Premiera Pornografii w Teatrze Powszechnym w Radomiu

10 października 2020 roku odbyła się Uroczysta Inauguracja XIV Międzynarodowego Festiwalu Gombrowiczowskiego.

Publikacja: 15.10.2020 10:00

Premiera Pornografii w Teatrze Powszechnym w Radomiu

Foto: materiały prasowe

„Rzeczpospolita" jest patronem medialnym XIV Międzynarodowego Festiwalu Gombrowiczowskiego

Rozpoczęła go premiera wyreżyserowanej przez Jana Hussakowskiego „Pornografii" w wykonaniu aktorów Teatru Powszechnego im. Jana Kochanowskiego w Radomiu. Reżyser zrealizował przedstawienie w ramach nagrody za zwycięstwo w konkursie dla młodych reżyserów, zrealizowanym przez radomski teatr. Adaptację powieści Gombrowicza przygotował Andrzej Błażewicz, a autorką scenografii i kostiumów jest Joanna Walisiak. Spektakl charakteryzuje się nowatorskim spojrzeniem młodych twórców na prozę Gombrowicza, idealnie wpisującą się w czasy pandemii i izolacji. To pełna tajemnic i nieoczekiwanych zdarzeń opowieść o relacjach, konflikcie młodości i starości, dojrzałości i niedojrzałości.

„Pornografia" jest jednym z najdziwniejszych, najbardziej tajemniczych dzieł Witolda Gombrowicza. Piętrowa, wieloznaczna, nieoczywista, prowokująca już samym tytułem – być może z tych powodów tak rzadko była inscenizowana w polskim teatrze. Odnajdujemy w niej jednak, szczególnie w dzisiejszej rzeczywistości, wiele niezwykle aktualnych wątków i problemów, które przestały być dla ludzi abstrakcją, a stały się codziennością. - mówi o spektaklu autor adaptacji.

Po prezentacji sztuki, Dyrektor Małgorzata Potocka oraz Wicedyrektor Agnieszka Iglesias Kołodyńska przywitały publiczność, jury oraz zaproszonych gości. Zaprezentowano nową statuetkę Grand Prix „Kapelusz Gombrowicza", wykonaną przez Marzennę Olszewską-Bałkę. W tegorocznej edycji przyznane zostaną także: nagroda ZAiKS – za nową jakość sceniczną dzieł Witolda Gombrowicza, nagroda przyznana przez Fundację Radom Arte oraz Honorowa Nagroda Publiczności. W trakcie inauguracji otwarto Wystawę plakatów Gombrowiczowskich. Na Dużej Scenie odbył się także pokaz jednej ze sztuk konkursowych - „Biesiada u hrabiny Kotłubaj" w reżyserii Magdaleny Piekorz, z udziałem m. in. Jana Peszka, Jacka Fedorowicza, Jerzego Schejbala oraz Tomka Jachimka.

W niedzielę 11 października, festiwalowa publiczność miała szansę zobaczyć spektakl "Ferdydurke" Living Space Theatre z Katowic w reżyserii Jakuba Margosiaka oraz "Dialogi polskie" z Teatru Bagatela w Krakowie, w reżyserii Mikołaja Grabowskiego. W poniedziałek zaprezentowano sztukę „Pokój Jakuba". Niestety z przyczyn niezależnych od Teatru Powszechnego, nie odbył się spektakl "Trans - Atlantico" Teatru im Ludwika Solskiego z Tarnowa. Swój przyjazd musiał odwołać też Teatr im. Wandy Siemaszkowej z Rzeszowa. Tym samym ich środowy pokaz spektaklu "Iwona, księżniczka Burgunda" został odwołany.

Przed nami pokazy kolejnych sztuk. Między innymi „Opętani" – spektakl wystawiany przez Teatr im. Jaracza w Olsztynie. W piątek, 16 października, Teatr Zagłębia z Sosnowca wystawi „Ślub". W sobotę międzynarodowi goście: spektakl „Yvonne" węgierskiego Teatru Maladype oraz na zakończenie Festiwalu – koncert belgijskiej formacji Triple Fish.

17 października uroczyste zakończenie XIV Międzynarodowego Festiwalu Gombrowiczowskiego.

„Rzeczpospolita" jest patronem medialnym XIV Międzynarodowego Festiwalu Gombrowiczowskiego

„Rzeczpospolita" jest patronem medialnym XIV Międzynarodowego Festiwalu Gombrowiczowskiego

Rozpoczęła go premiera wyreżyserowanej przez Jana Hussakowskiego „Pornografii" w wykonaniu aktorów Teatru Powszechnego im. Jana Kochanowskiego w Radomiu. Reżyser zrealizował przedstawienie w ramach nagrody za zwycięstwo w konkursie dla młodych reżyserów, zrealizowanym przez radomski teatr. Adaptację powieści Gombrowicza przygotował Andrzej Błażewicz, a autorką scenografii i kostiumów jest Joanna Walisiak. Spektakl charakteryzuje się nowatorskim spojrzeniem młodych twórców na prozę Gombrowicza, idealnie wpisującą się w czasy pandemii i izolacji. To pełna tajemnic i nieoczekiwanych zdarzeń opowieść o relacjach, konflikcie młodości i starości, dojrzałości i niedojrzałości.

Teatr
Kaczyński, Tusk, Hitler i Lupa, czyli „klika” na scenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać
Teatr
Rusza Boska Komedia w Krakowie. Andrzej Stasiuk zbiera na pomoc Ukrainie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Teatr
Wykrywacz do obrazy uczuć religijnych i „Latający Potwór Spaghetti” Pakuły