Hyperloop może powstać z polskim udziałem

Hyperloop – innowacyjna koncepcja komunikacji pasażerskiej między miastami, swoiste połączenie transportu lotniczego z kolejowym, pozwalająca na rozpędzenie kapsuły do prędkości ponad 1000 km/h – może powstać z polskim udziałem.

Publikacja: 13.07.2016 13:36

Hyperloop może powstać przy udziale Polaków

Hyperloop może powstać przy udziale Polaków

Foto: Bloomberg

Elon Musk, twórce PayPal, SpaceX i Tesla Motors ogłosił konkurs na wykonanie projektu i prototypu tej technologii. Nad konceptem pracują grupy inżynierów z całego świata. Swój projekt mają też Polacy.

– Kiedy w czerwcu 2015 r. Musk ogłosił konkurs na projekt środka transportu Hyperloop, postanowiliśmy podjąć wyzwanie. Mieliśmy świadomość, ze porywamy się z motyką na słońce. Do konkursu zgłosiło się 1200 drużyn z całego świata. Wiele z nich mogło liczyć na wsparcie sponsorów i bogatych Uniwersytetów – mówi Krzysztof Tabiszewski, lider grupy Hyper Poland.

Rodzimi innowatorzy liczyli jednak na własne pomysły i zapał do tworzenia nowatorskich rozwiązań.

– Stworzyliśmy oryginalny projekt supernowoczesnej kapsuły z zastosowaniem innowacyjnych rozwiązań i udało się, bo jesteśmy już w drugim etapie konkursu – cieszy się Tabiszewski.

Zespół Hyper Poland tworzą absolwenci Politechniki Warszawskiej, którzy pracują pod opieką merytoryczną prof. Janusza Piechny. Ich zadaniem było stworzenie koncepcji aerodynamicznej kabiny i napędu. Ponadto, inżynierowie z Hyper Poland zaprojektowali także stację wraz ze śluzą wyrównującą ciśnienie pomiędzy atmosferycznym, a tym panującym wewnątrz rury.

Idea Hyperloop jest taka, by w specjalnej rurze, z której wypompowuje się nawet 99 proc. powietrza, umieścić kapsułę pasażerską. Dzięki zredukowanemu oporowi powietrza i braku oporu toczenia taki „wagonik", poruszający się na poduszkach magnetycznych, jest w stanie rozpędzić się do prędkości niemal 1 macha (ponad 1100 km/h), zużywając tyle energii, co samochód pędzący z prędkością ok. 130 km/h. Rura o średnicy kilku metrów, postawiona ma być na kilkumetrowych wspornikach. Całość zasilana będzie energią słoneczną, czerpaną poprzez kolektory mieszczące się na rurze Hyperloop.

Wdrożenie takiego rozwiązania np. w Polsce sprawiłoby, że podróż z Warszawy do Gdańska trwałaby ledwie 40 minut, a bilet byłby dużo tańszy od miejscówki w Intercity.

Ale są też i minusy tego rozwiązania. – Kapsuła prawdopodobnie będzie dość ciasna i pozbawiona okien. Można też mieć wątpliwości, czy taka postawiona na kilkumetrowych wysięgnikach rura będzie elementem wpływającym pozytywnie na krajobraz? Z pewnością będzie wiele tego rodzaju wątpliwości, lecz póki co, my skupiamy się na problemach technicznych związanych z tą koncepcją. A ich nie brakuje – mówi Krzysztof Tabiszewski.

W Stanach Zjednoczonych inwestowane są duże środki w rozwój koncepcji, a minister transportu USA Anthony Fox stwierdził, że pod znakiem zapytania nie jest to, czy technologia powstanie, ale kiedy i kto ją zrealizuje. Projekt ciągle jest jednak na wstępnym etapie. – Potrzebne są oczywiście ogromne pieniądze. Nie zdziałamy wiele bez pomocy przemysłu, a przede wszystkim państwa. Liczymy na współpracę z każdym chętnym. Cel jest naprawdę możliwy do realizacji, także tu, w Polsce, ale potrzebna jest do tego ciężka i systematyczna praca. I jeszcze więcej pieniędzy – konstatuje Krzysztof Tabiszewski.

Inżynierowie z Hyper Poland wykonali szczegółowy prototyp rury, kapsuły i stacji Hyperloop. Model w skali 1:15 składa się z kilkudziesięciu części, które po opracowaniu wydrukowano na drukarce 3D.

– Teraz przed nami dokończenie etapu koncepcyjnego, wykonanie gruntownych badań obliczeniowych oraz przygotowania do budowy toru testowego – twierdzi Tabiszewski.

Dziś zespół Hyper Poland składa się z kilkunastu osób. Wsparcie merytoryczne zapewnia Politechnika Warszawska oraz Wrocławska. Na prowadzenie prac Hyper Poland zdobył wsparcie finansowe w wysokości 65 tys. zł (przez portal crowdfundingowy Odpalprojekt.pl). Firma DPS Software udzieliła zespołowi bezpłatnych licencji na specjalistyczne oprogramowanie. Teraz Hyper Poland zabiega o wsparcie m.in. Ministerstwa Infrastruktury, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Polskim projektem zainteresowała się już bydgoska PESA.

Elon Musk, twórce PayPal, SpaceX i Tesla Motors ogłosił konkurs na wykonanie projektu i prototypu tej technologii. Nad konceptem pracują grupy inżynierów z całego świata. Swój projekt mają też Polacy.

– Kiedy w czerwcu 2015 r. Musk ogłosił konkurs na projekt środka transportu Hyperloop, postanowiliśmy podjąć wyzwanie. Mieliśmy świadomość, ze porywamy się z motyką na słońce. Do konkursu zgłosiło się 1200 drużyn z całego świata. Wiele z nich mogło liczyć na wsparcie sponsorów i bogatych Uniwersytetów – mówi Krzysztof Tabiszewski, lider grupy Hyper Poland.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił