Reklama

40 mld zł plus reforma rynku pracy

W uzasadnieniu do prezydenckiego projektu ustawy obniżającej wiek emerytalny, łączny koszty dla finansów państwa do 2019 r. oszacowano na 40 mld zł. W dłuższym terminie, dzięki reformie rynku pracy podnoszącej wpływy z ubezpieczeń społecznych, zmiana ma poprawić finanse FUS.

Publikacja: 21.09.2015 13:17

40 mld zł plus reforma rynku pracy

Foto: Bloomberg

Prezydent Andrzej Duda podpisał w poniedziałek i zapowiedział skierowanie do Sejmu projektu ustawy zakładającej obniżenie wieku emerytalnego z obecnych 67 lat do 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn. W uzasadnieniu koszty oszacowano na lata 2016-2019 na 40 mld zł.

O ok. 24 mld zł w tym okresie zwiększyć się mają dotacje z budżetu państwa do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Z kolei zwiększenie dotacji budżetowej do funduszy administrowanych przez KRUS ma nie przekroczyć 5 mld zł.

- Tak więc możliwe do oszacowania łączne skutki dotyczące budżetu państwa, wynikające ze skrócenia wieku emerytalnego, wyniosą w latach 2016-2019 ok. 30 mld zł – czytamy w uzasadnieniu do ustawy.

Projektodawcy zaznaczają, że obniżenie wieku emerytalnego spowoduje zmniejszenie wydatków na świadczenia z systemu zabezpieczenia społecznego przysługujące do osiągnięcia wieku emerytalnego (renty z tytułu niezdolności do pracy, świadczenia przedemerytalne, emerytury pomostowe, emerytury częściowe, nauczycielskie świadczenia kompensacyjne) i zasiłki dla bezrobotnych.

- Biorąc zatem pod uwagę saldo skutków innych czynników, zwiększających oraz zmniejszających wydatki oraz dochody sektora finansów publicznych związane ze skróceniem wieku emerytalnego oraz dla innych funduszy tworzonych z powszechnego systemu ubezpieczeń społecznych, maksymalny, szacowany skutek w latach 2016-2019 nie powinien przekroczyć 10 mld zł - czytamy.

Reklama
Reklama

- Podsumowując, łączny koszt zmian dla sektora finansów publicznych wprowadzonych projektowaną ustawą wyniesie za lata 2016-2019 około 40 mld zł – uważają autorzy projektu.

W perspektywie długoterminowej, koszty mogą rosnąć.

- Dlatego należy podjęcia działań legislacyjnych, które pozwolą na wygenerowanie środków finansowych umożliwiających pokrycie zwiększonych wydatków funduszu emerytalnego. Należy postulować wprowadzenie zmian, które przyniosłyby efekt w postaci zwiększenia przychodów tego funduszu. Zmiany te winny polegać nie na zwiększeniu stopy procentowej składki na ubezpieczenie emerytalne, lecz mieć na celu uporządkowanie rozregulowanego w ostatnich latach rynku pracy. Należy zmierzać do wyeliminowania takich nieprawidłowości występujących na rynku pracy jak:

1) stosowanie tzw. stosowanie umów cywilnoprawnych oraz samozatrudnienia zamiast umów o pracę w celu wyłączenia lub zmniejszenia kosztów ubezpieczenia społecznego,

2) ukrywanie części wynagrodzenia wypłaconego pracownikowi w celu uniknięcia obowiązku podatkowego i składkowego,

3) praca w tzw. „szarej strefie". Do zwiększenia przychodów funduszu emerytalnego powinna przyczynić się poprawa warunków pracy i wynagradzania pracowników (np. wskutek podwyższenia wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę) – czytamy w uzasadnieniu.

Reklama
Reklama

- Skuteczna polityka państwa w powyższym zakresie powinna przyczynić się do poprawy sytuacji finansowej funduszu emerytalnego w większym stopniu niż wynika to z wydłużenia wieku emerytalnego, a co najważniejsze – odmiennie od tej koncepcji nie tylko nie pogorszy, ale poprawi sytuację finansową Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz Narodowego Funduszu Zdrowia – uważają autorzy projektu.

Ubezpieczenia
Duże ułatwienie dla kierowców, czyli mStłuczka w mObywatelu
Ubezpieczenia
Dobre półrocze Grupy PZU. Segment OC wreszcie na plusie
Ubezpieczenia
Spółka LUX MED-u z licencją ubezpieczeniową. Jest decyzja KNF
Ubezpieczenia
Będzie konkurs na nowego prezesa PZU. Fuzja z Bankiem Pekao ciągle w mocy
Ubezpieczenia
Zmiana na stanowisku prezesa PZU. Rada nadzorcza odwołała Andrzeja Klesyka
Reklama
Reklama