Reklama

Tomasz Ebbig: Priorytet to szybka dostawa

Jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników sprzedaży w Polsce, sukcesem była kolekcja Beyoncé. Dlatego inwestujemy tu w budowę magazynu logistycznego – mówi szef Zalando na Polskę Tomasz Ebbig.

Aktualizacja: 21.11.2016 06:57 Publikacja: 20.11.2016 21:22

Tomasz Ebbig: Priorytet to szybka dostawa

Foto: materiały prasowe

Rz: Kiedy będzie gotowe centrum logistyczne Zalando pod Szczecinem?

Tomasz Ebbig: Budowa ruszyła, magazyn zostanie ukończony w 2017 r., gwarantując pewien poziom obsługi polskich klientów, których jest coraz więcej.

Lokalizacja nie jest przypadkowa, chodzi nie tylko o Polskę?

Z magazynu będą dostarczane przesyłki do wszystkich rynków, na których Zalando jest aktywne, a zwłaszcza do Polski, Niemiec oraz państw nordyckich. Jest to z naszej perspektywy bardzo ważna inwestycja, pokazująca zaangażowanie na rynku.

Jaki jest 2016 rok dla firmy?

Reklama
Reklama

Grupa rośnie szybciej, niż było to prognozowane, i choć nie podajemy danych na temat konkretnych rynków, to mogę powiedzieć, że z sytuacji w Polsce jesteśmy bardzo zadowoleni. Jest to jeden z najszybciej rozwijających się rynków e-commerce w Europie, a szczególnie cieszy nas dynamicznie rosnące zainteresowanie w kategorii odzież i obuwie. Choć jeszcze kilka lat temu mówiono, że nikt nie będzie chciał kupować ubrań czy butów w sieci, teraz widać, że stało się zupełnie inaczej. Ta kategoria jest już jedną z największych i wciąż szybko rośnie.

Działacie w Polsce od czterech lat, a już jesteście najpopularniejszym e-sklepem modowym. Jakie są dalsze plany?

Zakupy w sieci stają się czymś zupełnie naturalnym i nie budzą już takich obaw jak jeszcze kilka lat wcześniej. W ich upowszechnianiu pomaga nasz silnie rozwinięty system logistyczny. Dzisiaj nie jest problemem, aby zamówiony towar dostać do domu już nawet następnego dnia od złożenia zamówienia, a w tej kwestii nie jest to nasze ostatnie słowo. Codziennie z magazynów wyjeżdżają miliony przesyłek i są dostarczane coraz szybciej.

Ile z nich wraca do firmy? Zalando rozpowszechniło model darmowego i wydłużonego zwrotu zakupów, co dzisiaj stosuje cała branża.

Zgodnie z polityką informacyjną firmy nie mogę podać konkretnej liczby. Niemniej, tak jak wspomniałem wcześniej, jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników. W Polsce stopa zwrotu jest sporo niższa od naszej średniej, wynoszącej około 50 proc.

Wprowadzicie do oferty polskie marki?

Reklama
Reklama

Jest to naszym celem, ale niczego nie możemy obiecać. Obecnie prowadzimy rozmowy z wieloma firmami, ale musimy mieć gwarancję, że dana marka będzie w stanie sprostać odpowiednio dużemu zapotrzebowaniu. Zatem wymagana ilość towaru musi się znaleźć w naszych magazynach, a nie wszyscy mają takie możliwości. Nie rezygnujemy z tego pomysłu, lecz prowadzimy rozmowy w tym kierunku.

Z jednej strony rozwijacie marki własne, których jest kilkanaście, z drugiej współpracujecie z markami luksusowymi. Który kierunek jest strategiczny?

