Kruczki prawne mogą zepsuć udany urlop

Umowy, które klienci podpisują z biurami podróży, zawierają wiele pułapek. Okazuje się, że duże znaczenie mogą mieć nawet lakoniczne informacje w załącznikach lub folderach

Aktualizacja: 06.06.2009 07:40 Publikacja: 06.06.2009 01:18

Wakacje w Egipcie

Wakacje w Egipcie

Foto: Fotorzepa, Sławomir Mielnik

Mimo kontroli Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów biura nadal stosują niedozwolone klauzule umowne. Comfort Travel z Chełma ograniczał odszkodowania za niewykonanie umowy, nie chciał też odpowiadać za część niedociągnięć na wycieczkach. Sol-Tours z Krakowa zastrzegał, że może nagle odwołać kursy autokarów zwożących turystów na miejsce wylotu z całej Polski. Biuro Polonia z Wieruszowa dawało po powrocie tylko tydzień na złożenie reklamacji.

Wpadki zdarzają się też potentatom. Ecco Holiday z Poznania urzędnicy ukarali kilka tygodni temu za to, że firma zastrzegała możliwość opóźnienia lub przyspieszenia wylotu albo skrócenie pobytu, a jednocześnie ograniczała prawa klienta do zwrotu kosztów i rezygnacji z umowy. Kara to 180 tys. zł. – Pocieszeniem jest jedynie to, że te biura, w których interweniujemy, w większości szybko rezygnują ze stosowania zakazanych zapisów – mówi Małgorzata Cieloch, rzecznik UOKiK.

[srodtytul]Bez klimatyzacji[/srodtytul]

– Wyjeżdżający narzekają, że np. hotele są niższej kategorii niż w ofercie albo w ogóle z powodu remontów są przenoszeni w inne miejsca. Krytykują też brak zapowiadanej klimatyzacji albo jej czasowe wyłączanie – mówi Iwona Truszkowska, powiatowy rzecznik konsumentów w Wołominie.

Warto uważnie przestudiować katalog, zwłaszcza zawarte tam obietnice dotyczące standardu hoteli. Zgodnie bowiem z art. 12 ust. 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=EA9D415D978F357BDB469623088B1C08?id=175244]ustawy o usługach turystycznych (DzU z 2004 r. nr 223, poz. 2268 ze zm.)[/link], jeśli umowa nie zawiera odmiennych postanowień, to jej elementem stają się wskazania w danych klientowi folderach. Przekonał się o tym pan Zdzisław T. z Bydgoszczy (nazwisko do wiadomości redakcji), który był w Algierii z biurem Triada. Zdziwił się, że – mimo zapewnień, iż w hotelu jest klimatyzacja – ona nie działała. Biuro tłumaczyło, że w dokumentach dla klienta przed wylotem znalazły się informacje, że w większości hoteli algierskich klimatyzacja działa tylko w lecie. Dlatego, zdaniem biura, pretensje Zdzisława T. są nieuzasadnione.

Federacja Konsumentów podkreśla, że wiele przekłamań dotyczy standardu hotelu, w którym przyjdzie turyście mieszkać. – Nie ma jednolitych kryteriów kategoryzacji. Trzy gwiazdki w różnych krajach mogą oznaczać co innego. Poprośmy zatem o podanie wyposażenia danego hotelu oraz pokoju – radzą eksperci federacji w poradniku dla turystów.

[srodtytul]Kłopoty z rezygnacją[/srodtytul]

Klienci, którzy przebierają w ofertach, nierzadko żałują, że nie wybrali innego kierunku, biura, hotelu. Przed rezygnacją z już podpisanej umowy przestrzegają ich groźnie brzmiące zapisy, że biuro potrąci sobie 30, 50, a nawet 100 proc. ceny imprezy. UOKiK przypomina jednak, że takie sztywne określenie kwot jest niezgodne z prawem. Biuro może co prawda dokonać potrącenia, ale nie powinno ono być wyższe od jego rzeczywistych kosztów. – Mimo to stosowanie takich widełek jest nagminne – podkreśla M. Cieloch. Dlatego np. Triada doprecyzowała swoje warunki uczestnictwa i zawarła w nich (oprócz widełek) zastrzeżenie, że są to jedynie koszty orientacyjne. Biuro podkreśla jednak, że każdorazowo indywidualnie analizuje należną wysokość potrącenia.

W razie sporu z biurem o pomoc można się zwrócić do np. rzecznika konsumentów. Działają oni w starostwach i największych miastach.

[ramka][b]Reklamacja chroni uprawnienia klienta[/b]

Usługi turystyczne podlegają reklamacji. Dokładne zasady jej składania do organizatora imprezy albo pilota wycieczek określa art. 20 ustawy.

Gdy biuro nie ustosunkuje się do reklamacji na piśmie w ciągu 30 dni od zakończenia imprezy (jeśli wpłynęła ona do pilota podczas wyjazdu), to istnieje domniemanie, że uznaje ją za uzasadnioną. W razie odmowy uwzględnienia reklamacji organizator musi szczegółowo uzasadnić na piśmie przyczyny odmowy.

Biuro ma maksymalnie 30 dni od dnia złożenia reklamacji wniesionej już po wycieczce na odpowiedź klientowi. To termin na dostarczenie odpowiedzi. Zgodnie z art. 61 kodeksu cywilnego oświadczenie woli składane innej osobie jest złożone z chwilą, gdy do niej dotarło w taki sposób, że mogła się zapoznać z jego treścią.[/ramka]

Mimo kontroli Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów biura nadal stosują niedozwolone klauzule umowne. Comfort Travel z Chełma ograniczał odszkodowania za niewykonanie umowy, nie chciał też odpowiadać za część niedociągnięć na wycieczkach. Sol-Tours z Krakowa zastrzegał, że może nagle odwołać kursy autokarów zwożących turystów na miejsce wylotu z całej Polski. Biuro Polonia z Wieruszowa dawało po powrocie tylko tydzień na złożenie reklamacji.

Wpadki zdarzają się też potentatom. Ecco Holiday z Poznania urzędnicy ukarali kilka tygodni temu za to, że firma zastrzegała możliwość opóźnienia lub przyspieszenia wylotu albo skrócenie pobytu, a jednocześnie ograniczała prawa klienta do zwrotu kosztów i rezygnacji z umowy. Kara to 180 tys. zł. – Pocieszeniem jest jedynie to, że te biura, w których interweniujemy, w większości szybko rezygnują ze stosowania zakazanych zapisów – mówi Małgorzata Cieloch, rzecznik UOKiK.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów