Pierwszy lot największego A350

Pierwszy z trzech testowych samolotów A350-1000 wykonał pierwszy próbny lot nad południowo-zachodnią Francją

Publikacja: 24.11.2016 17:24

Pierwszy lot największego A350

Foto: spółka

Samolot o testowej nazwie MSN059 prowadzony przez pilotów doświadczalnych Huguesa Ven Der Stichela i Franka Chapmana, z ekipę inżynierów, wylądował w czwartek o godz.15.00 na lotnisku Blagnac w Tuluzie po siedzeniu 4 godzin i 18 minut w powietrzu.

Funkcjonowanie silników Trent XWB-97 z turbodoładowaniem produkcji Rolls-Royce, a także wszystkich układów i systemów samolotu było obserwowane na pokładzie i na ziemi przez specjalistów. W locie towarzyszył mu inny samolot do obserwowania i filmowania wykonywanych manewrów.

Korzystając z doświadczeń przy testowaniu mniejszej wersji A350-900, zakończonym w 2014 r. Airbus postanowił skrócić program tej wersji do jednego roku z udziałem trzech maszyn. Pierwsze dwie, MSN059 i MSN071 będą sprawdzane pod różnymi katami dotyczącymi napędu, manewrów w powietrzu, udźwigu i hamowania, trzecia MSN065 zostanie wyposażona w pełną kabinę pasażerską i system wentylacji. Ta wersja wykona pierwsze loty dalekiego zasięgu i zostanie sprawdzona w tzw. route-proving - w lotach wykonywanych zgodnie ze wszystkimi procedurami regularnych operacji i na prawdziwych trasach.

Po zakończeniu testów Airbus wystąpi o certyfikacją nowej wersji samolotu, a po jej otrzymaniu przekaże premierowemu klientowi Qatar Airways pierwsze maszyny z zamówionych 37. Powinny wejść do eksploatacji w II półroczu 2017 r.

Dotąd 11 klientów z 5 kontynentów zamówiło 195 takich maszyn.

A350-1000 jest najnowszym z trzech samolotów szerokokadłubowych Airbusa z elementami kompozytowymi, biedzie zabierać w konfiguracji 3 klas 366 osób, o 40 więcej od wersji -900 (maksymalnie 440 osób w jednej klasie). Napęd stanowią 2 silniki Rolls-Royce o większej sile ciągu od poprzednich (432 kN), zapewniając zasięg 14 800 km. Producent informuje, że koszty eksploatacji będą o 25 proc. mniejsze od porównywalnych samolotów tej klasy.

MSN059 is now on its holding position, waiting for the final clearance and go from the @aeroport_tls ATC. Ready, steady… #A350FF pic.twitter.com/WYVKeISwWT

Samolot o testowej nazwie MSN059 prowadzony przez pilotów doświadczalnych Huguesa Ven Der Stichela i Franka Chapmana, z ekipę inżynierów, wylądował w czwartek o godz.15.00 na lotnisku Blagnac w Tuluzie po siedzeniu 4 godzin i 18 minut w powietrzu.

Funkcjonowanie silników Trent XWB-97 z turbodoładowaniem produkcji Rolls-Royce, a także wszystkich układów i systemów samolotu było obserwowane na pokładzie i na ziemi przez specjalistów. W locie towarzyszył mu inny samolot do obserwowania i filmowania wykonywanych manewrów.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił