Oszukany pasażer nie jest bezbronny

Za zgubiony bagaż, opóźniony lub odwołany lot pasażer może domagać się od linii lotniczej rekompensaty. Coraz więcej instytucji pomaga im w dochodzeniu praw.

Aktualizacja: 16.03.2007 10:27 Publikacja: 16.03.2007 00:01

Klienci linii lotniczych mogą szukać pomocy w wielu miejscach, np. u powiatowych i miejskich rzeczników konsumentów oraz na specjalnej infolinii 0-800-800-008, której patronem medialnym jest "Rzeczpospolita".

-Wciągu ponad czterech miesięcy działania infolinii dyżurujący prawnicy udzielili już ponad 15 tys. porad -mówi Grażyna Rokicka, prezes Stowarzyszenia Konsumentów Polskich, które prowadzi infolinię.

Reklamacja bagażu nie jest zwykłą formalnością.

- Trzeba pamiętać, aby na lotnisku wypełnić specjalny formularz i szybko złożyć reklamację do przewoźnika, bo potem nie będzie uwzględniona -ostrzega Aleksandra Olczak z Europejskiego Centrum Konsumenckiego, które pomaga klientom zagranicznych przewoźników. Rekompensata może sięgnąć nawet 1200 euro, ale nie ma co liczyć na zwrot pieniędzy za np. sprzęt elektroniczny. Dlaczego? Olczak zaznacza, że linie w swoich regulaminach z reguły zastrzegają, że nie ponoszą odpowiedzialności za telefony komórkowe, laptopy lub aparaty fotograficzne przewożone z walizkach.

W Komisji Ochrony Prawa Pasażerów działającej przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego możemy poskarżyć się na opóźniony lub odwołany lot oraz odmowę przyjęcia na pokład. Za dwa ostatnie pasażerowi należy się odszkodowanie, nawet jeśli nie poniósł żadnej szkody.

- Najpierw jednak trzeba złożyć skargę do przewoźnika - zaznacza dyrektor KOPP Katarzyna Bąkiewicz.

Klienci linii lotniczych mogą szukać pomocy w wielu miejscach, np. u powiatowych i miejskich rzeczników konsumentów oraz na specjalnej infolinii 0-800-800-008, której patronem medialnym jest "Rzeczpospolita".

-Wciągu ponad czterech miesięcy działania infolinii dyżurujący prawnicy udzielili już ponad 15 tys. porad -mówi Grażyna Rokicka, prezes Stowarzyszenia Konsumentów Polskich, które prowadzi infolinię.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów