Reklama
Rozwiń

Reklama, która nawet ma pierwiastek przesady, nie musi wprowadzać w błąd

Koncepcja tzw. przeciętnego konsumenta zakłada, że jest on odpowiednio poinformowany oraz ostrożny.

Aktualizacja: 23.05.2020 09:46 Publikacja: 23.05.2020 00:01

Reklama, która nawet ma pierwiastek przesady, nie musi wprowadzać w błąd

Foto: AdobeStock

Zgodnie z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 4 października 2019 r. (sygn. VI SA/Wa 1067/19) za wprowadzające w błąd w rozumieniu art. 36 ust. 2 rozporządzenia 1169/2011 należy kwalifikować nie tylko przekazanie informacji potencjalnie mylących, ale także powodujące potencjalną konfuzję niepodanie wszystkich informacji.

Przy czym choć sąd przyjął, że podczas wyrobu produktu używany jest naturalny zakwas, a w składzie produktu były wskazane drożdże, to ostatecznie uznał, że zamieszczenie na opakowaniu produktu informacji „Na naturalnym zakwasie" zamiast „Na naturalnym zakwasie z dodatkiem drożdży" należy uznać za mające charakter wprowadzający w błąd. Orzeczenie budzi wątpliwości w kontekście koncepcji tzw. przeciętnego konsumenta, który to z założenia jest odpowiednio poinformowany oraz spostrzegawczy i ostrożny. Zasadniczo jest też przyzwyczajony do tego, że informacje o charakterze marketingowym czy też reklamowym, w tym zamieszczane na produktach spożywczych, mogą być w pewnym zakresie uogólnione czy uproszczone lub nawet zawierać w sobie pierwiastek przesady.

Dostęp na ROK tylko za 79zł z Płatnościami powtarzalnymi BLIK

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Prawo w Polsce
Są kolejne wyniki ponownego przeliczenia głosów. Zyskuje Karol Nawrocki
Praca, Emerytury i renty
Prawdziwy szał na świadczenie dla seniorów
Prawnicy
Kto najlepiej uczy przyszłych prawników w Polsce? Ranking „Rzeczpospolitej”
Zawody prawnicze
Nie będzie umowy o pracę dla adwokatów. Ostra dyskusja na Krajowym Zjeździe
Zawody prawnicze
Ranking kancelarii prawniczych 2025. Znamy zwycięzców
Konsumenci
Bank odda seniorce pieniądze, choć sama „wpuściła" złodzieja. Przełomowy wyrok