Orędzie na Międzynarodowy Dzień Teatru

Przygotowania do przypadających w tym roku obchodów 250-lecia teatru publicznego w Polsce idą pełną parą.

Aktualizacja: 27.03.2015 14:48 Publikacja: 27.03.2015 14:22

Krzysztof Warlikowski

Krzysztof Warlikowski

Foto: Fotorzepa/ Marta Ankiersztejn

Dziś, 27 marca z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru na wielu scenach w Polsce zainaugurowana zostanie akcja „Dotknij teatru". W ciągu tygodnia zaplanowane zostały liczne spektakle, akcje plenerowe, wystawy, koncerty, performance i spotkania z ludźmi teatru.

Akcja Dotnij Teatru narodziła się w 2010 roku w Łodzi. Po dwóch latach włączył się do niej Instytut Teatralny w Warszawie i przybrała ona charakter ogólnopolski. W tym roku planowanych jest już ok. 500 imprez. Większość teatrów, także scena narodowa, ogniska teatralne sceny państwowe i prywatne oprowadzają dziś i w ciągu następnych sześciu dni po teatralnych kulisach. Można się spotkać w teatralnych rekwizytorniach, porozmawiać o sztuce charakteryzacji. Zajrzeć do tych miejsc, które na co dzień są zamknięte dla teatralnej publiczności. Dotknij Teatru to nie jedyne zdarzenia popularyzujące teatr w tym roku. Z okazji 250-lecia Teatru Publicznego w Polsce pojawią się okolicznościowe wydawnictwa, Rocznicę będą reklamować specjalne murale . Teatr popularyzować będą znani plastycy, którzy wykonali rysunki pod wspólnym hasłem "Przeżyć w teatrze". Jeden z nich w formie muralu pojawi się na kamienicy przy Śliskiej, tuż obok Dworca Centralnego w Warszawie.

250-lecie teatru publicznego w Polsce to także szereg premier teatralnych, publikacja teatralnych spacerowników.

Ciekawą inicjatywą popularyzującą 250-lecie teatru będzie możliwość zakupu biletu teatralnego za 250 groszy. Taka okazja pojawi się 23 maja czyli w Dniu Teatru Publicznego. Udział w akcji zadeklarowało już ponad sto scen z całej Polski. Sprzedaż biletów po tak okazyjnej cenie ruszy 11 maja. Będzie odbywać się wyłącznie w kasach teatrów biorących udział w akcji.

Finałem obchodów będzie rozstrzygnięcie konkursu na inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej. „Klasyka żywa" .

Szczegółowy plan imprez na stronie www.dotknij-teatru.pl.

ORĘDZIE NA MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ TEATRU 2015

Mistrzów dla teatru najłatwiej znaleźć z dala od teatru. To zwykle ci, których nie zajmuje teatr jako machina do reprodukowania klisz i konwencji. To oni znajdują pulsujące źródła i żywe nurty rzek, które omijają na ogół teatralne sale i gromadzące się w nich codziennie niezmierzone zastępy ludzi porających się z naśladowaniem jakichś światów. Naśladujemy zamiast tworzyć światy własne, skupione, uzależnione wręcz od debaty z publicznością i afektów, które przepływają zakryte, a które właśnie teatr najlepiej potrafi odsłaniać. Takich przewodników znajduję najczęściej w prozie. Dziś stale i codziennie myślę o pisarzach, którzy przed około stu laty proroczo, choć powściągliwie opisali zmierzch europejskich bogów, który pogrążył naszą cywilizację w mroku do dziś nierozjaśnionym. Mam na myśli Franza Kafkę, Tomasza Manna i Marcela Prousta. Dziś do tego grona proroków dołączyłbym jeszcze Johna Maxwella Coetzeego. Ich wspólne poczucie nieuchronnego końca świata, nie planety, ale modelu relacji międzyludzkich, porządków i rewolt, towarzyszy nam teraz dojmująco. Nam, którzy żyjemy po końcu świata. Wobec zbrodni i konfliktów, które podpalają coraz to nowe miejsca szybciej nawet niż wszędobylskie media nadążają z relacjami. Te pożary zresztą szybko się nudzą i bezpowrotnie znikają z prasowych doniesień, czujemy się bezradni, przerażeni i osaczeni. Nie potrafimy już budować wież, a mury, które uparcie wznosimy, nie chronią nas przed niczym, przeciwnie, same wymagają ochrony i troski, która pożera gros naszej życiowej energii. I nie mamy już siły, żeby próbować dojrzeć to, co jest za bramą, za murem. A właśnie wobec tego powinien istnieć teatr i w tym szukać swojej mocy. Zaglądać tam, gdzie patrzenie wzbronione. Podanie usiłuje dociec tego, co niedocieczone. A że bierze początek z głębi prawdy, musi znaleźć swój koniec w niedocieczonym" – te słowa, które Kafka odniósł do metamorfoz podania o Prometeuszu odnoszę silnie do tego, jaki powinien być teatr i takiego teatru biorącego początek w głębi prawdy i znajdującego koniec w niedocieczonym wszystkim jego robotnikom, tym co na scenie i tym, co na widowni, życzę z całego serca.

Krzysztof Warlikowski

Teatr
Historia mężczyzny bez ręki, którą obcięło ISIS
Teatr
Nie żyje Ewa Dałkowska. Była artystką ponad podziałami
Patronat Rzeczpospolitej
Latem Warszawa oddycha komediami Teatru Capitol
Teatr
„Wyzwolenie” Klaty, Pokaz Mistrzowski XXXI Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Teatr
Niemiecki teatr doby migracji i AfD