Hotel zapewni latem wiele atrakcji. Lokal na doby – nie

Dzięki wyższym dochodom w hotelach chętnie wypoczywają rodziny. Najlepsze ceny można wynegocjować, rezerwując pokój dużo wcześniej. Na brak ofert nie mogą też narzekać biznesmeni.

Publikacja: 27.06.2019 17:59

Pokój na lato można jeszcze zarezerwować bez większego problemu. – Oczywiście wszystko zależy od tego, w jakim obiekcie chcemy mieszkać – mówi Andrzej Szymczyk, dyrektor działu hotelowego Walter Herz. – Pokoje w typowych kurortach wakacyjnych lepiej rezerwować nawet z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem, bo popyt przewyższa podaż. W większych hotelach pokoje mogą być dostępne jeszcze na kilka czy kilkanaście dni przed datą przyjazdu, ale ceny mogą być wtedy bardzo wysokie.

Osobno i wspólnie

Rafał Rosiejak, dyrektor działu doradztwa rynku hotelarskiego w firmie CBRE, zauważa, że dzięki wyższym dochodom z hoteli zaczynają korzystać rodziny. – Widać to na przykładzie atrakcyjnych miejscowości wakacyjnych nad morzem, w górach i na Mazurach – podkreśla. – Rodziny potrzebują większych lub łączonych pokoi w hotelach oferujących wiele atrakcji.

Ale takie obiekty nie wszędzie są. – Na pewno brakuje nam nowoczesnych i doskonale zaaranżowanych hoteli rodzinnych – ocenia Agnieszka Łuczak z Gwiazdy Morza Resort Spa & Sport. – Od takich obiektów oczekujemy oferty dla każdego członka rodziny z osobna, ale również wspólnych aktywności, które łączą, dają okazję do pogłębiania więzi. W takich hotelach powstają duże place zabaw dla dzieci, centra spa, wellness i beauty dla kobiet i centra aktywności fizycznej dla mężczyzn.

Zdaniem Andrzeja Szymczyka w niektórych miastach brakuje też hoteli na krótkie pobyty biznesowe w ciągu tygodnia i na weekendowe wypady turystyczne.

– Na Warmii i Mazurach brakuje dobrej klasy obiektu kongresowego, z odpowiednią ilością atrakcji, które pozwoliłyby mu działać cały rok, a nie tylko przez krótki letni sezon – mówi dyrektor z Walter Herz. – Na wybrzeżu Bałtyku istnieje i powstaje wiele hoteli, choć skupiają się głównie na odcinku od Świnoujścia do Kołobrzegu i w okolicach Trójmiasta. Brakuje ciekawego obiektu na odcinku od Władysławowa do Ustki, ale jest to związane głównie z brakiem odpowiedniej infrastruktury komunikacyjnej, która zapewniłaby tam sprawny dojazd z całej Polski. Wiele inwestycji powstaje w górach, np. w Zakopanem, ale też w takich miastach jak Zieleniec, Szklarska Poręba, Karpacz. Pojawiają się również obiekty w miejscowościach sąsiadujących ze znanymi kurortami jak Bystra koło Szczyrku.

Według dyr. Szymczyka w Polsce brakuje też obiektów luksusowych z prawdziwego zdarzenia. W całym kraju jest ich kilkanaście. – Większość odbiega zresztą ofertą od standardów hoteli luksusowych znanych na świecie – mówi. – Cena pobytu w takim pokoju jest w zasięgu bardzo małej części polskiego społeczeństwa.

Izabela Bednarczyk, analityk rynku w firmie Emmerson Evaluation, zwraca uwagę na trend budowania hoteli w zagłębiach biurowych. – Szczególnie widać to w stolicy, gdzie wiele nowych inwestycji powstaje na Służewcu i w okolicy ronda Daszyńskiego – mówi. – Wielu pracowników z innych miast czy krajów odwiedzających Warszawę w celach służbowych ceni sobie bliskość miejsca pobytu i miejsca pracy. Powstają obiekty łączące obie funkcje. W ten trend wpisuje się m.in. inwestycja biurowa Varso, gdzie planowany jest 4-gwiazdkowy hotel NYX. Mamy też kombinację marek 3- i 4-gwiazdkowych Crowne Plaza & Holiday Express Inn w kompleksie biurowym The Warsaw Hub. Łączenie dwóch marek hotelowych w jednym obiekcie zdaje się stawać nową tendencją na polskim rynku. Taki obiekt zazwyczaj może obsłużyć większą liczbę gości o zróżnicowanych potrzebach i oczekiwaniach.

– W całej Polsce jest 2880 obiektów skategoryzowanych jako hotele – podaje Walter Herz, powołując się na dane Ministerstwa Sportu i Turystyki.

74 z nich to hotele 5-gwiazdkowe, 439 – 4-gwiazdkowe, 1493 – 3-gwiazdkowe, 687 – 2-gwiazdkowe. 185 to obiekty 1-gwiazdkowe. Najwięcej obiektów jest w woj. małopolskim – 473. W dolnośląskim – 384, a w mazowieckim – 375.

Z szacunków Emmerson Evaluation wynika, że do 2020 r. liczba pokoi hotelowych najbardziej zwiększy się w Trójmieście. Wzrośnie o ponad 40 proc. w porównaniu z końcem 2018 r.

