Reklama

Zmiana granic gmin - Trybunał Konstytucyjny umorzył postępowanie ws. Konina

Trybunał Konstytucyjny nie bada słuszności przyłączenia części jednej gminy do drugiej ani tego, czy odbyło się to kosztem interesów lokalnych.

Aktualizacja: 19.08.2019 18:51 Publikacja: 19.08.2019 17:00

Konin

Konin

Foto: Adobe Stock

TK postanowił umorzyć postępowanie dotyczące zmiany granic gminy Stare Miasto. Gmina chciała, by TK zbadał konstytucyjność kilku przepisów, w tym § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z 2017 r. ws. ustalenia granic niektórych gmin i miast, w zakresie, w jakim doszło do zmiany granicy pomiędzy nią a Koninem. Chodziło o przyłączenie do Konina 14,5 ha.

Zdaniem gminy było to sprzeczne z zasadami racjonalności przestrzennej, bo straci ona część swego terytorium objętego władztwem podatkowym bez równoczesnego zmniejszenia liczby mieszkańców. To zaś znaczy, że zmiana przebiegu granicy pozbawi gminę źródeł dochodu własnego, a powierzone jej zadania pozostaną te same. Z tego powodu zaskarżony przepis naruszył zasadę samodzielności gminy, o której mówi art 165 konstytucji – uważa skarżący.

Czytaj też: Zmiana granic administracyjnych gminy – formalność czy wyzwanie?

Gmina kwestionowała też konstytucyjność zdania pierwszego art. 4 ust. 2 oraz ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym i art. 4b tej samej ustawy. Przepisy mówią m.in., że ustalenie i zmiana granic gmin dokonuje się w sposób zapewniający gminie terytorium możliwie jednorodne ze względu na układ osadniczy i przestrzenny, uwzględniający więzi społeczne, gospodarcze i kulturowe oraz zapewniający zdolność wykonywania zadań publicznych.

Rada Ministrów wyjaśniła w postępowaniu przed TK, że zmiana granic została zainicjowana w prawem wyznaczonym terminie przez Radę Miasta Konin, która złożyła wniosek do ministra właściwego ds. administracji publicznej, za pośrednictwem wojewody, co stanowi wypełnienie normy proceduralnej z art. 4b ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym. Nie doszło więc do naruszenia zasady legalizmu ani konstytucyjnych zasad stanowienia przepisów wykonawczych do ustaw.

Reklama
Reklama

Rada Ministrów podała, że zmiana granic weszła w życie 1 stycznia 2019 r., co miało na celu zapewnienie gminie Stare Miasto odpowiedniego okresu na przygotowanie się do nowej sytuacji związanej z uszczupleniem jej dochodów, a także umożliwiło podjęcie rozmów pomiędzy władzami zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego (Koninem i Starym Miastem) co do ewentualnych rozliczeń związanych ze zmianą.

TK nie podzielił zarzutów gminy Stare Miasto i umorzył postępowanie. Według niego TK nie jest powołany do oceny merytorycznej trafności i celowości przyjętych rozwiązań czy też do oceny zasadności polityki rządu w dziedzinie zmian w podziale terytorialnym, jak też do rozstrzygania konkretnych sporów dotyczących celowości zmian. Czym innym jest kontrola celowości zamierzenia, a czym innym kontrola jego zgodności z konstytucją. W tym wypadku mamy do czynienia z zarzutami wymagającymi nowej oceny faktów, nie zaś odnoszącymi się do sfery normatywnej. Uznanie, czy pominięto konkretne interesy lokalne, czy dokonane rozstrzygnięcie – oparte na prawie – było właściwe, czy skutki negatywne przeważają nad pozytywnymi, czy też odwrotnie – pozostaje poza granicami oceny dokonywanej przez TK.

Sygnatura akt U 1/19 K.

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Nieruchomości
Mała zmiana prawa, która mocno uderzy w patodeweloperkę
Zawody prawnicze
Reforma już rozgrzewa prokuratorów, choć do jej wdrożenia daleka droga
Nieruchomości
To już pewne: dziedziczenia nieruchomości z prostszymi formalnościami
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama