Air Koryo, narodowy przewoźnik Korei Północnej, ma tylko jedną gwiazdkę

Air Koryo, narodowy przewoźnik Korei Północnej, jest jedyną linią lotniczą na świecie, która w ocenie Skytraxa, czyli głosujących pasażerów, ma tylko jedną gwiazdkę. Gorszej oceny już nie ma.

Aktualizacja: 21.02.2016 10:47 Publikacja: 21.02.2016 10:41

Air Koryo, narodowy przewoźnik Korei Północnej, ma tylko jedną gwiazdkę

Foto: 123rf.com

Koreańczycy zapowiedzieli jednak rewolucję - twierdzą agencje podróży, które sprzedają bilety Air Koryo. Załogi dostały nowe mundury, poprawiono rozrywkę pokładową. Nawet pojawiła się klasa biznes. To wszystko, aby zachęcić zagranicznych turystów i uwierzytelnić plany rządu, który do roku 2020 chce zwiększyć 10-krotnie, do dwóch milionów, liczbę zagranicznych turystów przyjeżdżających do tego kraju.

Ma na to szansę, bo lot Air Koryo to jedyna w swoim rodzaju okazja dostania się do najbardziej zamkniętego kraju na świecie. Po drugie - przewoźnik właśnie kupił dwa nowe rosyjskie samoloty Tupolew Tu-204, a po trzecie - to co oferują Koreańczycy u siebie jest naprawdę wyjątkowe, chociaż nie w luksusowym tego słowa znaczeniu.

Jak się dostać do Air Koryo? Londyńskie biuro podróży Juche Travel Services oferuje wycieczki organizowane wspólnie z białoruskim Merlintourem. Można latać z Mińska, albo Moskwy, ale oferta zawiera także możliwość lotu z Warszawy do Pekinu LOT-em i dalej z przesiadką na Air Koryo.

Na miejscu, jeśli wybierze się opcję „lotniczą" głównie oglądanie ostatniego z IL 62 i półgodzinne „loty radości" IL-18, IL-76 w kabinie cargo i An-148. Można jeszcze przelecieć Mi-17 i z góry popatrzeć na Koreę Północną.

Pakiet można sobie wybrać samemu - lot kosztuje od 1200 do 1900 euro od osoby, a nocleg, w zależności od tego, czy w pokoju dwuosobowym, czy w jedynce - od 95 do 140 euro. Najdroższe są „loty radości" - 90 - 490 euro za półgodzinną atrakcję. Jeśli ktoś chce lecieć nie z Warszawy, tylko z Mińska, może jeszcze za 30 euro wykupić zwiedzanie stolicy Białorusi. Jeśli wybierze przelot z samego Pekinu, wyda 137 dolarów, plus pakiet dwu-, trzy- lub czterodniowy na miejscu. Najbliższy dostępny termin to maj 2016 roku.

Tak, to jest najgorsza linia, ma fatalny produkt, ale jest to doświadczenie jedyne w swoim rodzaju, a samoloty lądują na nowym lotnisku - tak agenci namawiają do skorzystania z oferty Koryo. — To tak, jakby świat się cofnął o 20 - 30 lat - mówił Sam Chiu z Hongkongu, jeden z klientów Juche Travel Services. Stołeczny port odprawia po kilka międzynarodowych lotów dziennie, głównie do Moskwy, Mińska i Pekinu. Nie ma zagrożeń strajkami, nie ma korków na trasie z lotniska do miasta.

Wielką tajemnicą przewoźnika pozostaje posiłek podawany na pokładach Koryo - bułka z „tajemniczym kotletem" (mystery burger), jak go ochrzcili pasażerowie. Linia jest odporna na wszelkie pytania i uwagi dotyczące jego składu - dziwnie szarej masy mięsnej. Ale najważniejsze, że nikt się nim nie zatruł.

W rankingu Skytraxa polski LOT uzyskał trzy gwiazdki i walczy o czwartą. Pięć gwiazdek mają linie bliskowschodnie i azjatyckie m.in japońska ANA, południowokoreańska Asiana, chińskie Hainan i hongkoński Cathay.

Koreańczycy zapowiedzieli jednak rewolucję - twierdzą agencje podróży, które sprzedają bilety Air Koryo. Załogi dostały nowe mundury, poprawiono rozrywkę pokładową. Nawet pojawiła się klasa biznes. To wszystko, aby zachęcić zagranicznych turystów i uwierzytelnić plany rządu, który do roku 2020 chce zwiększyć 10-krotnie, do dwóch milionów, liczbę zagranicznych turystów przyjeżdżających do tego kraju.

Ma na to szansę, bo lot Air Koryo to jedyna w swoim rodzaju okazja dostania się do najbardziej zamkniętego kraju na świecie. Po drugie - przewoźnik właśnie kupił dwa nowe rosyjskie samoloty Tupolew Tu-204, a po trzecie - to co oferują Koreańczycy u siebie jest naprawdę wyjątkowe, chociaż nie w luksusowym tego słowa znaczeniu.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Zagłuszanie sygnału GPS - poważny problem dla lotnictwa
Transport
Bruksela przywołuje do porządku 20 linii lotniczych. Chodzi o „greenwashing”
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Materiał Promocyjny
20 lat Polski Wschodniej w Unii Europejskiej