Koleje Ukraińskie właśnie rozpoczęły testowanie przejazdu pociągu Kijów - Warszawa z wagonami osobowymi o standardowej szerokości. W ten sposób chcą uzyskać zgodę Polski zwiększenie podaży miejsc przynajmniej dwukrotnie, a nawet trzykrotnie - informują ukraińskie media, powołując się na służby prasowe Kolei Ukraińskich.
Czytaj więcej
Do końca 2023 r. ma powstać linia kolejowa według europejskiego rozstawu szyn, pozwalająca bezpośrednio dojechać z Warszawy do Lwowa. Potem następne odcinki: także w kierunku na Kijów.
Test ma na celu sprawdzenie kompatybilności standardowych wagonów osobowych eksploatowanych przez Koleje Ukraińskie ze modernizowaną infrastrukturą kolejową w Polsce. To już ostatni etap projektu. Czternaście takich standardowych wagonów osobowych wyjechało z Kijowa we środę, 31 maja. - Nasze standardowe wagony bez problemu przejdą jazdę próbną, po której Polska da nam zielone światło. To podwoi lub nawet potroi liczbę miejsc dostępnych w bezpośrednich pociągach między stolicami Ukrainy i Polski – mówi Jewgienij Łaszczenko, prezes Kolei Ukraińskich cytowany w komunikacie.Koleje wykorzystują teraz wszystkie 42 dostępne wagony osobowe RIC (Regolamento Internazionale Carrozze) i zwróciły się do europejskich partnerów o dostawę nowych wąskich wagonów. Na dostawy muszą jednak poczekać przynajmniej dwa lata.
Czytaj więcej
Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) i Koleje Ukraińskie (Ukrzaliznyca), podpisały trzyletnie porozumienie o współpracy podczas Railway Direction Days w Warszawie.
- To nie powstrzymuje ukraińskich kolejarzy, ponieważ zapotrzebowanie ze strony naszych pasażerów zachęca nas do myślenia nieszablonowego. Prawie rok temu Koleje Ukraińskie zainicjowały projekt i rozpoczęły współpracę z polskim odpowiednikiem nad jego realizacją - dodaje Aleksandr Percowski, członek zarządu Kolei Ukraińskich. Odbyło się już kilka polsko- ukraińskich rund negocjacji i konsultacji dotyczących kompatybilności i gotowa jest autoryzację techniczną od polskiego regulatora UTK (Urząd Transportu Kolejowego). „Wielkość każdego wagonu została przez Polaków skrupulatnie zmierzona” - pisze Interfax. Na razie jednak liczba miejsc w bezpośrednim pociągu Kijów-Warszawa jest ograniczona, ponieważ strona polska dopuszcza do przekraczania granicy tylko pociągi z wąskimi wagonami RIC. Tymczasem po stronie ukraińskiej jest ogromne zainteresowanie bezpośrednim pociągiem Kijów-Warszawa. „Tylko na aplikacji mobilnej Kolei Ukraińskich notujemy codziennie ponad 3 tysiące zapytań od pasażerów poszukujących takich biletów. Jest to dziesięciokrotnie więcej niż liczba dostępnych miejsc” – podaje ukraiński przewoźnik.