Ukraińcy chcą więcej połączeń kolejowych z Polską. Testują swoje nowe wagony

Dla Ukraińców transport kolejowy jest w tej chwili najwygodniejszy i najbardziej bezpieczny. A najwięcej kolejowych połączeń mają z Polską. Chcieliby jednak ich liczbę zwiększyć - pisze agencja Interfax.

Publikacja: 01.06.2023 13:41

Dworzec kolejowy we Lwowie

Dworzec kolejowy we Lwowie

Foto: AFP

Koleje Ukraińskie właśnie rozpoczęły testowanie przejazdu pociągu Kijów - Warszawa z wagonami osobowymi o standardowej szerokości. W ten sposób chcą uzyskać zgodę Polski zwiększenie podaży miejsc przynajmniej dwukrotnie, a nawet trzykrotnie - informują ukraińskie media, powołując się na służby prasowe Kolei Ukraińskich.

Czytaj więcej

Ukraina chce wybudować europejskie tory

Test ma na celu sprawdzenie kompatybilności standardowych wagonów osobowych eksploatowanych przez Koleje Ukraińskie ze modernizowaną infrastrukturą kolejową w Polsce. To już ostatni etap projektu. Czternaście takich standardowych wagonów osobowych wyjechało z Kijowa we środę, 31 maja. - Nasze standardowe wagony bez problemu przejdą jazdę próbną, po której Polska da nam zielone światło. To podwoi lub nawet potroi liczbę miejsc dostępnych w bezpośrednich pociągach między stolicami Ukrainy i Polski – mówi Jewgienij Łaszczenko, prezes Kolei Ukraińskich cytowany w komunikacie.Koleje wykorzystują teraz wszystkie 42 dostępne wagony osobowe RIC (Regolamento Internazionale Carrozze) i zwróciły się do europejskich partnerów o dostawę nowych wąskich wagonów. Na dostawy muszą jednak poczekać przynajmniej dwa lata.

Czytaj więcej

Ukraina chce wjechać na węższe tory. Porozumienie podpisane

- To nie powstrzymuje ukraińskich kolejarzy, ponieważ zapotrzebowanie ze strony naszych pasażerów zachęca nas do myślenia nieszablonowego. Prawie rok temu Koleje Ukraińskie zainicjowały projekt i rozpoczęły współpracę z polskim odpowiednikiem nad jego realizacją - dodaje Aleksandr Percowski, członek zarządu Kolei Ukraińskich. Odbyło się już kilka polsko- ukraińskich rund negocjacji i konsultacji dotyczących kompatybilności i gotowa jest autoryzację techniczną od polskiego regulatora UTK (Urząd Transportu Kolejowego). „Wielkość każdego wagonu została przez Polaków skrupulatnie zmierzona” - pisze Interfax. Na razie jednak liczba miejsc w bezpośrednim pociągu Kijów-Warszawa jest ograniczona, ponieważ strona polska dopuszcza do przekraczania granicy tylko pociągi z wąskimi wagonami RIC. Tymczasem po stronie ukraińskiej jest ogromne zainteresowanie bezpośrednim pociągiem Kijów-Warszawa. „Tylko na aplikacji mobilnej Kolei Ukraińskich notujemy codziennie ponad 3 tysiące zapytań od pasażerów poszukujących takich biletów. Jest to dziesięciokrotnie więcej niż liczba dostępnych miejsc” – podaje ukraiński przewoźnik.

Czytaj więcej

Wysadzone tory na Krymie. Ruch pociągów wstrzymany

Połączenie Kijów - Warszawa nie jest jedynym łączącym Polskę i Ukrainę. Jest jeszcze linia Kijów - Chełm, między Kijowem a Przemyślem kursują 2 pociągi nocne i 2 Intercity Plus. Istnieje również bezpośrednie połączenie z Charkowa do Chełma, oraz z Zaporoża, Dniepropietrowska, Odessy, Winnicy, Chmielnickiego, Tarnopola i Lwowa do Przemyśla.

Koleje Ukraińskie właśnie rozpoczęły testowanie przejazdu pociągu Kijów - Warszawa z wagonami osobowymi o standardowej szerokości. W ten sposób chcą uzyskać zgodę Polski zwiększenie podaży miejsc przynajmniej dwukrotnie, a nawet trzykrotnie - informują ukraińskie media, powołując się na służby prasowe Kolei Ukraińskich.

Test ma na celu sprawdzenie kompatybilności standardowych wagonów osobowych eksploatowanych przez Koleje Ukraińskie ze modernizowaną infrastrukturą kolejową w Polsce. To już ostatni etap projektu. Czternaście takich standardowych wagonów osobowych wyjechało z Kijowa we środę, 31 maja. - Nasze standardowe wagony bez problemu przejdą jazdę próbną, po której Polska da nam zielone światło. To podwoi lub nawet potroi liczbę miejsc dostępnych w bezpośrednich pociągach między stolicami Ukrainy i Polski – mówi Jewgienij Łaszczenko, prezes Kolei Ukraińskich cytowany w komunikacie.Koleje wykorzystują teraz wszystkie 42 dostępne wagony osobowe RIC (Regolamento Internazionale Carrozze) i zwróciły się do europejskich partnerów o dostawę nowych wąskich wagonów. Na dostawy muszą jednak poczekać przynajmniej dwa lata.

1 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Francuskie międzynarodowe lotnisko znów działa po ewakuacji
Transport
Atak wandali na francuską kolej. Tłumy pasażerów na peronach i objazdy
Transport
Pogarszają się prognozy dla przemysłu motoryzacyjnego w Polsce
Transport
Boeing winny i zapłaci za katastrofy B737 MAX. Rodziny ofiar chcą jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Transport
Air France-KLM zawiodły się na igrzyskach w Paryżu. Wyniki mocno w dół