Choć naruszanie terminów dotyczących zgłaszania zastrzeżeń odnośnie zakupionego towaru jest przykładem niezgodnych z prawem praktyk handlowców, to jednak są one nadal spotykane.

O tym, że nie wszyscy znają prawo świadczą chociażby trzy ostatnio wydane decyzje UOKiK, dotyczące spółki Prima Moda, GPM oraz sklepów internetowych decobazaar.pl i e-aligator.pl.

Ograniczanie odpowiedzialności przedsiębiorcy

W ulotce informacyjnej dołączanej do towarów zakupionych w sieci sklepów odzieżowych Prima Moda znalazło się zastrzeżenie, że reklamacji podlegają wyłącznie ukryte wady fabryczne, które powstały z przyczyn techniczno–materiałowych. Natomiast według regulaminu GMP – szczecińskiego dystrybutora paneli grzewczych marki easy Therm, odpowiedzialność sprzedawcy była ograniczona tylko do zakresu wyznaczonego przez producenta.

Urząd zakwestionował praktyki tych przedsiębiorców ponieważ odpowiedzialność sprzedawcy za oferowany towar obejmuje nie tylko ukryte wady fabryczne czy usterki określone przez producenta. Konsument ma prawo złożyć reklamacje zawsze, gdy nabyty towar posiada wady (np. rzecz sprzedana nie nadaje się do tego, do czego jest zwykle używana).

Naruszanie terminów

Sklep internetowy decobazaar.pl zastrzegał, że ewentualne reklamacje należy składać niezwłocznie po otrzymaniu produktu i stwierdzeniu niezgodności. Natomiast szczeciński dystrybutor paneli grzewczych GPM wymagał, aby ewentualną reklamację zgłosić w ciągu 3 dni od stwierdzenia usterek.

Urząd zakwestionował praktyki tych przedsiębiorców, ponieważ zgodnie z prawem na złożenie reklamacji wadliwego towaru konsument ma 2 miesiące od wykrycia usterki.

Inny przykład naruszania terminów dotyczących reklamacji to praktyki internetowego sprzedawcy obuwia e-aligator.pl, który zastrzegał, że w przypadku, żądania naprawy termin na rozpatrzenie reklamacji wynosi 21 dni. Tymczasem sprzedawca powinien odpowiedzieć na reklamację w terminie 14 dni. Brak odpowiedzi jest, zgodnie z prawem, traktowany jako uznanie reklamacji przez przedsiębiorcę.

Autopromocja
SZKOLENIE ONLINE

Prawne uwarunkowania prowadzenia e-sklepu w 2022 roku

WEŹ UDZIAŁ

Utrudnianie dochodzenia praw

Sieć sklepów Prima Moda zastrzegała, że reklamacje można zgłaszać jedynie z paragonem. Tymczasem zgodnie z prawem paragon nie jest jedynym możliwym dowodem potwierdzającym zakup towaru w danym sklepie. Konsument może potwierdzić zawarcie transakcji także w inny sposób np. przedstawiając wyciąg z historii transakcji dokonanych na rachunku bankowym za pomocą karty płatniczej.

- Praktyka spółki wprowadzała konsumentów w błąd i mogła prowadzić do tego, że klient zrezygnuje z dochodzenia swoich praw z tytułu niezgodności towaru z umową - zauważył UOKiK.

Za stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów na spółkę Prima Moda została nałożona kara pieniężna w wysokości 17 742 zł. Decyzja nie jest prawomocna, przedsiębiorca odwołał się do sądu.

Na przedsiębiorców prowadzących sklep e-aligator.pl zostały nałożone kary w łącznej wysokości 2 358 zł.

GMP i właściciel sklepu decobazaar.pl zobowiązali się do zaniechania niedozwolonych praktyk. Rozwiązanie to było korzystne dla przedsiębiorców ponieważ UOKiK mógł odstąpić od nałożenia kary pieniężnej.

Decyzje dotyczące e-aligator.pl, GMP i decobazaar.pl są prawomocne.

Nowe przepisy

Przepisy dotyczące składania reklamacji na wadliwy towar kupiony w sklepie, które od 25 grudnia br. wejdą w życie, wymuszą na sprzedawcach nowe obowiązki. Obecnie konsument ma prawo żądać od sprzedawcy naprawy towaru lub jego wymiany na nowy wolny od wad. Dopiero kiedy okaże się, że spełnienie jednego z powyższych żądań nie jest możliwe (np. brak towaru w sklepie), można żądać obniżenia ceny produktu lub odstąpić od umowy. Zgodnie z nowymi przepisami konsument będzie mógł żądać obniżenia ceny bądź odstąpienia od umowy od razu po stwierdzeniu istnienia istotnej wady.

Nie zmieni się czas na złożenie reklamacji – 2 lata od zakupu. Jednak zgodnie z nowymi przepisami z 6 do 12 miesięcy zostanie wydłużony korzystny dla konsumenta okres kiedy przyjmuje się, że usterka istniała w chwili sprzedaży.