– Znaczna część inwestycji powstaje na Wyspie Spichrzów – wskazuje Izabela Bednarczyk. Dzięki rewitalizacji to jeden z najintensywniej rozwijających się obszarów Gdańska. – Powstają tam nie tylko klasyczne obiekty hotelowe, ale także condohotele i obiekty z apartamentami wakacyjnymi – dodaje.

Do końca 2020 r. o prawie 40 proc. zwiększy się też liczba pokoi hotelowych w Łodzi i w popularnych miejscowościach pasa nadmorskiego – w Kołobrzegu, Świnoujściu i na Półwyspie Helskim.

– Większość inwestycji w pasie nadmorskim to obiekty w formule condo. W Łodzi to częściej hotele indywidualne, niezrzeszone w międzynarodowej sieci hotelowej lub działające w ramach lokalnych, mniejszych sieci, jak np. sieć Boutique Hotel's posiadająca hotele głównie w Łodzi i na Śląsku – mówi Bednarczyk.

Atrakcyjny rynek

Rafał Rosiejak podkreśla, że dzięki dobrym wynikom sieci hotelowych w Polsce naszemu krajowi przyglądają się nowi ważni gracze międzynarodowi. – W Polsce nie ma jeszcze wielu znanych światowych marek. Sieci badają bardzo uważnie nasz rynek, jednak nie ujawniają planów z powodów strategicznych – wyjaśnia.

– Istniejący operatorzy rozszerzają portfolio w Polsce o nowe obiekty. Na uwagę zasługuje nowy Radisson Hotel & Suites Gdańsk, który godzi trzy podstawowe grupy podróżujących – turystów (w tym rodziny z dziećmi), biznes oraz gości konferencyjno-kongresowych. Grupa Radisson już kilka lat temu dostrzegła potencjał Polski. Ich marki: Radisson Blu, Radisson Red, Radisson Collection, Radisson czy Park Inn podróżujący spotka niedługo w prawie każdym mieście biznesowo-turystycznym Polski.

Izabela Bednarczyk dodaje, że poprawiające się z roku na rok statystyki dotyczące liczby turystów polskich i zagranicznych oraz obłożenia pokoi hotelowych potwierdzały, że Polska była dobrym wyborem dla inwestorów. – Nie bez powodu w naszym kraju pojawiło się lub wznowiło swoją działalność wiele znanych na całym świecie brandów – zauważa.

Hotelom wyrosła jednak silna konkurencja. To mieszkania wynajmowane na doby.

– Dziś to potencjalnie największy kłopot dla hoteli – ocenia Andrzej Szymczyk. – Ich lokalizacja jest najczęściej bardzo dobra, cena niższa niż w hotelach, a przestrzeń – często większa niż w pokoju hotelowym. Ze względów ekonomicznych mieszkanie jest często dużo korzystniejszym wyborem dla rodziny, która potrzebuje osobnych pokoi i możliwości przygotowania posiłków o dowolnej porze. Z drugiej strony jest wiele osób, które wyznają zasadę, że na urlopie się wypoczywa, a nie sprząta czy gotuje, i dlatego wybierają hotele.

A Rafał Rosiejak dopowiada, że mieszkania na doby są dobrym uzupełnieniem oferty hotelowej. – To propozycja dla osób czy rodzin z mniejszym budżetem. Nie oferują jednak usług dodatkowych, jak gastronomia czy pralnia. W miastach, gdzie jest niedobór hoteli albo organizuje się imprezy targowe i kulturalne, mieszkania są istotną częścią bazy noclegowej – zauważa.

O dynamicznym rozwoju najmu krótkoterminowego i rynku hotelowego mówi Janusz Tomczak, członek zarządu Dom & House Nieruchomości. – Rynki te stanowią dla siebie konkurencję, ale jednocześnie się uzupełniają – mówi. – Dla rodzin czy zaprzyjaźnionych par często lepsze okazują się większe apartamenty z aneksami kuchennymi. Pary i single wolą hotele, które zapewniają pełną obsługę z wyżywieniem. Ośrodki turystyczne i biznesowe powinny mieć bazę opartą na hotelach i apartamentach, bo to generuje większy ruch.

Pokój na lato można jeszcze zarezerwować bez większego problemu. – Oczywiście wszystko zależy od tego, w jakim obiekcie chcemy mieszkać – mówi Andrzej Szymczyk, dyrektor działu hotelowego Walter Herz. – Pokoje w typowych kurortach wakacyjnych lepiej rezerwować nawet z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem, bo popyt przewyższa podaż. W większych hotelach pokoje mogą być dostępne jeszcze na kilka czy kilkanaście dni przed datą przyjazdu, ale ceny mogą być wtedy bardzo wysokie.

Pozostało 94% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Nieruchomości
City Logistics Warsaw IV w nowych rękach
Nieruchomości
Branża komentuje pomysły polityków na najem krótkoterminowy
Nieruchomości
Normatyw parkingowy. Straty miasta mogą iść w grube miliony
Nieruchomości
Awantura o Booking Island
Nieruchomości
Klienci pytają: „Czy była tam woda?”