Od dzisiaj abonenci mają lepszą kontrolę nad swoimi rachunkami telefonicznymi. Wchodzą bowiem w życie niektóre przepisy nowelizacji z 16 września 2011 r. prawa telekomunikacyjnego. Dają one prawo zastrzeżenia u swojego operatora progu kwotowego za dany okres rozliczeniowy, a jeżeli takiego okresu nie ma – to za dany miesiąc. Przepisy przewidują, że muszą być przynajmniej trzy progi kwotowe: 35, 100 i 200 zł.
Chodzi o to, aby nie dochodziło do takich sytuacji jak np. w wypadku sieci Era (obecnie T-Mobile). Zorganizowała ona grę „Czy stałeś się dzisiaj milionerem". Wielu abonentów zostało później obciążonych wysokimi rachunkami, nie zdając sobie nawet sprawy, że brali udział w grze.
Jeżeli użytkownik telefonu przekroczy próg, operator będzie musiał go o tym natychmiast poinformować, nie pobierając za to żadnych opłat. Będzie można zażądać zablokowania możliwości wykonywania i odbierania połączeń z numerami, pod którymi są świadczone usługi o podwyższonej opłacie, związanych np. z konkursami.
Ponadto operator będzie musiał – też bez opłat – umożliwić użytkownikowi rezygnację z usługi w każdym czasie.
Większa część przepisów nowelizacji weszła w życie pod koniec zeszłego roku. Jej celem jest lepsza ochrona abonentów przed niechcianymi wiadomościami w sprawie m.in. konkursów, gier, horoskopów itp.