Reklama
Rozwiń
Reklama

Kolejowa awantura z marszałkami

Strata PKP Polskich Linii Kolejowych za 2010 r. to 650 mln zł. Przewozy Regionalne są jej winne ok. 400 mln zł

Publikacja: 22.12.2010 02:08

Dotacje do pociągów Regionalnych

Dotacje do pociągów Regionalnych

Foto: Rzeczpospolita

Wczoraj odbyło się spotkanie władz spółki z marszałkami województw, którzy są właścicielami samorządowego przewoźnika. Na dzisiaj zaplanowana jest kolejna tura negocjacji PKP Polskich Linii Kolejowych i Przewozów Regionalnych w sprawie spłaty historycznego zadłużenia. A to staje się dla spółki zarządzającej torami coraz bardziej kłopotliwe. Zarząd PKP PLK przedstawił marszałkom sytuację finansową firmy i wciąż liczy, że sprawę uda się rozwiązać polubownie.

PKP PLK apelują do marszałków o pokrycie zadłużenia swojej spółki. Jednocześnie do Urzędu Transportu Kolejowego skierowały wniosek o zbadanie wiarygodności finansowej Przewozów Regionalnych i ewentualne cofnięcie im licencji.

– Nasza strata za ten rok wyniesie ok. 650 mln zł. Gdyby nie dług Przewozów, zakończylibyśmy rok wynikiem ok. 250 mln zł poniżej zera – mówi „Rz” Katarzyna Janio, wiceprezes PKP PLK do spraw finansowych.

Problemy Przewozów Regionalnych biorą się m.in. stąd, że marszałkowie nie płacą w terminie za uruchamiane na terenie ich województw deficytowe pociągi. Część umów określająca rozliczenia za 2010 rok została podpisana w ostatnich dwóch miesiącach tego roku. Dopiero w przyszłym roku marszałkowie mają pokryć 100 proc. deficytu wynikającego z zamawianych połączeń.

[wyimek]150 mln zł wyniesie w 2010 roku strata Przewozów Regionalnych[/wyimek]

Reklama
Reklama

Od około roku PKP PLK i PR nie mogą wypracować treści porozumienia co do spłaty zaległych zobowiązań, które sięgają już 400 mln zł i z każdym dniem rosną o kolejne 1,4 mln zł. PKP PLK chcą, by Przewozy Regionalne spłaciły dług w ciągu

12 miesięcy, spółka proponuje, że zrobi to w ciągu 18 miesięcy – od czerwca 2011 roku do końca 2012 roku. – Zarząd przewoźnika chce podpisać porozumienie przewidujące już teraz rozpoczęcie spłaty zobowiązań za pół roku, co zamknie nam możliwości windykacji wymagalnych należności na najbliższe pół roku – wyjaśnia Janio.

By uniknąć takich sytuacji w przyszłości, spółka zarządzająca torami postanowiła zmienić wzór umowy podpisywanej z przewoźnikami. – Został w nich umieszczony zapis o poddaniu się egzekucji w przypadku zaległości sięgających trzech miesięcy, co oszczędzi nam kierowania spraw do sądu – mówi prezes Janio. Większość przewoźników umowy na nowy rok już podpisała, część jest w trakcie negocjacji ostatnich zapisów. – Przewozy Regionalne odmówiły parafowania dokumentu. Nie zgadzają się z wysokością stawek dostępu.

PKP Polskie Linie Kolejowe, by mieć środki na zapłatę VAT od faktur inwestycyjnych, w przyszłym roku postanowiły zaciągnąć kredyt obrotowy. Został rozpisany przetarg na przyznanie linii kredytowej do 175 mln zł.

[ramka]

[b]Kolejne problemy[/b]

Reklama
Reklama

Władze PKP Polskich Linii Kolejowych zawiadomiły warszawską prokuraturę o popełnieniu przestępstwa przez prezes Przewozów Regionalnych. Szefostwo spółki PKP PLK zarzuca Małgorzacie Kuczewskiej-Łasce, że doprowadziła spółkę PKP PLK „do niekorzystnego rozporządzenia mieniem” na kwotę ok. 350 mln zł. Miała to zrobić, podpisując w styczniu 2010 r. umowę na przydzielenie tras dla pociągów. Zawiadomienie trafiło do prokuratury 10 listopada. Zdaniem PKP PLK Kuczewska-Łaska, podpisując umowę, wiedziała, że spółka, którą reprezentowała, nie będzie w stanie spełnić zobowiązań, które na siebie przyjęła. [/ramka]

Wczoraj odbyło się spotkanie władz spółki z marszałkami województw, którzy są właścicielami samorządowego przewoźnika. Na dzisiaj zaplanowana jest kolejna tura negocjacji PKP Polskich Linii Kolejowych i Przewozów Regionalnych w sprawie spłaty historycznego zadłużenia. A to staje się dla spółki zarządzającej torami coraz bardziej kłopotliwe. Zarząd PKP PLK przedstawił marszałkom sytuację finansową firmy i wciąż liczy, że sprawę uda się rozwiązać polubownie.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Reklama
Prawo drogowe
Rząd chce podwyższyć opłaty za przejazd drogami ekspresowymi i autostradami
Nieruchomości
Spółdzielcy będą wreszcie na swoim. Rząd chce rozwiązać problem z PRL
Konsumenci
Frankowicze. Sąd nie zawsze związany stanowiskiem sądu odwoławczego
Prawo rodzinne
Jak po rozwodzie wycenić nakłady małżonka na wspólny majątek? Wyrok SN
Materiał Promocyjny
Jak budować strategię cyberodporności
Podatki
Darowizna od rodzica powinna iść na konto dziecka. Bo fiskus ją opodatkuje
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama