Za odmowę sprzedaży oferowanego towaru grozi nawet 5000 złotych grzywny

Jeśli przedmiot wystawiony jest na ladzie i opatrzony ceną, to sklep nie może odmówić jego sprzedania

Publikacja: 01.09.2008 07:00

Umieszczenie towaru na wystawie, a dodatkowo opatrzenie go ceną może być potraktowane jako oferta sp

Umieszczenie towaru na wystawie, a dodatkowo opatrzenie go ceną może być potraktowane jako oferta sprzedaży, która wiąże oferenta

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Red

Czy sprzedawca może odmówić sprzedaży towaru klientowi? – pyta czytelnik DOBREJ FIRMY.

W obrocie spotkać się można z różnorodnymi sposobami eksponowania towaru, po to, by zainteresować nim klientów. W wielu przypadkach tego typu prezentacje mają charakter reklamy. Wyjątek wprowadza m.in. art. 543 kodeksu cywilnego, zgodnie z którym „wystawienie rzeczy w miejscu sprzedaży na widok publiczny z oznaczeniem ceny uważa się za ofertę sprzedaży”.

Wskazany przepis stanowi rozwinięcie tych norm prawa cywilnego, które odnoszą się do oferty. Należy go interpretować ściśle. W konsekwencji wystawianie w miejscu sprzedaży na widok publiczny, przykładowo na wystawie, a nadto opatrzenie tak wyeksponowanych rzeczy ceną może być potraktowane jako oferta sprzedaży, która wiąże oferenta. W razie jej przyjęcia przez klienta dochodzi do zawarcia umowy sprzedaży. Kupujący ma więc prawo domagać się wydania zakupionego towaru, a sprzedający zapłaty ceny. Spełnienie świadczeń, co do zasady, powinno nastąpić jednocześnie. Nieuzasadnioną odmowę wydania towaru należałoby zaś zakwalifikować jako niewykonanie umowy sprzedaży, co uzasadniałoby roszczenie o wykonanie kontraktu lub zapłatę odszkodowania.

Podkreślić jednak należy, że wystawienie rzeczy z oznaczeniem ceny na widok publiczny w innym miejscu niż to, w którym dokonuje się sprzedaży, nie może być traktowane jak oferta zbycia towaru, lecz na przykład jako reklama – zaproszenie do rozpoczęcia rokowań. Nadto trzeba pamiętać, że informowanie przez sprzedawcę, że towar jest np. dekoracją lub że nie jest przeznaczony na sprzedaż, chroni przed uznaniem takiej prezentacji za ofertę sprzedaży. Podobnie rzecz się ma w przypadku podania przez sprzedawcę informacji, że rzecz jest przeznaczona do sprzedaży zamkniętej, w efekcie czego oferta skierowana jest do wyodrębnionego rodzajowo adresata i zainteresowany niezaliczający się do wyróżnionej w ten sposób grupy nie może żądać od oferenta zawarcia umowy sprzedaży, co podkreślił Sąd Najwyższy w uchwale z 31 lipca 1985 r. (III CZP 36/85).

Warto też pamiętać, że zgodnie z art. 135 kodeksu wykroczeń „kto, zajmując się sprzedażą towarów w przedsiębiorstwie handlu detalicznego lub w przedsiębiorstwie gastronomicznym, ukrywa przed nabywcą towar przeznaczony do sprzedaży lub umyślnie bez uzasadnionej przyczyny odmawia sprzedaży takiego towaru, podlega karze grzywny”.

W przywołanym przepisie mowa jest m.in. o odmowie sprzedaży bez uzasadnionej przyczyny. W piśmiennictwie prawniczym wskazuje się, że usprawiedliwieniem odmowy może być wiek potencjalnego nabywcy (np. zakaz sprzedaży alkoholu małoletniemu) lub brak niezbędnych uprawnień do nabycia produktu (np. brak pozwolenia na broń po stronie osoby, która chciałaby ją nabyć).

Autor jest adwokatem w kancelarii Connexus

Czy sprzedawca może odmówić sprzedaży towaru klientowi? – pyta czytelnik DOBREJ FIRMY.

W obrocie spotkać się można z różnorodnymi sposobami eksponowania towaru, po to, by zainteresować nim klientów. W wielu przypadkach tego typu prezentacje mają charakter reklamy. Wyjątek wprowadza m.in. art. 543 kodeksu cywilnego, zgodnie z którym „wystawienie rzeczy w miejscu sprzedaży na widok publiczny z oznaczeniem ceny uważa się za ofertę sprzedaży”.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Sądy i trybunały
Ważna opinia z TSUE ws. neosędziów. Nie spodoba się wielu polskim prawnikom
Sądy i trybunały
Będzie nowa ustawa o Sądzie Najwyższym. Ujawniamy plany reformy
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
ZUS
Kolejny pomysł zespołu Brzoski: ZUS rozliczy składki za przedsiębiorców
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Prawo w Polsce
Od 1 maja rusza nowy program bezpłatnych badań. Jak z niego skorzystać?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne