Ograniczenie liczby szkód w firmowej flocie pojazdów znacznie redukuje koszty jej ubezpieczenia. Konieczne jest jednak właściwe zarządzanie. Z pomocą przychodzą systemy telematyczne.
Zastosowanie telematyki pozwala znacznie obniżyć koszty obsługi flot samochodowych i zwiększyć poziom bezpieczeństwa przez ograniczenie liczby wypadków i kolizji. Zdaniem ekspertów prawda o rywalizacji między firmami ubezpieczeniowymi obsługującymi floty samochodowe jest taka, że walczą o klientów wyłącznie ceną. Nie oferują produktów szytych na miarę. Ciekawym rozwiązaniem, które wprowadza nową jakość na rynek, jest telematyka, czyli połączenie rozwiązań telekomunikacyjnych, informatycznych i informacyjnych. Najważniejszą funkcją systemów stworzonych w oparciu o telematykę jest operowanie informacją. Dotyczy to jej pozyskiwania, przetwarzania, dystrybucji oraz transmisji i wykorzystania w procesach decyzyjnych. Systemy i aplikacje telematyczne są konstruowane do określonych procesów. Cel jest jasno sprecyzowany – obniżyć koszty utrzymania pojazdów, ograniczyć zużycie paliwa, zmniejszyć wypadkowość i uzyskać korzystne stawki ubezpieczeniowe.
Dla flot, które notują wyższą szkodowość niż w przypadku indywidualnych kierowców, telematyka oznacza realne oszczędności. Potwierdzają to statystyki z krajów, w których telematyka w branży ubezpieczeniowej jest bardzo popularna.
– Częstotliwość występowania szkód dzięki wdrożeniu systemów monitorowania pojazdów spada o około 30 procent. Spada też liczba fraudów ubezpieczeniowych – mówi Piotr Pastuszka, prezes zarządu T-matic Systems.
Wdrożenie systemów telematycznych pozwala również ocenić sposób jazdy kierowcy czy eksploatacji pojazdu. Efektem jest obniżenie kosztów zarządzania flotą m.in. przez uzyskiwanie niższych składek od ubezpieczyciela. Dzięki współpracy T–matic Systems i firmy doradczej Audytel z firmą ubezpieczeniową Link4 przedsiębiorcy będą mogli obniżyć koszty ubezpieczania flot. Partnerzy wspólnie wdrażają Driver Behavior Analysis System (DBAS) – narzędzie, które pozwoli ubezpieczycielowi elastycznie ustalać wysokość składki w zależności od realnych zachowań kierowców flotowych na drodze.