Oba, nie chcemy i nie możemy się koncentrować na jednej grupie klientów. Z markami luksusowymi współpracujemy często w przypadku sprzedaży jednej kategorii, np. akcesoriów, i jest to model satysfakcjonujący także dla nich. Tommy Hilfiger sam się do nas zgłosił w sprawie sprzedaży linii produktów, która miała światową premierę na Zalando, a dopiero potem została pokazana na Fashion Week w Nowym Jorku. Z badań jednoznacznie wynika, że klienci, nawet ci wchodzący na stronę z planem kupienia produktu konkretnej marki, często dodatkowo wybierają ofertę od innego producenta. Takie przenikanie się zakupów jest korzystne dla wszystkich marek, jakie mamy w ofercie.

Efekt kampanii z kolekcją Beyoncé?

Faktycznie odniosła duży sukces sprzedażowy i wizerunkowy. Projekty idealnie trafiły w oczekiwania naszych klientów i sprzedały się bardzo dobrze. W Zalando mamy specjalny dział śledzący trendy, który potrafi określić je z wyprzedzeniem. Ten projekt był tego przykładem. W przypadku reklamy pomogło także odwołanie się wprost do polskich klientów przez taką gwiazdę jak Beyoncé.

Będą kolejne kooperacje?

Reklama
Reklama

Zaprosiliśmy do współpracy kilka marek obuwniczych, które specjalnie dla nas zaprojektowały swoje linie produktów. To zarówno Dr Martens, Reebok, Timberland oraz Vans, jak i marka luksusowa Marni, która w Polsce może nie jest zbyt dobrze znana. Zobaczymy, jak ten projekt odbiorą nasi klienci, gdyż niektóre modele są dość awangardowe.

Uruchomiliście współpracę ze stylistami, którzy doradzają kupującym przez serwis Zalon. Pojawi się w Polsce?

Na razie Zalon został uruchomiony w krajach niemieckojęzycznych, a kilka tygodni temu także w Holandii. Bezustannie analizujemy, jak klienci na niego reagują, i pod tym kątem optymalizujemy jego działanie. Wprowadzenie do innych krajów, np. do Polski, oczywiście jest możliwe, ale na razie nie ma konkretnych planów.

Zalando współpracuje z tradycyjnymi sklepami, dzięki czemu klient może dostać zamówienie już tego samego dnia, w którym je składał?

Zaczęliśmy od Berlina i sklepów Adidasa, a obecnie rozwijamy projekt na kolejne miasta i inne sklepy. Po przyjęciu zamówienia w systemie współpracujący z nami sklep w ciągu czterech godzin deklaruje, czy ma dany produkt w magazynie oraz czy zamierza sprzedać go klientowi. Klient składa zamówienie na Zalando, a następnie dany sklep jest odpowiedzialny za przesyłkę towaru na wskazany adres. Widzimy w tym ogromny potencjał, a dodatkowo doskonałe uzupełnianie się handlu internetowego z tradycyjnym zamiast walki ze sobą. Jednak ciągle zbieramy w tej materii doświadczenia, więc na razie nie ma planów rozszerzania tego projektu na nowe rynki.

Reklama
Reklama

CV

Tomasz Ebbig w ramach Zalando odpowiada za strategię w Polsce i Wielkiej Brytanii. W firmie pracuje od maja 2015 r., wcześniej pracował w marketingu H&M, najpierw w Polsce, później w Wielkiej Brytanii i Irlandii. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego, karierę zawodową rozpoczynał od sektora kulturalnego, m.in. w Victoria & Albert Museum w Londynie.

Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Wróżenie z oparów ropy
Opinie Ekonomiczne
Prof. Sławiński: Banki centralne to nie GOPR ratujący instytucje, które za nic mają ryzyko systemowe
Opinie Ekonomiczne
Prof. Kołodko: Polak potrafi
Opinie Ekonomiczne
Paweł Rożyński: Europa staje się najbezpieczniejszym cmentarzem innowacji
Opinie Ekonomiczne
Nowa geografia kapitału: jak 2025 r. przetasował rynki akcji i dług?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama