List otwarty w sprawie cięć budżetowych w teatrze

Z inicjatywy środowiska młodej i średniej generacji reżyserów, ludzie teatru wystosowali list otwarty do Prezydent Łodzi w sprawie cięć budżetowych w Teatrze Nowym im. Kazimierza Dejmka w Łodzi

Publikacja: 09.01.2012 16:09

List otwarty

do Pani Hanny Zdanowskiej, Prezydent Miasta Łodzi

Szanowna Pani Prezydent,

z zaskoczeniem przyjęliśmy informację o zmniejszeniu o blisko 15% (czyli o niemal osiemset tysięcy złotych) dotacji dla Teatru Nowego im. Kazimierza Dejmka. Niepokoi zwłaszcza fakt, że z pięciu łódzkich teatrów miejskich tylko ten jeden ma ponieść koszty kryzysu gospodarczego. To sytuacja kuriozalna, niespotykana w skali kraju.

Łódzki Teatr Nowy, teatr o wielkich tradycjach i znaczeniu w kulturze polskiej, od dwu dziesięcioleci (z krótkimi przerwami) znajduje się w stanie letargu artystycznego i organizacyjnego. W ostatnich latach, wskutek błędnych decyzji Pani poprzedników, stał się widownią wielu gorszących wydarzeń, które ostatecznie doprowadziły do upadku i stopniowej marginalizacji tej sceny w ogólnopolskim życiu teatralnym.

Krótka, nieco ponad roczna dyrekcja Zdzisława Jaskuły pokazuje jednak, że ta niekorzystna tendencja może zostać odwrócona. Wygaszone zostały przede wszystkim źródła wewnętrznych napięć i konfliktów, co przywróciło klimat twórczej pracy. Teatr zmienił  wizerunek i na powrót stał się atrakcyjny dla widzów, o czym świadczy rekordowa frekwencja, przeszło dwukrotnie przewyższająca tę sprzed roku. Wreszcie otworzył się na to, co żywe, twórcze, młode i odważne w polskim teatrze współczesnym. Zaproszeni do współpracy realizatorzy i planowane premiery to zapowiedź dalszego przeobrażania się tej sceny, która ma szansę w ciągu najbliższych sezonów odzyskać należną jej pozycję na mapie kulturalnej Polski.

Trzeba pamiętać, czego dotychczasowe losy Teatru Nowego dowodzą wystarczająco, że taką instytucję  zniszczyć może w sekundę jeden podpis urzędnika, ale jej odbudowa trwa latami. I właśnie czasu oraz spokoju, poczucia stabilności organizacyjnej i finansowej potrzebuje teraz łódzka scena. Drastyczne cięcia dotacji mogą tylko na powrót wywołać niepokoje wśród załogi, zniweczyć plany artystyczne i znacząco odsunąć w czasie powrót teatru do artystycznej formy.

Dlatego apelujemy do Pani Prezydent o wycofanie się  z tej decyzji budżetowej, niezrozumiałej i nieprzynoszącej Łodzi chwały.

8 stycznia 2012 r.

Podpisy:

Tomasz Bazan –  choreograf, reżyser, dyrektor Teatru Maat Projekt i kurator Maat Festiwalu

Paweł  Betley – kompozytor

Piotr Bikont – reżyser

Dominika Błaszczyk – scenograf

Tylda Ciołkosz - kompozytor

Tomasz Dajewski – choreograf

Jacek Głomb –  reżyser, dyrektor naczelny i artystyczny Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy

Karolina Górecka – reżyser

Jolanta Janiczak – dramaturg

Mirek Kaczmarek – scenograf

Szymon Kaczmarek - reżyser

Katarzyna Kalwat - reżyser

Agnieszka Korytkowska-Mazur - reżyser

Kuba Kowalski - reżyser

Piotr Kruszczyński – reżyser, dyrektor naczelny i artystyczny Teatru Nowego im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu

Marcin Liber - reżyser

Dana Łukasińska – dramaturg

Krzysztof Mieszkowski – krytyk teatralny, dyrektor naczelny i artystyczny Teatru Polskiego we Wrocławiu

Jacek Malinowski –  scenograf

Tomasz Man –  reżyser, dramatopisarz

Aneta Man

Kaja Migdałek – scenograf

Monika Onoszko -  projektantka mody, kostiumograf

Szczepan Orłowski – dramaturg

Patrycja Płanik – fotograf, designer

Maciej Połynko – artysta intermedialny

Jakub Porcari - reżyser

Katarzyna Raduszyńska - reżyser

Piotr Ratajczak - reżyser

Wiktor Rubin – reżyser

Piotr Rudzki –  krytyk, redaktor „Notatnika Teatralnego", kierownik literacki Teatru Polskiego we Wrocławiu,

Agnieszka Stanasiuk – kostiumolog

Igor Stokfiszewski – dramaturg

Izabela Stronias – scenograf

Iwona Siekierzyńska - reżyser

Jarosław Tumidajski - reżyser

Ivo Vedral - reżyser

Anna Wakulik – dramatopisarka

Paweł Walicki - scenograf

Łukasz Wit-Michałowski – reżyser, dyrektor Sceny Prapremier InVitro w Lublinie

Ewa Wycichowska –  dyrektor Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu, profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie

Maciej Zakliczyński – choreograf

Żelisław Żelisławski - dramaturg

Do wiadomości:

Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP

Ruch Obywateli Kultury

Przewodniczący Rady Miejskiej w Łodzi

Komisji Kultury Rady Miejskiej w Łodzi

List otwarty

do Pani Hanny Zdanowskiej, Prezydent Miasta Łodzi

Pozostało 99% artykułu
Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać
Teatr
Rusza Boska Komedia w Krakowie. Andrzej Stasiuk zbiera na pomoc Ukrainie
Teatr
Wykrywacz do obrazy uczuć religijnych i „Latający Potwór Spaghetti” Pakuły
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Teatr
Latający Potwór Spaghetti objawi się w Krakowie