[b]Więcej o telekomunikacji w naszym specjalnych serwisie branżowym [link=http://www.rpkom.pl" target="_blank]rpkom.pl[/link][/b]
Ludzi na świecie jest 6,8 mld. Ponad 5 mld z nich będzie miało w 2010 r. telefony komórkowe – przewiduje podlegająca ONZ organizacja International Telecommunications Union. O 400 mln więcej niż przed rokiem. W ciągu ostatnich pięciu lat podwoiła się liczba użytkowników w krajach rozwijających się. Nie byłoby to możliwe bez spadku cen połączeń. W Polsce w tym samym okresie zmniejszyły się one o ok. 40 proc.
Rosnąca mimo globalnej recesji liczba komórek napędza branże, które jeszcze kilka lat temu nie istniały: internetowe usługi mobilne, nawigacyjne, reklamy w telefonach czy cały rynek programów na komórki. Ze sklepu App Store firmy Apple'a pobrano już ponad 3 mld programów.
– Za kilka lat upowszechnią się nowe usługi, na przykład mobilna bankowość, już popularna w Afryce, gdzie słaba jest tradycyjna sieć bankowa – mówi "Rz" Magda Borowik, analityk firmy IDC Polska.
Komórki to też coraz popularniejszy sposób budowania więzi. Największy na świecie portal społecznościowy Facebook tylko w styczniu odwiedziło 25 mln użytkowników telefonów. Popularny serwis z mikroblogami Twitter nigdy by nie powstał, gdyby nie rosnąca popularność komórek. Prawie 5 mln osób miesięcznie przekazuje dzięki niemu na żywo – wprost z telefonu – swoje uwagi i komentarze.