Warlikowski wygrał Boską Komedię

Krakowską Nagrodę Teatralna - statuetka Boskiego Komedianta 5. edycji Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia otrzymały "Opowieści afrykańskie według Szekspira"

Aktualizacja: 14.12.2012 08:05 Publikacja: 14.12.2012 07:52

Opowieści afrykańskie według Szekspira, fot. Magdalena Hueckel

Opowieści afrykańskie według Szekspira, fot. Magdalena Hueckel

Foto: Festiwal Boska Komedia

Jury w składzie: Max Philip Aschenbrenner (dyrektor artystyczny Südpol Lucerna), Dario Loperfido (dyrektor artystyczny festiwalu FIBA - Festival Internacional de Buenos Aires) oraz So Kwok Wan (wicedyrektor programowy festiwalu Hong Kong Arts Festival) przyznało w tym roku aż 9 nagród.

Zobacz galerię zdjęć

Krakowska Nagroda Teatralna - statuetka Boskiego Komedianta - oraz nagrody finansowe trafiły do:

Krzysztofa Warlikowskiego

(Opowieści afrykańskie według Szekspira) za Przedstawienie - nagroda dla producenta - 50 000 PLN (nagroda ufundowana przez Prezydenta Miasta Krakowa Jacka Majchrowskiego)

Krystiana Lupy

(Poczekalnia.0) za Reżyserię - 10 000 PLhttps://input.rp.pl/newsItem.htmlN

Haliny Rasiakówny

(Poczekalnia.0) za Pierwszoplanową Rolę Kobiecą - 10 000 PLN

Michała Czachora

(Burza) za Pierwszoplanową Rolę Męską - 10 000 PLN * Jacka Grudnia (Korzeniec) za Muzykę Oryginalną - 10 000 PLN

Edyty Ostoi

(Korzeniec) za Drugoplanową Rolę Kobiecą - 5 000 PLN * Andrzeja Kłaka (O dobru) za Drugoplanową Rolę Męską - 5 000 PLN

Krzysztofa Garbaczewskiego

(Iwona, księżniczka Burgunda) – jurorzy połączyli nagrodę za Scenografię i Opracowanie Wizualne Przedstawienia - 2 x 10 000 PLN (nagrody ufundowane przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdana Zdrojewskiego)

Podczas 9 festiwalowych dni w 3 sekcjach – INFERNO, PARADISO i PURGATORIO - pokazanych zostało łącznie 27 spektakli.

Największym zainteresowaniem cieszyły się w tym roku przedstawienia Burza, Królowa Śniegu, Poczekalnia.0, oraz Opowieści afrykańskie według Szekspira. Pomiędzy spektaklami widzowie mogli spotkać się z twórcami podczas Scen Dantejskich. Twórcy zdradzali kulisy powstawania konkursowych spektakli, ale mówili też o tym, jak wymagająca jest krakowska publiczność. Gościem specjalnym jednego ze spotkań był Aldo Vargas-Tetmajer, który wziął udział w dyskusji Nareszcie Koniec. Przed nami Nowy Świat! - Wokół apokaliptycznej przepowiedni Majów.

W sekcji INFERNO nie zabrakło zeszłorocznych laureatów – Moniki Strzępki i Pawła Demirskiego, którzy w tym roku przyjechali z przedstawieniem O dobru. Na festiwal powrócił też zwycięzca trzeciej edycji – Krzysztof Garbaczewski ze spektaklem Iwona, księżniczka Burgunda.

W ramach PURGATORIO zaprezentowany został cykl NIEDOWIARA, podejmujący temat duchowości w teatrze. W sekcji PARADISO zaprezentowali się natomiast młodzi, nieodkryci jeszcze twórcy jak: Ewelina Marciniak, Bartosz Frąckowiak czy Szymon Kaczmarek.

Dzięki niezwykle różnorodnemu programowi, Boska Komedia utwierdziła swą mocną pozycję na krajowej, i światowej mapie wydarzeń teatralnych. Obok spektakli opartych na klasycznych tekstach, pojawiły się także sięgające po współczesnych autorów - niejednokrotnie kontrowersyjne, balansujące na pograniczu różnych form. Ciekawostką niewątpliwie była Materia Prima – projekt hiszpańskiego zespołu La Tristura.

Spektakle Boskiej Komedii rokrocznie gromadzą olbrzymią publiczność. Ta edycja okazała się jednak prawdziwym sukcesem frekwencyjnym. Bilety rozeszły się w błyskawicznym tempie, co nie zniechęciło miłośników teatru do ustawiania się w kolejce przed kasą w Centrum Festiwalowym i przed seansami, licząc na wolne miejsca.

Jury w składzie: Max Philip Aschenbrenner (dyrektor artystyczny Südpol Lucerna), Dario Loperfido (dyrektor artystyczny festiwalu FIBA - Festival Internacional de Buenos Aires) oraz So Kwok Wan (wicedyrektor programowy festiwalu Hong Kong Arts Festival) przyznało w tym roku aż 9 nagród.

Zobacz galerię zdjęć

Pozostało 90% artykułu
Teatr
Kaczyński, Tusk, Hitler i Lupa, czyli „klika” na scenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać
Teatr
Rusza Boska Komedia w Krakowie. Andrzej Stasiuk zbiera na pomoc Ukrainie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Teatr
Wykrywacz do obrazy uczuć religijnych i „Latający Potwór Spaghetti” Pakuły