Reklama, która nawet ma pierwiastek przesady, nie musi wprowadzać w błąd

Koncepcja tzw. przeciętnego konsumenta zakłada, że jest on odpowiednio poinformowany oraz ostrożny.

Aktualizacja: 23.05.2020 09:46 Publikacja: 23.05.2020 00:01

Reklama, która nawet ma pierwiastek przesady, nie musi wprowadzać w błąd

Foto: AdobeStock

Zgodnie z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 4 października 2019 r. (sygn. VI SA/Wa 1067/19) za wprowadzające w błąd w rozumieniu art. 36 ust. 2 rozporządzenia 1169/2011 należy kwalifikować nie tylko przekazanie informacji potencjalnie mylących, ale także powodujące potencjalną konfuzję niepodanie wszystkich informacji.

Przy czym choć sąd przyjął, że podczas wyrobu produktu używany jest naturalny zakwas, a w składzie produktu były wskazane drożdże, to ostatecznie uznał, że zamieszczenie na opakowaniu produktu informacji „Na naturalnym zakwasie" zamiast „Na naturalnym zakwasie z dodatkiem drożdży" należy uznać za mające charakter wprowadzający w błąd. Orzeczenie budzi wątpliwości w kontekście koncepcji tzw. przeciętnego konsumenta, który to z założenia jest odpowiednio poinformowany oraz spostrzegawczy i ostrożny. Zasadniczo jest też przyzwyczajony do tego, że informacje o charakterze marketingowym czy też reklamowym, w tym zamieszczane na produktach spożywczych, mogą być w pewnym zakresie uogólnione czy uproszczone lub nawet zawierać w sobie pierwiastek przesady.

Tylko 99 zł za rok czytania.

Tylko teraz! RP.PL i NEXTO.PL razem w pakiecie!
Co zyskasz kupując subskrypcję? - możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Sądy i trybunały
Ważna opinia z TSUE ws. neosędziów. Nie spodoba się wielu polskim prawnikom
Sądy i trybunały
Będzie nowa ustawa o Sądzie Najwyższym. Ujawniamy plany reformy
Matura i egzamin ósmoklasisty
Jakie warunki trzeba spełnić, aby zdać maturę 2025?
ZUS
Kolejny pomysł zespołu Brzoski: ZUS rozliczy składki za przedsiębiorców
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Prawo rodzinne
Resort Bodnara chce dać więcej czasu rozwodnikom. Szykuje zmianę w prawie