Reklama

Eksport motoryzacji napędza polską gospodarkę

Eksportowy rekord pobiła w ubiegłym roku polska branża motoryzacyjna.

Publikacja: 25.02.2016 10:17

Eksportowy rekord pobiła w ubiegłym roku polska branża motoryzacyjna.

Eksportowy rekord pobiła w ubiegłym roku polska branża motoryzacyjna.

Foto: Bloomberg

– Spodziewamy się, że w całym 2015 roku wartość eksportu branży po raz pierwszy w historii przekroczyła poziom 20 mld euro i wyniosła 20,2-20,4 mld euro – mówi Rafał Orłowski, partner w AutomotiveSuppliers.pl.

Kolejne wzrosty przyniesie rok 2016, m.in. za sprawą samochodów.

- W 2015 roku udało się zwiększyć produkcję do ponad 169 tys. aut z 89 tys. rok wcześniej. Obecny rok powinien był jeszcze lepszy, bo będzie pierwszym pełnym rokiem produkcji nowej Astry – twierdzi Andrzej Korpak, szef fabryki Opla w Gliwicach.

W tym roku ruszy także produkcja dostawczych Crafterów w nowej fabryce Volkswagena we Wrześni.

Największy udział w eksporcie mają jednak części i komponenty do produkcji samochodów. Polska jest jednym z kluczowych poddostawców dla europejskich fabryk aut. Spore znaczenie ma także polski eksport autobusów. Polska jest znaczącym producentem w Europie, a za granica jeździ coraz więcej pojazdów z fabryk Solarisa pod Poznaniem, Volvo we Wrocławiu czy MAN w Starachowicach. Ta ostatnia firma produkuje w Niepołomicach pod Krakowem także samochody ciężarowe.

Reklama
Reklama

Zdecydowana większość produkcji kierowana jest na rynki europejskie. Najważniejszym odbiorcą jest rynek niemiecki, duży eksport kierowany jest także do Włoch i Wielkiej Brytanii. Coraz większego znaczenia nabierają także rynki Europy Środkowo-Wschodniej, gdzie polskie firmy wysyłają komponenty dla fabryk samochodów w Czechach, na Słowacji i na Węgrzech.

Ale perspektywiczne mogą być także rynki dalekie. Należy do nich Meksyk. Eksport motoryzacji z Polski do Meksyku wart był w 2014 roku 115 mln dol., jednak eksperci Banku Zachodniego WBK m.in. na bazie raportów Grupy Santander oceniają, że rozwój przemysłu motoryzacyjnego w Meksyku stwarza duże zapotrzebowanie zarówno na części do montażu jak i usługi. A to jest szansa dla polskich producentów. - Choć auta i części to niespełna jedna czwarta polskiego eksportu do Meksyku, mógłby on być większy – uważa Robert Antczak, odpowiedzialny za rozwój biznesu międzynarodowego w Banku Zachodnim WBK. Jego zdaniem, problemem może być co prawda spora odległość, ale rekompensuje go zwiększenie sprzedaży i dobre perspektywy meksykańskiego rynku.

– Aż 71 proc. produkcji meksykańskiej branży automotive odbywa się w oparciu o produkty, półprodukty czy usługi pochodzące z importu. To dla polskich firm z branży motoryzacyjnej wyraźny i bardzo pozytywny komunikat: Meksyk ma ogromny potencjał i warto inwestować w obecność na tym rynku – podkreśla Ernesto Malda, Kierownik Sekcji Promocji Gospodarczej i Handlowej z Ambasady Meksyku w Polsce.

Według ekspertów branży, zaletą i przewagą polskich firm jest jakość produktów oraz dobra relacja ceny do jakości. Kolejne atuty to innowacyjność oraz elastyczność produkcji. - Polscy dostawcy części i komponentów, z racji współpracy z koncernami międzynarodowymi obecnymi w Polsce i Europie mają znaczący pakiet know-how i wiedzę praktyczną. Dlatego w przypadku ekspansji mogą korzystać ze swojego dorobku i doświadczeń certyfikatów ISO i VDA wymaganych przez koncerny samochodowe na całym świecie – mówi Roman Kantorski, prezes Polskiej Izby Motoryzacji.

Przemysł motoryzacyjny ma bardzo dobre perspektywy wzrostu produkcji na świecie, a polskie firmy będą miały w tym znaczący udział. Kilkaset fabryk dostawców i poddostawców branży motoryzacyjnej działających w Polsce to motor gospodarki, a zarazem jej wizytówka za granicą. Jakość produktów, efektywność kosztowa, dobra lokalizacja, know-how i wykwalifikowana kadra pozwalają na współpracę z wiodącymi koncernami motoryzacyjnymi na całym świecie.

- Jako bank nie tylko zapewniamy finansowanie inwestycji, ale wypełniamy rolę partnera wspierającego nawiązywanie kontaktów biznesowych, negocjowanie kontraktów, dostarczającego narzędzi i rozwiązań zabezpieczających bezpieczeństwo transakcji. I to zarówno u nas w Polsce jak i w ramach ekspansji zagranicznej firm z branży motoryzacyjnej – mówi Antczak.

Reklama
Reklama

Przykładem kompleksowych rozwiązań jest m.in. portal SantanderTrade.com, Klub Santander Trade, wirtualne misje handlowe dla branży motoryzacyjnej, usługi International Desk czy Program Rozwoju Eksportu, wspierający eksport polskich firm w ważnych dla branży motoryzacyjnej kierunkach geograficznych.

Program Rozwoju Eksportu to inicjatywa Banku Zachodniego WBK, realizowana wraz z partnerami merytorycznymi: Google, Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A i Bisnode. Celem Programu jest wsparcie polskich eksporterów w prowadzeniu biznesu międzynarodowego.

Wydarzenia Gospodarcze
Rolnictwo w obliczu nowych wyzwań
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Wydarzenia Gospodarcze
Startuje Agro Show – największe targi rolnicze w Europie
Wydarzenia Gospodarcze
Siła budownictwa w polskiej gospodarce
Wydarzenia Gospodarcze
Szukajmy przyczyn, nie skutków. Kiedy profilaktyka wkracza na pierwszy plan?
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Wydarzenia Gospodarcze
Rola uczelni w rozwoju AI dla strategicznych potrzeb państwa
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama