TK postanowił umorzyć postępowanie dotyczące zmiany granic gminy Stare Miasto. Gmina chciała, by TK zbadał konstytucyjność kilku przepisów, w tym § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z 2017 r. ws. ustalenia granic niektórych gmin i miast, w zakresie, w jakim doszło do zmiany granicy pomiędzy nią a Koninem. Chodziło o przyłączenie do Konina 14,5 ha.
Zdaniem gminy było to sprzeczne z zasadami racjonalności przestrzennej, bo straci ona część swego terytorium objętego władztwem podatkowym bez równoczesnego zmniejszenia liczby mieszkańców. To zaś znaczy, że zmiana przebiegu granicy pozbawi gminę źródeł dochodu własnego, a powierzone jej zadania pozostaną te same. Z tego powodu zaskarżony przepis naruszył zasadę samodzielności gminy, o której mówi art 165 konstytucji – uważa skarżący.
Czytaj też: Zmiana granic administracyjnych gminy – formalność czy wyzwanie?
Gmina kwestionowała też konstytucyjność zdania pierwszego art. 4 ust. 2 oraz ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym i art. 4b tej samej ustawy. Przepisy mówią m.in., że ustalenie i zmiana granic gmin dokonuje się w sposób zapewniający gminie terytorium możliwie jednorodne ze względu na układ osadniczy i przestrzenny, uwzględniający więzi społeczne, gospodarcze i kulturowe oraz zapewniający zdolność wykonywania zadań publicznych.
Rada Ministrów wyjaśniła w postępowaniu przed TK, że zmiana granic została zainicjowana w prawem wyznaczonym terminie przez Radę Miasta Konin, która złożyła wniosek do ministra właściwego ds. administracji publicznej, za pośrednictwem wojewody, co stanowi wypełnienie normy proceduralnej z art. 4b ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym. Nie doszło więc do naruszenia zasady legalizmu ani konstytucyjnych zasad stanowienia przepisów wykonawczych do ustaw.