Narodowy program przebudowy dróg lokalnych będzie kontynuowany. W latach 2012 – 2015 rząd planuje przekazać gminom i powiatom 3,2 mld zł w formie dotacji. W przyszłym roku pula środków na dofinansowanie ma wynieść 200 mln zł, w następnych latach – po 1 mld zł. Jednocześnie rząd planuje obniżyć dofinansowanie, które trafi z budżetu centralnego do beneficjentów.
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji opublikowało projekt nowelizacji rozporządzenia Rady Ministrów z 27 marca 2009 r. w sprawie udzielania dotacji celowych dla jednostek samorządu terytorialnego na przebudowę, budowę lub remonty dróg powiatowych i gminnych (DzU nr 53, poz. 435).
Z przedstawionych propozycji wynika, że maksymalna wysokość dotacji celowej, jaką będą mogły otrzymać samorządy na remonty i przebudowę dróg, nie może przekroczyć 30 proc. kosztów realizacji zadania. Oznacza to, że 70 proc. wydatków powiaty i gminy będą musiały sfinansować ze środków własnych.
Gminy protestują. Swoje stanowisko w tej sprawie przesłał do ministerstwa Związek Gmin Warmińsko-Mazurskich, który zdecydowanie opowiada się za pozostawieniem dofinansowania na dotychczasowym poziomie 50 proc. „W wypadku progu 30 proc. można spodziewać się, że większość gmin zrezygnuje z realizacji projektów w ramach programu z przyczyn finansowych" – czytamy w opinii.
Przeciwko obniżeniu dotacji opowiada się również Związek Powiatów Polskich.