to jej pozyskiwania, przetwarzania, dystrybucji oraz transmisji i wykorzystania w procesach decyzyjnych. Systemy i aplikacje telematyczne są konstruowane do określonych procesów. Cel jest jasno sprecyzowany – obniżyć koszty utrzymania pojazdów, ograniczyć zużycie paliwa, zmniejszyć wypadkowość i uzyskać korzystne stawki ubezpieczeniowe.

Dla flot, które notują wyższą szkodowość niż w przypadku indywidualnych kierowców, telematyka oznacza realne oszczędności. Potwierdzają to statystyki z krajów, w których telematyka w branży ubezpieczeniowej jest bardzo popularna.

– Częstotliwość występowania szkód dzięki wdrożeniu systemów monitorowania pojazdów spada o około 30 procent. Spada też liczba fraudów ubezpieczeniowych – mówi Piotr Pastuszka, prezes zarządu T-matic Systems.

Wdrożenie systemów telematycznych pozwala również ocenić sposób jazdy kierowcy czy eksploatacji pojazdu. Efektem jest obniżenie kosztów zarządzania flotą m.in. przez uzyskiwanie niższych składek od ubezpieczyciela. Dzięki współpracy T–matic Systems i firmy doradczej Audytel z firmą ubezpieczeniową Link4 przedsiębiorcy będą mogli obniżyć koszty ubezpieczania flot. Partnerzy wspólnie wdrażają Driver Behavior Analysis System (DBAS) – narzędzie, które pozwoli ubezpieczycielowi elastycznie ustalać wysokość składki w zależności od realnych zachowań kierowców flotowych na drodze.

Reklama
Reklama

– To pierwsze tak zaawansowane i kompleksowe wdrożenie telematyki w polskim sektorze ubezpieczeniowym – mówi Piotr Pastuszka. – Celem jest zwiększenie bezpieczeństwa kierowców oraz zmniejszenie kosztów utrzymania flot, na które w dużej mierze składają się składki ubezpieczeniowe.

Zamontowane w samochodzie urządzenie, tzw. blackbox, będzie zbierało informacje dotyczące stylu jazdy kierowcy flotowego (m.in. o dynamicznych przyspieszeniach, prędkości czy gwałtownych hamowaniach) i przesyłało je do serwera, na którym zainstalowany będzie silnik scoringowy służący do analizy danych. Finalnie klient otrzyma informację zwrotną na temat stylu jazdy kierowców. Dla klientów flotowych, którzy zdecydują się na telematykę, rozwiązanie będzie oznaczać bezpieczniejszy styl jazdy kierowców i niższą szkodowość, co przełoży się na dopasowanie składek ubezpieczeniowych do ryzyka w danej firmie.

Jednak telematyka na rynku ubezpieczeniowym to nie tylko oferowanie składek odpowiadających faktycznemu profilowi klienta, ale także pozyskiwanie takich, którzy generują mniej szkód.

Przykładowo, kierowca jeżdżący bezpiecznie zamiast płacić średnio 2000–2500 zł za ubezpieczenie samochodu wyda np. 1500 zł. Dzięki temu chętniej skorzysta z oferty ubezpieczyciela, a ten zyskuje dobrego kierowcę.

Dzięki rozwiązaniom telematycznym spada także ryzyko fraudów ubezpieczeniowych nawet do 30 proc. Ubezpieczyciel może znacznie łatwiej zrekonstruować przebieg wypadków. Do tego wystarczy zamontowane w pojeździe urządzenie rejestrujące szereg parametrów na 30 sekund przed zdarzeniem i po nim. Mając takie dane jak prędkość, kierunek, siła uderzenia czy miejsce, specjalista od rekonstrukcji wypadków drogowych może znacznie łatwiej stwierdzić, czy w danym przypadku dochodzi do próby wyłudzenia (np. samochód został zniszczony nie w wypadku, ale celowo uszkodzony podczas postoju).

Wydarzenia Gospodarcze
Rolnictwo w obliczu nowych wyzwań
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Wydarzenia Gospodarcze
Startuje Agro Show – największe targi rolnicze w Europie
Wydarzenia Gospodarcze
Siła budownictwa w polskiej gospodarce
Wydarzenia Gospodarcze
Szukajmy przyczyn, nie skutków. Kiedy profilaktyka wkracza na pierwszy plan?
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Wydarzenia Gospodarcze
Rola uczelni w rozwoju AI dla strategicznych potrzeb państwa
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama